וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים מחשיפה

יהודה שלזינגר

5.8.2011 / 6:00

המפיקים של תוכניות הריאליטי מוכנים לעשות הכל כדי להשיג משתתפים מהמגזר החרדי: לספק אוכל עם ההכשרים הכי נדירים, להקפיד על שמירת שבת - וגם לשלם כסף גדול. אבל שום דבר לא עוזר: רק במקרים נדירים הצליחו להשיג משתתף חרדי, ולא לתוכניות בעלות הרייטינג הגבוה כמו "הי

זה קורה בשעות הערב המאוחרות. למשרדים דחוקים בתל אביב או למקומות שאינם הומי אדם מגיעים לסירוגין דמויות חרדיות מוכרות לפגישות מחתרתיות. הפעם לא מדובר בתכנון מאבקים על פתיחת חניונים או חילולי שבת, אלא בניסיון נואש של תוכניות ריאליטי שונות להשיג משתתף חרדי בתקווה שזה מה שיזניק למעלה את הרייטינג שלהן.

בשבועות האחרונים, לקראת עלייתן לאוויר של תוכניות פופולריות כמו "האח הגדול" ו"אחד נגד מאה", מחפשים מפיקי התוכנית בקדחתנות אחרי מישהו שימלא את משבצת "החרדי". המלהקים המיומנים של התוכניות הללו פנו לעשרות חרדים, צעירים ומבוגרים, מכל הזרמים, והבטיחו להם הרים וגבעות. כמעט כל חרדי שאליו נעשתה פנייה יודע לדקלם את הנימוקים שמציגים לו כדי שישתכנע לקחת חלק בתוכניות: "זאת הזדמנות להראות את הצד הטוב של הציבור החרדי" או "להעביר מסרים על יהדות יפה" או "לקרב אנשים ליהדות". ולמרות זאת, רק תוכניות בודדות הצליחו לשבור את המחסום ולגרום לחרדי להשתתף בתוכניות, ועדיין לא מדובר על תוכניות פרובוקטיביות כדוגמת "האח הגדול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפיקי התוכניות מבטיחים למועמדים חרדים כמעט את כל מה שניתן להעלות על הדעת/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפיקי התוכניות מבטיחים למועמדים החרדים כמעט את כל מה שניתן להעלות על הדעת. החל מכשרות ושמירת שבת ועד לסכומי כסף נכבדים - ועדיין יש פערים שלא ניתן לגשר עליהם אשר מטרפדים את השתתפות החרדים. "הבטיחו לי שכל האוכל יהיה כשר, שיביאו אוכל מבחוץ באיזו כשרות שאני רוצה", מספר יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, שניהל בשבועות האחרונים משא ומתן עיקש עם מפיקי "האח הגדול". "הבטיחו לי שיהיה חדר רק של גברים שבו אני אישן, שאני יוכל להכניס כל ספר קודש שאני רוצה ולא רק תנ"ך".

"ישבנו ארוכות וחשבנו איך, למשל, אני אוכל להימנע מסיטואציה שבה הנשים יהיו בבריכה ואני אסתובב באזור, או איך להימנע מלשבת עם בחורה חצי מעורטלת ומצד שני כן להיות חלק משיחות הבית", ממשיך משי זהב, "עלו כמה פתרונות, למשל לארגן לי חדר נפרד שבו אשהה, אבל בסוף זה לא צלח".

בסופו של דבר, משי זהב סירב להשתתף בתוכנית. "התייעצתי עם רבנים שאמרו לי שגם אם הם עומדים בכל התנאים של כשרות, צניעות, שבת - אני עדיין מכשיר את השרץ", הוא מספר. "זה עלול לפתוח פתח ולתת לחרדים סיבה לראות תוכנית כזו, וזה בלתי אפשרי".

במיגזר החרדי נהפכה ההצעה להשתתף בתוכנית ריאליטי לסמל סטטוס. רבים מתגאים בכך שקיבלו הצעה. בני מחלב, אחד המארגנים של כניסות לקברים עתיקים באזור השומרון, מסביר: "אני אוהב מצלמות, ואני לא מתבייש להגיד את זה, אבל אין שום רב שיתיר ללכת ל'אח הגדול'. חרדי שהולך לכזה מקום - אין לו לאן לחזור. הוא אולי יהיה סלב ברוטשילד אבל בבית, בקהילה, בקרב האנשים שהוא קשור אליהם - מבחינתם לא יהיה לו לאן לחזור".

אחד המיגזרים החרדיים שמקבלים אינספור פניות להשתתף בתוכניות ריאליטי הוא חסידות חב"ד. תוכניות טלוויזיה רבות פונות לעסקני חב"ד שיאתרו עבורן חרדים "מתאימים".
על פי הדימוי של החב"דניקים בקרב מפיקי הריאליטי, החב"דניקים אינם חוששים מהעולם החילוני, ואף מחפשים להידבר איתו. ההנחה היא שבציבור הזה הסיכוי למצוא מתמודדים גבוה יותר.

באגף הדוברות של החסידות יודעים לספר על עשרות בקשות מהפקות טלוויזיה שונות, חלקן לגיטימיות ונענות בשמחה ובשיתוף פעולה אך חלקן "הזויות בשאיפתן לשתף חרדי", כפי שמגדירים זאת שם.

"פנו אלינו למשל מהתוכנית 'אמא מחליפה', שבמסגרתה מחליפים בין זוגות הורים מקטבים שונים של החברה למשך שבוע. מבחינתנו, אין שום סיכוי לשתף פעולה עם דבר כזה. רק לחשוב שבמשפחה חרדית יגור גבר זר באותו בית עם אישה אחרת, שגבר זר יישן באותו בית עם אישה חרדית - עצם ההצעה מעידה על היעדר הבנה בסיסית של החברה החרדית", מספר הרב מוני אנדר מאגף הדוברות של חב"ד.

"במקרה אחר פנו אלינו מתוכנית שמבקשת ללוות זוגות בהריון", ממשיך הרב אנדר. "אמרתי להם: 'תראו, לשכנע זוג חרדי להופיע בטלוויזיה מצריך אותי לשבוע של שכנועים. אבל כאשר מדובר על נושאים שהם בינו לבינה - זה מצריך חודש, וכאשר מדובר על הריון - זו ממש משימה בלתי אפשרית'.

"אין אדם חרדי שישתף את הקהל בזמן אמת במה שקורה בהריון של אשתו, החל מסיבות של עין הרע דרך דברים שהשתיקה יפה להם. אין שום סיטואציה שבה יראו חרדים באולטרה?סאונד אצל הרופא, זה לא יכול לקרות בשום צורה".

להביא 100 שליחי חב"ד

למרות זאת, יש תוכניות שכן באות בחשבון. מוני עצמו השתתף רק לפני כארבע שנים בתוכנית "אחד נגד מאה" וניפק הופעה בלתי נשכחת, שזכתה מצד אחד לשבחים רבים, אך גם לביקורת קלה מבית.

"מפיקי התוכנית רצו להביא 100 שליחי חב"ד שיישבו בקהל. הסברנו להם את הבעייתיות הטכנית של להביא 100 שליחים מכל העולם בו בזמן. זה עניין שהוא לא רק בעייתי מבחינה טכנית, אלא גם גובל ב'הפקרת שמירה' של בתי חב"ד בעולם", הוא מספר. "התחלנו לשוחח, ועלתה המחשבה שאני אעשה מבחן של ידע כללי בשביל הספורט. מהון להון העסק התגלגל, והם טענו שאני מתאים להשתתף בתוכנית".

לדבריו, ההחלטה להשתתף לא היתה קלה והתקבלה רק לאחר התייעצות צמודה וארוכה עם הרב שלו. "מלכתחילה לא רציתי להשתתף, אבל הרב מנחם ברוד שעובד עימי ואני התחלנו לעשות חושבים ולחשב את מכלול הדברים, שהרי יש בהחלט גם ערך מוסף לכזה דבר.

"לאורך כל השנה אנחנו בקרב מאסף על דמותה של היהדות בתקשורת, מנסים להראות כמה היא יפה, טובה, לא מאיימת ונוחה לכל אחד ואחת. אתה לא יכול לפספס הזדמנות לנצל זמן מסך כזה. בדרך כלל זמן המסך המוקצה לחרדים בטלוויזיה קשור להפגנות ולביטויים קשים של רבנים, שלא מוסיפים נקודות זכות אצל הצופים בבית. זו היתה הזדמנות להראות את הצדדים היפים של החרדי. להראות שאתה יכול להיות שומר תורה ומצוות, אבל גם אדם חכם ונחמד. לתוכנית הזו יש 25% רייטינג, ולבוא לדבר עם אנשים באמצעותה זו פריבילגיה שאי אפשר לסרב לה".

מצד שני, גם היו שיקולים רבים נגד ההשתתפות. "זה לא דבר טבעי לראות חרדי בטלוויזיה. מלבד זאת, יש בעייתיות אפילו בלדעת תשובות נכונות. לדוגמה, אם ישאלו על זמרת או שחקנית, יש סיכוי שתדע את התשובה. למשל, אם ישאלו מי מהשלוש היא זמרת - נינט טייב, ציפי לבני או עליזה אולמרט, ואתה הרי חי בהוויה הישראלית וכנראה שמעת את שמה - עדיין לא מתאים שתתהדר בידע שיש לך עליה.

"יש בעיה לדעת את התשובה הנכונה, כי אדם חרדי לא אמור לדעת את זה. אבל אדם חרדי אינטליגנטי נחשף לדברים. הוא לא מחפש את זה ולא חי את הידע, אבל הוא נתקל בידע הזה כמו שהוא יודע מהי עיר הבירה של שבדיה. ועדיין זה לא נראה טוב.

"הסברתי להפקה את הבעיה והגענו להסכמה שלא ישאלו על נשים בכלל. זאת דוגמה להפקה שגילתה הבנה לצרכים של החרדי ונתנה לו יכולת לשחק במגרש שלה אבל עם החוקים שלו, והם המרוויחים העיקריים מזה".

מוני השתתף בתוכנית ואף הגיע לשלבים מאוחרים ונשאר מול 11 מתמודדים בלבד מתוך 100, כשבאמתחתו 150 אלף שקלים. אלא שאז, בשלב מתקדם, הוא שגה ויצא בלא כלום. "לשנייה לא הרגשתי פספוס של הכסף", הוא מספר. "אני לא מרגיש שנגעתי בזהב ופיספסתי, כי לא הגעתי לשם בשביל הכסף. המטרה היתה לבוא להרוויח כמה שיותר זמן מסך חיובי ליהדות, גם במחיר של לאבד את הכסף".

הרב אנדר סבור שהוא השיג את מטרתו. הוא קיבל אלפי תגובות חיוביות שדיברו על "קידוש השם" שהיה על המסך. "הרבי מלובביץ' לימד אותנו שצריך לקדש את החול, לא לבטל אותו", הוא מסביר. "אפילו חצי שנה לאחר שידור התוכנית סיפר לי שליח חב"ד בבודפשט, העומד בקשר עם אנשי עסקים יהודים, על אדם יהודי בקהילה שתמיד סירב להניח תפילין. אבל ביום שישי הראשון שאחרי שידור התוכנית הוא ניגש לשליח המקומי ואמר לו שאם שנינו שייכים לחב"ד, אז הוא רוצה להניח תפילין. זה ריגש אותי והוכיח כי ההחלטה היתה נכונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
כינוס שליחי חב"ד בניו יורק. רויטרס
"אנחנו משקיעים מיליונים של שעות, שלא לדבר על כסף, כדי להראות כמה היהדות טובה יותר, אבל מזניחים כמעט טוטאלית את שדה הקרב המכריע של התקשורת". כינוס חסידי חב"ד בניו יורק/רויטרס

"בושה וחרפה"

אלא שגם בתוך חב"ד לא כולם קיבלו את ההופעה הטלוויזיונית של מוני בהבנה. באתר המזוהה עם חב"ד, COL, אשר נחשב לפופולרי בחסידות הזו, קיבל הרב אנדר מאות מחמאות אבל נשמעו גם קולות של ביקורת: "מה עושה חסיד במקום כזה? קשה להאמין שהרבי היה מסכים עם דבר כזה. זו ירידת הדורות, כבר אין רגישות בכלל למה שמתאים לחסיד חב"ד, ומה שהוא מייצג. ירחם ה'. חבל על ילדינו שזו הגדולה שמראים להם". ואילו גולש אחר כתב: "בושה וחרפה שחב"דניק משתתף בתוכנית בטלוויזיה. איפה הרב שיזעק על החרפה? ועוד כדובר צעירי אגודת חב"ד! לאן הגענו?".

אבל מוני אינו נבהל מהביקורת. "זה גרם לי להבין עוד יותר את העוצמה של המדיום הטלוויזיוני. אנחנו משקיעים מיליונים של שעות, שלא לדבר על כסף, כדי להראות כמה היהדות טובה יותר, אבל מזניחים כמעט טוטאלית את שדה הקרב המכריע של התקשורת. נכון שיש מחשבה שזה אולי ללכת רחוק מדי, אבל רוב הפעילות החב"דית נעשית במגרש החילוני. קח, למשל, את המפגשים שלנו עם המטיילים הישראלים בתאילנד או באקוודור. צריך להתפלל לה' כדי למצוא את האיזון הנכון בין העשייה לבין השמירה על עקרונות ההלכה בלי לזוז מהם. זה מה שעשיתי".

מקשת נמסר בתגובה, כי "במסגרת האיתור אחר דמויות מעניינות בחברה הישראלית, אנו פונים לכלל המיגזרים ובמקביל גם פונים אלינו מכלל שכבות הציבור. בסופו של תהליך, חשוב לנו להציג מרקם אנושי אותנטי ומייצג של התמהיל המרכיב את החברה הישראלית. ולראיה, עד כה השתתפו במסגרת תוכניות כגון 'האח גדול', 'כוכב נולד', 'מאסטר שף' ותוכניות נוספות המתבססות על מתמודדים השותפים למסע בתוכנית ריאליטי, אנשים מכל צבעי הקשת הישראלית - הפוליטית והחברתית. חילונים לצד מסורתיים, בעלי מוגבלויות לצד אנשים מן השורה, עולים חדשים, תושבים ותיקים, מבוגרים וצעירים, וכך גם מתמודדים שהגיעו מהמיגזר החרדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully