וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הלגיטימי ללא לגיטימי

זלמן שובל

3.8.2011 / 9:33

רוב הדרישות של המוחים, ברובן דמגוגיות ופופוליסטיות, לו היו מתקבלות, היו מביאות לפשיטת רגל של המדינה בנוסח ארגנטינה מלפני כמה שנים. דווקא בזכות המדיניות הליברלית של הממשלה ובנק ישראל, ההפרטה, היזמות, הכישורים והמאמצים של כל השחקנים במשק - החקלאי והרפתן, העובד והמנהל, התעשיין, המדען והסוחר - המדינה הגיעה להישגים חסרי תקדים ולשגשוג כלכלי שחילחל לרוב שדרות הציבור, בעיקר לחלקים ממעמד הביניים. מה שמייעדים לנו מארגני המחאות הוא גורל של מדינת עולם שלישי וגיהינום בנוסח צפון קוריאה של היום. בדומה לתחזיתו של ג'ורג' אורוול, להפצת התעמולה שלהם משתמשים המארגנים ותומכיהם ב-Newspeak, לשון הרמייה שהופכת שקר לאמת, כביכול. ייתכן בהחלט שמניעיהם של חלק מאלה שיזמו את המחאה היו לגיטימיים, כלומר מה שדחף אותם היה שיקולים חברתיים וכלכליים אמיתיים. אך בתוך זמן קצר הכל הפך להפגנה פוליטית שמאלנית, אינטרסנטית, שמטרתה היא פוטש אנטי-דמוקרטי נגד ממשלת ישראל.

אין ספק שיש בין המפגינים כאלה שחשים סובייקטיבית שהשגשוג הכללי דילג עליהם. אצל חלק מהם התחושה הזאת משקפת מצב אמיתי, אך אצל אחרים זה חוסר פרגון למצליחים, או פשוט היעדר נתונים אישיים מתאימים. מי שדורשים שהממשלה, כלומר המדינה, תתערב בכל דבר, תעשה כל דבר, תהיה ממונה על כל דבר, תפעל בניגוד לכוחות השוק ונגד רצונם החופשי של אזרחיה - כלומר תבנה דירות, תקבע את מחירי המצרכים, כולל החיתולים והמוצצים של ילדינו - יביאו בסופו של דבר למה שאורוול כינה שלטון "האח הגדול": טוטליטריות של מנגנון המדינה הכל יכול, או במילים אחרות פשיזם או בולשביזם (ואין הבדל ביניהם). לכך יש להוסיף, כפי שבכיר הכתבים הכלכליים בישראל נחמיה שטרסלר הסביר במאמרו ב"הארץ", שכל ההצעות האלה גם אינן יעילות, ואם תאומצנה, סופן לפגוע בעיקר באותו ציבור של צעירים שמעלה אותן.

היה צריך לפרק את המינהל

אמת, רק עיוור לא יראה שלחלק מהאוכלוסייה יש בעיה אמיתית עם מחירי הדיור. אבל הממשלה הזאת, שלא כקודמותיה, מודעת לכך והציעה פתרונות ממשיים ומיידיים לפתרונה. ואכן, את מינהל מקרקעי ישראל במתכונתו הנוכחית מזמן צריך היה לפרק (אף שבעיר האוהלים ברוטשילד דווקא רוצים את ההפך). ולא רק בגלל יוקר הקרקעות, אלא גם בגלל הביורוקרטיה והשחיתות. נתניהו נחוש לעשות זאת, אך למינהל הרי אין כמעט קרקעות במרכזי הערים - אז מה לעניין זה וליוקר הדיור בתל אביב?

שלטון הרחוב והכיכרות מביא עימו באופן בלתי נמנע אנרכיה שסופה עלול להיות דיקטטורה ושלטון של מיעוט אינטרסנטי על הרוב. ללא שלטון החוק גם אין דמוקרטיה - ואין זה מקרי שיש מי ששואף לחתור תחת שניהם (וביקור חיילי מילואים במדים במאהל ברוטשילד ממחיש את הסכנה הזאת). יש לקוות שהשכל הישר והניסיון ההיסטורי שלנו כעם וכבודדים יעצרו את ההידרדרות שג'ורג' אורוול הזהיר מפניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully