וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד לסיום האיום האירני

דניאל פייפס

21.7.2011 / 8:10

כיצד צריכות ממשלות המערב להתמודד עם הרפובליקה האיסלאמית של איראן, אשר וושינגטון מגדירה "נותנת החסות הפעילה ביותר של הטרור"?

לאחרונה הצהיר שר ההגנה של ארה"ב ליאון פאנטה כי "אנחנו רואים יותר כלי נשק נכנסים מאיראן לעיראק, והם באמת פוגעים בנו". מייק מאלן, יו"ר המטות המשולבים, הוסיף כי "איראן תומכת ישירות בקבוצות השיעיות הקיצוניות, שהורגות חיילים שלנו".

התגובות האמריקניות מתחלקות לשני מחנות עיקריים: הקשוח והדיפלומטי. הראשון רואה בטהרן מדינה חסרת תקנה ולכן גורס שצריך לפעול מולה בכוח; על פי גישה זאת סנקציות, וירוסים ואיומים לא ישיגו את המטרה ולכן אין מנוס משימוש באופציה צבאית נגד הפצצה האיראנית. הגישה הדיפלומטית, לעומת זאת, המדינית, אשר מאפיינת בדרך כלל את המדיניות האמריקנית, עדיין מצפה מטהרן להיענות לניסיונות ההידברות הדיפלומטיים.

שדה הקרב העיקרי של הסכסוך בין שתי הגישות האמריקניות מתמצה בשאלה אם הקבוצה הבולטת ביותר באופוזיציה האיראנית, המוג'הידין ח'לק (MEK), צריכה להישאר ברשימת הטרור של ממשלת ארה"ב. למחוק או לא למחוק? זאת השאלה. המחנה הנוקשה רוצה למחוק אותם מהרשימה ואילו המחנה הדיפלומטי מתנגד לכך, מחשש שהמהלך יעורר את זעמם של המנהיגים האיראנים ויפגע במאמצים הדיפלומטיים לשיפור היחסים.

אפשר להפיל את המשטר האירני הנוכחי

הצד הפרו-MEK טוען כי לארגון יש היסטוריה של שיתוף פעולה עם וושינגטון - החל במתן מידע מודיעיני רב ערך על תוכנית הגרעין האיראנית וכלה בכישורי מנהיגות ארגונית שעזרה להפיל את השאה ב-1979. בעזרתם יתאפשר להפיל את המשטר הנוכחי. ברשימת התומכים במחיקת הארגון מרשימת הטרור אפשר למצוא פקידים אמריקנים רבי דרג, ובהם היועץ לביטחון לאומי ג'יימס ג'ונס, שלושה רמטכ"לים (יו שלטון, ריצ'רד מאיירס, פיטר פייס), המזכיר לביטחון פנים טום רידג' ואפילו התובע הכללי מייקל מוקסי.

תומכי הגישה הדיפלומטית אינם מתייחסים ליתרונות האלו וטוענים שעל ממשלת ארה"ב להמשיך את הרישום על בסיס האשמות טרור. לטענתם, מי שאחראים לרצח שישה אמריקנים בשנות ה-70 (בין שטענות אלה נכונות או לא), מקומם ברשימת ארגוני הטרור. אלא שהתקנות קובעות שרק אירוע טרור שהתרחש בשנתיים האחרונות הוא רלוונטי לדיון בדבר ייעוד הארגון כגוף טרור.

ומה לגבי השנתיים האחרונות? תומכי ה-MEK מצביעים על שלושה מסדי נתונים עיקריים בארה"ב, שמהם עולה כי ה-MEK נקי מפעילות טרוריסטית מאז 2006 - או קודם לכן. בקיצור, הטיעון לשמור את הארגון ברשימת הטרור הוא חסר בסיס. ומה לגבי כוונות וייעוד? מאז 2007 בית המשפט האמריקני אינו רואה בכוונת הארגון פעילות רצחנית. ב-2008 הבריטים מחקו את הארגון מרשימת הטרור. האיחוד האירופי עשה דבר דומה שנה לאחר מכן, ובמאי 2011 גם הצרפתים. עכשיו תורה של מזכירת המדינה להחליט. בחתימה אחת פשוטה ממשל אובאמה יכול לעזור לאיראנים לשלוט בגורלם - ואולי בכך לסיים את המירוץ הגרעיני המטורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully