וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנות והרבה - זה כל הסיפור

חזי שטרנליכט

28.7.2011 / 9:16

משהו בעייתי בתוכנית שהציג ראש הממשלה נתניהו שלשום. הדבר הבעייתי הוא שנראה שהוא באמת ניסה לפתור את בעיית הדיור שהציקה לצעירים במאהלים. 10,000 דירות לסטודנטים? הנחה בתחבורה הציבורית לאוניברסיטה? שכר דירה מסובסד במכרזי משרד השיכון והבינוי? ביטול הפטור מארנונה על דירות ריקות?

אפשר רק לדמיין את ראש הממשלה מכנס שוב ושוב את השרים הכלכליים הבכירים ומנסה, עימם, להיסחף אל עולם המונחים של השמאל הפוליטי. זה עצוב, כי מארגני המחאה פשוט לא מעוניינים בפתרונות של נתניהו. הם רוצים החלפת דיסקט אידיאולוגי. שינוי מפה. והם רוצים את זה כאן ועכשיו. תחריריזציה מלאה.

עד כה העלה נתניהו תוכנית אחת טובה - שעדיין נכללת בפתרונות שהציע שלשום לאנשי המאהל. זו אינה תוכנית מעולה, אבל בהחלט טובה מספיק - קוראים לה תוכנית הווד"לים. מדובר בפתרון הטוב והמהיר המסתמן באופק המציאות הנוכחית בתחום הנדל"ן. זהו פתרון שגובש על ידי אנשי מקצוע רציניים שמכירים את הענף הסבוך והמורכב ביותר מבחינה ביורוקרטית במשק. הוא דוגל במשוואה הפשוטה - מחירי דירות גבוהים? יש לבנות יותר דירות. זה היה השקף הראשון במצגת של ראש הממשלה.

זה הכל. לא מעונות לסטודנטים, לא ועדות קריטריונים במשרד השיכון והבינוי, לא פנקס חבר במפלגה הנכונה, לא מפא"י של אז ולא חד"ש של היום. גם לא תחבורה ציבורית מוזלת לסטודנטים. פשוט - לבנות דירות והרבה, ובכל הארץ. את זה תוכניות הווד"לים אמורות לדעת לעשות. זה ימין כלכלי קלאסי ואותנטי, ולמגינת ליבם של אנשי המאהל - זה ימין כלכלי שעובד.

לא להתמקד בפתרונות השמאל הכלכלי

המאבק בין הצדדים במחאה הנוכחית הוא אידיאולוגי טהור. במאהלים יושבים אנשי שמאל חברתי מכל הגזרות. הם רוצים שהממשלה תבנה דיור בר השגה, שאף הוא מונח של השמאל החברתי. העובדה שפרויקטים כאלה נבנו בערים מרכזיות בעולם כמו ניו יורק, לונדון ואמסטרדם צריכה להצטרף לעוד עובדה: יש בערים האלה מערכת הסעה המונית נורמלית - רכבות תחתיות, אגרות גודש. במקומות האלה העובדים לא צריכים מקום חניה ליד העבודה, כי יש להם דרך להגיע אליה. גם הדרישה לנסיעה בת השגה היא לגיטימית.

חבל שנתניהו מנסה לעמול על פתרונות שקשורים בעולם המונחים של השמאל הכלכלי. עליו להתמקד בווד"לים, וללחוץ עם הרגל על הגז. 50 או 100 אלף דירות - והשוק יעשה את שלו. הקבלנים שאוי ואבוי - רוצים גם להרוויח - יבנו דירות יפות בסטנדרטים גבוהים. ההיצע יגדל, והמחירים ירדו.

חשוב להבין שלא מענף הדיור יגיע הפתרון לאנשי המאהל, משום שאידיאולוגיות אי אפשר לפייס מהצד שכנגד. לכן גם לא ברור אם יש פתרון שירצה אותם עד לבחירות הבאות. אם הרעיון של בחירות עדיין מדבר אליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully