וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להזדקן בכבוד? רפורמת הביטוח הסיעודי יוצאת לדרך

אריאל נוי

7.8.2011 / 17:15

הרפורמה שהציג סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמורה לצמצם ביורוקרטיה ולאפשר רצף טיפולי במסגרת אחת - קופת החולים. עלותה כ-1.2 מיליארד שקלים, שנועדו לאפשר לסעוד לקשישים מכל השכבות

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הציג היום (ראשון) את עיקרי רפורמת ביטוח הסיעוד הציבורי, עליה הכריז בדצמבר 2010. הרפורמה אמורה לכלול שינויים בתחום שירותים לקשישים סיעודיים בישראל, שעיקרם הכללת תחום הסיעוד בסל הבריאות והענקת ביטוח סיעודי לכלל אזרחי ישראל. הרפורמה נועדה להרחיב את הזכאות לטיפול סיעודי רפואי לקשישים בכל שכבות האוכלוסייה ולצמצם את הביורוקרטיה הקיימת בטיפול בקשיש. כיום עוסקים בנושא במקביל שישה משרדים ממשלתיים, והמטרה היא לשפר את איכות הטיפול הרפואי-סיעודי, תוך יצירת רצף טיפולי במסגרת אחת – קופת החולים.

הצעת משרד הבריאות מתבססת על רפורמה תלת-שלבית המתפרסת על כ-5 שנים, שעלותה הכוללת כ-1.2 מיליארד שקלים. הרפורמה תכלול תוספת של עד 50% לשעות הטיפול השבועיות בקהילה. ההמלצות אמורות לספק מענה לנזקק הסיעוד ברמות המוגבלות הגבוהות מהבוקר ועד לשעות אחר הצהריים, באופן שיאפשר לשחרר את המטפל העיקרי (בן המשפחה) למספר שעות שמאפשר היקף תעסוקה סביר, ולעודד את השימוש במרכזי יום.

בשלב הראשון של הרפורמה מתוכננת הרחבת הזכאות לשירותי הסיעוד בקהילה, הרחבת אחריות וסמכויות של קופות החולים בטיפול במוגבלים ועיגון הזכאות לנזקקי סיעוד בחוק במונחים של שעות סיעוד. כמו כן ייבנו תשתיות ארגוניות וניהוליות שיגבירו את יכולת הבקרה והפיקוח של קופות החולים ויכולתן לפעול ברצף הטיפול הרפואי-סיעודי. בשלב השני תועבר לאחריות קופות החולים אספקת שירותי האשפוז הממושך – כפי שנהוג כיום באשפוז הכללי הרגיל. בשלב השלישי, בעוד כשלוש שנים, מתוכננת העברת אחריות כוללת לנושא מהמוסד לביטוח לאומי למשרד הבריאות וקופות החולים, תוך הרחבת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ותקצוב מתאים.

המבקר חשף ליקויים חמורים בנושא

ההחלטה על הרפורמה התקבלה לאחר דו"ח מבקר המדינה לשנת 2010, שחשף ליקויים חמורים בתחום השירותים הניתנים לקשישים סיעודיים. הממצאים שעלו בדו"ח הציגו תמונה מדאיגה במיוחד לפיה קשישים ששילמו כל חייהם דמי ביטוח לאומי, הכולל בתוכו גם דמי ביטוח סיעוד, לא מקבלים את הסיוע לו הם זקוקים בערוב ימיהם.

קרוב לרבע מהקשישים בישראל זקוקים כיום לטיפול סיעודי לסוגיו, כאשר כ-170 אלף קשישים סיעודיים שוהים בקהילה או במוסדות אשפוז. למעלה מ- 30% מהקשישים ותשושי הנפש השוהים במוסדות סיעודיים וכ-66% מהקשישים תשושי הנפש השוהים במוסדות לא סיעודיים, אינם מקבלים מימון ממשלתי כלשהו ומממנים מכיסם את מלוא מחיר האשפוז.

עוד בנושא
ליצמן: תעריף יום אשפוז סיעודי - עוול מתמשך
תמיכה ממשלתית להכללת אשפוז סיעודי בסל הבריאות

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully