וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר משך תמיכתו מחוק "מדינת הלאום היהודי"

פנחס וולף

4.8.2011 / 21:58

בקיעים בתמיכה בהצעת החוק של ח"כ אבי דיכטר, כשמלבד בן אליעזר מתנדנדים גם הח"כים מאיר שטרית ושלמה מולה, שמתנה החתימה בחוק יסוד להגנה על המיעוטים. דיכטר: "החוק מעגן מצב קיים"

ח"כ בנימין בן אליעזר (העבודה) החתום על הצעת החוק "ישראל מדינת הלאום של העם היהודי", שיזם ח"כ אבי דיכטר (קדימה), החליט להסיר את חתימתו מהצעת החוק. ח"כ מאיר שטרית (קדימה) הודיע כי יבחן את הצעת החוק בשנית, וח"כ שלמה מולה (קדימה), מתנה את המשך תמיכתו בהצעה בכך שיחוקק חוק יסוד שיעגן את זכויות המיעוטים – כך נודע לוואלה! חדשות.

בן אליעזר הסביר כי החליט להסיר את חתימתו בשל הסעיף הקובע כי העברית תהיה השפה הרשמית היחידה בישראל, בעוד שהשפה הערבית תהיה בעלת מעמד מיוחד. שטרית הודיע כי ייבחן את הצעת החוק בשנית, כדי לבדוק אם ההערות שדרש להוסיף להצעה אכן התווספו.

ח"כ מולה אמר כי טרם שחתם על ההצעה, התנה את חתימתו בפני דיכטר בכך שעד פתיחת מושב החורף של הכנסת השניים יכינו יחד הצעת חוק יסוד: זכויות המיעוט. לדבריו, "אם לא יהיה חוק כזה, אמחק את חתימתי ואף אתנגד לחוק. ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי, זה ברור. אבל במקביל, כשאנחנו הרוב היהודי, חייבים לעגן בחוק יסוד גם את זכויות המיעוט והם צריכים הגנה משפטית. ללא השלמה של חוק יסוד כזה, אין לכך תוקף מוסרי. כך גם לא נעורר אנטגוניזם".

מנגד, 18 החותמים האחרים מטעם קדימה עומדים מאחורי חתימתם. "מי שמתעמק בחוק, רואה שזה בהחלט יכול להסתדר", אמר ח"כ זאב בילסקי. "זה הרבה תלוי במסתכל. עם קצת רצון אפשר להתאחד סביב הצעת החוק". גם ח"כ יואל חסון הביע תמיכה בלתי מסויגת בחוק ואמר כי, "קראתי שוב ושוב את החוק, ולא הסתמן משהו שהפריע לי". לדברי ח"כ שי חרמש, "אני לא חושב שצריך את החוק הזה, אך הוא לא עומד נגד עקרונותיי. מי שחש צורך שמגילת העצמאות תהיה מעוגנת בחוק, אין לי בעיה לתמוך בכך".

"תמיכה מהשמאל ומהמרכז ומהימין"

הצעת החוק זכתה גם לתמיכה בלתי מסויגת מח"כ עינת וילף (עצמאות). "הצעת החוק נכונה ומאוזנת", היא קבעה. "מדינת ישראל קמה למטרה אחת בלבד והיא להיות בית הלאומי של העם היהודי . זו מהות וסיבת קיומה. דבר טוב נוסף בהצעת החוק הוא שהיא מגדירה את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, שהיא הגדרה מדויקת יותר להיסטוריה הציונית מאשר 'מדינה יהודית'".

ח"כ דיכטר מסר בתגובה לכתבה כי "הצעת חוק היסוד: מדינת הלאום, גובשה ועוצבה במשך שנה וחצי, ומלכתחילה נבנו בה איזונים הולמים בין מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית, שאפשרו להשיג תמיכה מהשמאל, מהמרכז ומהימין בישראל. 40 ח"כים הצטרפו להצעת החוק, חלקם כיוזמים. אם ניקח בחשבון ש- 40 ח?כים נוספים הם שרים וסגני שרים ואינם יכולים להצטרף להצעת החוק, המשמעות היא שמחצית מחברי הכנסת תומכים בהצעה. יתרה מזאת, משהונחה אתמול הצעת החוק בכנסת, פנו חברי כנסת נוספים שראו את ההצעה וביקשו לצרפם להצעה".

בנוגע לביקורת של בן אליעזר על סעיף השפה העברית, אמר דיכטר כי, "החוק מעגן מצב קיים. השפות הרשמיות בישראל נקבעו על ידי הבריטים עוד ב- 1922, אז היו אלה צרפתית, ערבית ועברית, לפי הסדר הזה. פסיקות בתי משפט עוסקות כדרך קבע במעמד השפה: העברית מוגדרת כשפה בעלת מעמד גבוה יותר מאשר ערבית וכשפה הרשמית של המדינה. מנגד השפה הערבית סובלת מטשטוש קבוע של מעמדה וחוסר בהירות לגבי נגישותה לדוברי השפה. לפי הצעת החוק תקבל הערבית מעמד מיוחד המחייב את
המדינה להקנות זכות נגישות לכל דוברי השפה".

עוד בנושא
דיכטר מאתגר את נתניהו: יזם חוק "מדינת הלאום היהודי"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully