וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנות הרבה - ומהר

חזי שטרנליכט

25.7.2011 / 9:37

"שאל לא מה המדינה יכולה לעשות עבורי, אלא מה אני יכול לעשות למען המדינה", אמר פעם נשיא אמריקני בשם ג'ון קנדי.

קנדי לא היה בדיוק נציג של הימין הפוליטי, אבל את המשפט הזה אמר בנאום ההשבעה שלו לנשיא. גם אצלנו היתה גירסה מקומית למשפט: "ומה אתה עשית בשביל מדינה?", שאל ח"כ דאז שמואל פלאטו-שרון.

את אנשי המחאה במאהל של שדרות רוטשילד זה לא בדיוק מעניין. דרישתם להורדת מחירי הדיור היא סופר-לגיטימית. אנחנו כותבים עליה חודשים. אבל הדרישה לפתרון נקודתי בתחום השכירות, מסובסד על ידי הממשלה, עכשיו בזה הרגע, מייצרת אנטגוניזם. מעלה תחושה של דור מפונק. שלא רוצה לעבוד קשה או בכלל.

אנשי המחאה מעלים אינספור דרישות: מפיקוח על שכר דירה בחקיקה, דרך בניית דיור ציבורי להשכרה ועד להורדת הממשלה מהשלטון. לא ברור למה ממשלה של הימין הפוליטי צריכה לסבסד פתרונות דיור כמו בסגנון הגוש הקומוניסטי.

המדינה היא קבלנית עבודה גרועה

שיהיה ברור: הורדת מחירי הדיור בכל הארץ, לא במתחם מצומצם במרכז תל אביב, עבור זוגות צעירים, היא צו השעה. צריך לבנות דירות - והרבה. צריך לשחרר את חסמי הביורוקרטיה הישראלית, שחלקם כוללים ועדות עמוסות נציגים מהשמאל החברתי שמערימים התנגדויות שונות ומשונות לפרויקטי הבנייה.

צריך לתת מקום לדיון ציבורי על הפרויקטים השונים בענף הנדל"ן. אבל אם רוצים שמישהו בשוק הפרטי יבנה אותם, כדאי להפסיק לראות בו אויב האומה. אנשי המחאה, חלק לא מובטל מהם מהשמאל במפה הפוליטית, רוצים שהמדינה תבנה.

זה פשוט לא נראה לי פתרון טוב. המדינה היא קבלנית עבודה גרועה. בשנות ה-50 כשבאו גלי העלייה נבנו פה מבני מגורים בצורת רכבת שמרכיבים חלק גדול ממשכנות העוני של היום, והפכו סכנה לציבור. אתרי הקרוואנים של שנות ה-90 היו פתרון מהיר אבל הפכו למרכזי עזובה בעייתיים. הדרישה לפתרונות מיידיים מרדדת את הדיון הציבורי.

ועדיין, מחירי הדיור גבוהים מדי. צריך להוריד אותם. לא לחתוך בפראות, מצב שיסבך את רוכשי הדירות שמשלמים משכנתאות כיום, אלא להוריד אותם בהדרגה.

צריך פשוט להפוך את מגמת מחירי הנדל"ן. באחריות, לטווח ארוך, עם בנייה מרובה. פתרונות מהירים מייצרים בעיות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully