וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי: הריבית בארה"ב תישאר אפסית עד 2013

סוכנויות הידיעות

9.8.2011 / 21:49

יו"ר הבנק הפדרלי הודיע כי לא ישנה את שיעור הריבית, לפחות עד אמצע 2013. בנוסף, הוא רמז על צעדים נוספים להמרצת השוק - אך לא מנה אותם. המדדים מגיבים בירידות

הבנק הפדרלי הותיר היום את הריבית בארה"ב ללא שינוי, ברמה של 0%-0.25%, בהתאם לתחזיות הכלכלנים, והודיע כי יותיר את הריבית ברמה נמוכה במיוחד לפחות עד אמצע 2013 כתוצאה מההרעה במצבה של הכלכלה האמריקאית. המדדים בוול סטריט הגיבו בירידות להחלטה, והדולר נופל לשפל מול הפרנק השווייצי.

בהודעת הבנק, התייחס הבנק הפדרלי לראשונה למשך הזמן שבו הוא צפוי להותיר את הריבית נמוכה. הבנק צפה קצב צמיחה איטי יותר מכפי שצפה בפגישתו האחרונה בסוף יוני, ורמז על אפשרות של הרחבה כמותית שלישית, אך לא פירט צעדים ממשיים. החלטת הבנק הפדרלי נתקלה בהתנגדות חזקה מצדם של שלושה מבכירי הבנק - ריצ'רד פישר, נריאנה קוצ'רלקוטה וצ'רלס פלוסר - הפעם הראשונה בה התנגדו שלושה מחברי ועדת השוק הפתוח של הבנק (FOMC) להחלטה מוניטרית.

"המידע שקיבלנו מאז יוני מצביע על כך שהצמיחה הכלכלית השנה היתה נמוכה באופן משמעותי מהתחזיות", נאמר בהודעת הבנק הפדרלי, "המדדים מצביעים על הידרדרות כוללת בתנאים בשוק העבודה בחודשים האחרונים, ושיעור האבטלה עלה. הצריכה הפרטית נותרה ללא שינוי, ההשקעה במבנים משרדיים עדיין חלשה, ושוק הדיור עדיין סובל".

לפני ההודעה - עליות חדות

הבנק הפדרלי צפה כי התנאים הכלכליים הנוכחיים יימשכו עד אמצע 2013 לפחות, ולכן החליט להותיר את הריבית נמוכה. "הוועדה גם דנה במגוון הכלים הקיימים לקידום התאוששות כלכלית חזקה, תוך שמירה על יציבות המחירים", נאמר בהודעה.

לפני ההודעה של הבנק הפדרלי, רשמו שוקי המניות עליות חדות. המדדים המובילים בוול סטריט רשמו עליות של כ-2%, בשל ציפיות המשקיעים כי הבנק הפדרלי יכריז על צעדים משמעותיים לעידוד הצמיחה הכלכלית ומניעת מיתון, או לכל הפחות יאותת על נכונותו לנקוט בצעדים שכאלה. ההערכות, אותן פיזר בין היתר הכלכלן קנת' רוגוף מאוניברסיטת הרווארד, היו כי הבנק הפדרלי יכריז על סבב שלישי של רכישות איגרות חוב, מדיניות הנקראת "הרחבה כמותית".

הרחבה כמותית היא בעצם הגדלה של כמות הכסף שנמצאת במחזור של מדינה, באמצעות רכישה של נכסים כמו איגרות חוב ממשלתיות ואיגרות חוב של רשויות מקומיות. הכסף שמשלם הבנק הפדרלי לבנקים תמורת איגרות החוב מאפשר להם, בתיאוריה, להלוות יותר, ולכן מעודד את הצמיחה. בנקים מרכזיים נוהגים לנקוט בצעד זה כאשר יש צורך בעידוד הצמיחה, ואין ביכולתם להוריד את הריבית. תוכנית רכישת האג"ח הקודמת של הבנק הפדרלי, בסך 600 מיליארד דולר, הסתיימה בחודש יוני ומבקריה ציינו כי לא האיצה את הצמיחה באופן משמעותי או הורידה את שיעור האבטלה מרמה של 9%. לפי סקר כלכלנים שפרסמה היום רויטרס, מרבית הכלכלנים בארה"ב צופים סבירות של 25% למיתון חוזר בארה"ב.

החרדה ואי הוודאות בשווקים גברו בימים האחרונים, לאחר שסוכנות הדירוג סטנדרד אנד פור'ס (S&P) החליטה להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב ועל רקע מאמציה הכושלים של אירופה לטפל במשבר החובות המתפשט ביבשת. עם זאת, הציפייה להתערבות של הבנק המרכזי במשבר עודדה את השווקים בוול סטריט, והובילה גם לעליות בבורסות אירופה, שפתחו את היום בירידות. הממשל האמריקאי גייס היום 32 מיליארד דולר בהנפקה של איגרות חוב ממשלתיות לתקופה של שלוש שנים, שזכתה לביקוש גבוה בהרבה מהמצופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully