וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונות הערבית: "מובארק בכלוב - רגע מכונן"

ניר יהב

4.8.2011 / 9:40

עיתונים בעולם הערבי מסקרים בהרחבה את משפטו של נשיא מצרים לשעבר, שהוכנס אתמול על אלונקה לכלוב הנאשמים. 'א-שרק אל-אווסט': "זה משפט המאה". עורך 'אל-חיאת': "תנו לו משפט צדק"

העיתונות הערבית עוסקת הבוקר (חמישי) בהרחבה במשפטו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, שנפתח אתמול בקהיר. תמונתו של מובארק על אלונקה בתוך כלוב הנאשמים מופיעה על עמוד השער של כל עיתון ערבי ברחבי העולם ומעסיקה רבות את הכותבים. עורך העיתון הערבי החשוב "אל-חיאת" כתב במאמרו, כי המראה של מובארק בכלוב הנאשמים הוא בלתי נתפס, ובתקשורת במצרים מצוטטים אזרחים מהרחוב שמודים: "לא האמנו שנראה כך את מובארק".

מובארק בכלוב הנאשמים - הכותרות האחרונות:
מובארק לבית המשפט: "אני כופר בכל האישומים"
המשפט בקהיר נפתח - מובארק הגיע על אלונקה
פתיחת משפט מובארק: היסטוריה בתמונות
פרשנות: למרות הכלוב, המצרים לא ירחמו על מובארק

היומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט" הגדיר את משפטו של מובארק כ"משפט המאה" וטען כי אזרחי מצרים "חוו אתמול רגע היסטורי מכונן כשראו את נשיאם לשעבר, ביחד עם שני בניו ושר הפנים לשעבר, מוכנסים לכלוב הנאשמים". בעיתון "אל-חיאת" נכתב, כי "המהפכה המצרית הציגה אתמול לעולם מודל תרבותי למשפט ראשון של שליט מצרי מאז תקופת הפרעונים, כהיענות ללחצי העם".

משפטו של מובארק בקהיר, יולי 2011. רויטרס
על מיטה בכלוב הנאשמים. מובארק, אתמול/רויטרס

העיתון המצרי הגדול ביותר, "אל-אהראם", אפשר לאזרח מהרחוב להתבטא לגבי פתיחת משפטו של מובארק אתמול ובכך, למעשה, להחמיא בעקיפין לשלטונות שהביאו אותו למשפט: "לא האמנתי שאראה את מובארק", צוטט אחד האזרחים. "חשבתי שמסיבות בריאותיות הוא לא יגיע. האמנתי שהוא אכן מגיע רק כשראיתי אותו במו עיניי. כבן אדם, כואב לי לראות אדם חולה שמובא למשפט פומבי. אבל כנשיא הוא שגה, ועליו לעמוד לדין על כך".

אזרח אחר אמר: "אך טבעי הוא שהבכירים שביצעו פשעים יועמדו לדין. לא האמנתי כשראיתי את מובארק בתוך כלוב הנאשמים. חשתי שביעות רצון כשראיתי אותו שם. אני אופטימי כעת לגבי העתיד". אזרח אחר ציין, כי מהצילומים עולה כי מצבו הבריאותי של מובארק "יציב" וכי הוא חושד שהסיבה לכך שמובארק הגיע לכלוב הנאשמים כשהוא שוכב על מיטה היא כדי לזכות באהדת הציבור.

עימותים בין תומכי חוסני מובארק ומתנגדיו מחוץ לאולם בו נפתח משפטו, קהיר, מצרים, 3 באוגוסט 2011. רויטרס
עימותים בין תומכי מובארק לבין מתנגדיו מחוץ לבית המשפט/רויטרס

מלבד קולות בודדים של מספר מרואיינים, מרבית התקשורת המצרית לא הביעה חמלה על מובארק שהגיע למשפטו על אלונקה. העיתון "אל-אהראם" דיווח בגאווה על ההתעניינות התקשורתית הרבה במשפט מובארק ועל התגובות מרחבי העולם שהביעו תמיכה בהעמדתו לדין של הנשיא לשעבר. העיתון המצרי "אל-מסריון" העדיף לצטט את הארגונים האיסלמיים, "שנרדפו במשך 30 שנה על ידי מובארק וסבלו ממנו יותר מכולם", אשר אמרו כי העמדתו לדין היא "מסר לרודנים ולעריצים".

עורך העיתון "אל-חיאת", רסאן שרבל, דאג להזכיר למערכת המשפט במצרים שלמרות המצלמות וחרף דרישת הרחוב להרשיע את מובארק, יש לנהוג בנשיא לשעבר בצורה הוגנת. "למהפכה יש אינטרס שמובארק יקבל משפט צדק ושמשפטו יסמל עתיד אחר, עתיד המבוסס על ערכי הדמוקרטיה, הצדק, הפלורליזם והכבוד ההדדי", כתב העורך.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully