וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וגר זאב עם כלב: זאבי הבלהות ב"משחקי הכס"

1.8.2011 / 13:55

בסדרת הלהיט של HBO המועמדת ל-13 פרסי אמי, לא רק כוכבים בשר ודם מפגינים משחק עילאי - גם כלבים מזן נדיר מגלמים בהצלחה זאבי בלהות שנכחדו מן העולם לפני אלפי שנים

«iframe width="460" height="380" src="https://www.youtube.com/embed/pVUejDCk7vs" frameborder="0" allowfullscreen»«/iframe»

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זאב בלהות/מערכת וואלה!, צילום מסך

עלילת 'משחקי הכס', סדרת פנטזיה מבית היוצר של HBO (משודרת בערוץ יס אקשן אצלנו) המבוססת כל סדרת רבי המכר 'שיר של קרח ואש' מאת ג'ורג' ר.ר. מרטין, מתארת מאבקי ממלכות בתי אב על כס המלוכה בווסטרוז, יבשת דימיונית המזכירה את אנגליה של ימי הביניים. בסדרה המדוברת ורוויית האקשן, סקס, דם, סודות ותככים, לא רק כוכבים בשר ודם מוכשרים כמו שון בין (נד סטארק) או פיטר
דינקלאג' (טיריון), אלא גם כלבים בתפקיד משמעותי - זאבי הבלהות שאומצו על ידי ילדי בית סטארק, משפחת ריבוני הצפון.

השחקן שון בין בתפקיד נד סטארק בסדרת HBO 'משחקי הכס' 2011. imdb
שון בין/imdb

ג'ורג' ר.ר. מרטין מחבר סדרת ספרי הפנטזיה האפיים 'שיר של אש וקרח' בחר להציג את זאבי הבלהות כסוג של יצורים מיתולוגיים. בפועל, הזאבים אשר חיו בעיקר ביבשת אמריקה, נכחדו לפני למעלה מעשרת אלפים שנה. זאב הבלהות (Dire Wolf) דמה מאוד לזאבים שאנו מכירים היום מלבד מספר הבדלים. העיקרי שבהם הוא פיזיולוגי: אורכו הממוצע היה כ-1.5 מטר, משקלו מעל 50 ק"ג ושיניו היו גדולות יחסית. גפיו, לעומת זאת, היו קצרות - נתון שלפי מרבית המחקרים היום הביא בסופו של דבר להיכחדותו.

את תפקידם של זאבי הבלהות הנכחדים מגלמים בסדרה כלבם מזן שנוצר בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת וקרוי אינואיט צפוני (Northern Inuit Dog). אדי האריסון, יוצר זן האינואיט, עירב בין זני כלבי חילוץ מסוג האסקי סיבירי, רועה גרמני ואלסקן מלמוט, כאשר המטרה הייתה בעיקרה אסתטית: ליצור כלב מבויית הדומה לזאב. במקור התכוונו יוצרי 'משחקי הכס' להשתמש בזאבים אמיתיים, אך אלו התגלו כקשים לאילוף, מה גם שהם עלולים להוות סכנה לשחקנים. האינואיט לעומת זאת, ידוע במזגו הטוב ובאופיו החברותי, מה שבסופו של דבר הכריע את הכף לטובתו והקל את העבודה על הסט.

השחקנים קיט הרינגטון (משמאל) ואייזיק המפסטד רייט בסדרת HBO משחקי הכס' 2011. imdb
גור זאב לכל אחד מילדי הית סטארק. ריצ'רד מאדן/imdb

בסצינה הפותחת את הסדרה מוצאים נד סטארק ובניו מן הממלכה הצפונית ווינטרפל גופת נקבת זאב בלהות ענקית ולצידה חמישה גורים חיים, כמספר ילדיו שלו. הגילוי מדהים את בני המשפחה, כיוון שזאבי בלהות קיימים רק "מעבר לחומה", כלומר, באיזורי הכפור צפונית לחומת הקרח האדירה המגנה על ווסטרוז ומאוכלסת בפראים. מחשש שהגורים לא יישרדו בלי אימם, נד מחליט להורגם, אבל בניו ממבקשים לאמץ אותם בעצמם, כי הרי יש בדיוק 5 גורים - גור אחד לכל אחד מילדי המשפחה, מה גם שזאב הבלהות הוא סמלו של בית סטארק. באופן מצמרר, גור שישי לבקן נמצא מסתתר על ידי על ידי ג'ון סנו, בנו הממזר של נד. הגור היוצא דופן מאומץ על ידי הממזר, צבעו הלבן וחריגותו מתאימים להפליא. כך בעצם אנו מגלים את המורכבות המשפחתית ונחשפים לעולם המוסרי והפוליטי בסיפור.

השחקנית סופי טרנר בתפקיד סאנסה בסדרת HBO משחקי הכס (2011). imdb
סופי טרנר/imdb

זאבי הבלהות ב'משחקי הכס' חיים, כאמור, רק בעברה הצפוני של "החומה" - ארץ של יערות עד מכוסים בכפור, הרי קרח עצומים, חופים קפואים ומישורים מתים שלא צומח בהם דבר. הפראים אשר חיים בה חיים לפי חוקים משלהם. זאבי בלהות חיים שם לצד ענקים, ממותות ויצורים ספק דמיוניים. הופעתם של זאבי בלהות דרומית לחומה מעידה על סכנה גדולה המתרגשת ובאה. לזאבים הנבדלים מזאבים רגילים בגודל, בצורת הראש וברגליים, גם ממד מיסטי שהלך והתעצם עם התקדמות העלילה, כמו גם הקשר המיוחד בין ילדי המשפחה לבין זאביהם, במיוחד של ג'ון סנו והזאב הלבן שלו.

עין כחולה. ShutterStock
ממד מיסטי. עין התכלת של כלב אנואיט צפוני/ShutterStock

כמו בסיפור, כך גם על סט הצילומים, נמשכה ההרמוניה בין השחקנים לשחקני המשנה שלהם, הכלבים. השחקנית סופי טרנר המגלמת את סאנסה סטארק, בת ה-14 המיועדת לג'ופרי, בנו המרושע של המלך רוברט, אימצה את הכלבה ליידי אל ביתה. גם השחקן קיט הרינגטון המגלם את ג'ון סנו סיפר בשבוע שעבר בכנס קומיק קון השנתי בסן דייגו על מערכת יחסים מיוחדת עם כלבו קופר, למרות קצת בעיות משמעת של הכלב שרוב הזמן העדיף לכשכש בזנבו ולא להקשיב להנחיות הבימוי. מה שאומר שאולי כלב בתפקיד משמעותי של זאב יהפוך להיות, בנקודה כזאת או אחרת, דיווה מצויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully