וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה הצעות רציניות למען צדק חברתי

אוריאל לין

7.8.2011 / 9:47

ממשלת ישראל מחפשת תשובה הולמת למהפכה החברתית והצרכנית המתרחשת לנגד עינינו. חלק מהפתרונות מחייבים זמן, לצורך לימוד יסודי ומעמיק, מה גם שהשינויים כרוכים בחקיקה מורכבת. אולם חלק מהשינויים הנחוצים אפשר לבצע כבר כעת ובטווח הקצר.

בהנחה שכולנו מבינים שעלינו להשתתף במאמץ זה ביחד כדי לשמור על חוסנה של הכלכלה והחברה בישראל, וכי השתתפות במאמץ משמעה גם ויתור על אינטרסים אנוכיים, ברצוני להציע לראש הממשלה, לשר האוצר ולוועדת השרים כמה צעדים פשוטים וישירים: תחילה, רביזיה במדרגות המס הישיר. מס ישיר משמעותו צירוף של מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות המשולם על הכנסת היחיד.

כבר ברמה של 14 אלף שקלים המס הוא 30%, וברמה של 21 אלף המס הוא 33%. זו עלייה תלולה מדי. ראוי להוריד את שיעור המס ברמות ההכנסה של עד 40 אלף, ולהעלותו הדרגתית ברמות ההכנסה הגבוהות יותר והגבוהות מאוד.

דבר נוסף, כיום שכר המינימום הוא 4,100 שקלים לחודש. לפי ההסכם בין ארגוני העובדים למעסיקים, באוקטובר 2012 יתווספו 200 שקלים לשכר המינימום.

יש להעלות את שכר המינימום ל-5,000 שקלים ולהטיל ברמת הכנסה זו מס ישיר של לא יותר מ-1%. בד בבד, יש לבטל את מס ההכנסה השלילי, אשר יהפוך לבלתי נחוץ.

תרומת הוועדים החזקים לציבור הרחב

צריך לטפל גם במכסי מגן על ייבוא מוצרי מזון לישראל. חשפנו את התעשייה הישראלית לתחרות מול העולם הגדול, והיא הפכה לתעשייה יעילה ותחרותית גם בתנאים של התחזקות המטבע המקומי. לעומת זאת, השארנו מכסי מגן ברמה דמיונית על ייבוא של מוצרי מזון וגידולים חקלאיים; על ייבוא בשר בקר - 190% מכס; ייבוא תפוחי אדמה - 230% מכס, וכן הלאה. בדרך זו ייקרנו מאוד את מוצרי המזון בישראל. אין תחרות אמת בשוק המקומי אם אין תחרות בייבוא. יש להפחית הדרגתית את מכסי המגן, צעד שיוריד מאוד את מחיריהם של מוצרי המזון. הפחתה של מע"מ היא שולית בחשיבותה לעומת ההפחתה של מכסי המגן.

צעד נוסף שיש לנקוט הוא באשר לחוק עידוד השקעות הון. בעלים של מפעל מבוסס ורווחי במרכז הארץ ישלמו 12% מס חברות ו-15% מס על משיכת רווחים. וזאת אפילו אם יסגור קווי ייצור ויפטר עובדים, והכל בתנאי שהיקף הייצוא מהמחזור יהיה לא פחות מ-25%. לעומת זאת, אדם שיקים מפעל או עסק חדש בפריפריה וייצור מקומות עבודה חדשים ישלם מס חברות של 24% ועל משיכת רווחים 25% אם אין הוא מייצא 25% מתוצרתו. את ההטבות יש להחזיר למפעלים חדשים או לעסקים חדשים בפריפריה לפי המבחן של יצירת מקומות עבודה.

ועניין אחרון: להקפיא לשלוש שנים את העלאות השכר בכל השירותים החיוניים בשירות הציבורי שבבעלות המדינה, כמו נמלי הים והאוויר, חברת החשמל, ארגוני המים ועוד, פרט להעלאות הנובעות משינוי תפקיד אישי. זו תהיה תרומת הוועדים החזקים לציבור הרחב. כידוע, עלויות השכר בארגונים אלה הן גבוהות, סל ההטבות עתיר ומופלג והכל מתורגם לתעריפים המושתים על גב הציבור הרחב.

אלו הן הצעות בסיסיות אך ניתנות ליישום מהיר, ותהיה בהן תרומה חשובה לחלוקה טובה של העושר הלאומי שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully