וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה לגור בת"א? תשלם

חיים שיין

19.7.2011 / 9:54

בשנות ה-30 של המאה שעברה ביקר בתל אביב וינסטון צ'רצ'יל, שהיה אז השר לענייני המושבות של הממלכה הבריטית. אנשי העירייה, בניצוחו של מאיר דיזנגוף, נטעו בחופזה עצים לאורך שדרות רוטשילד על מנת להרשים את האורח הנכבד. במועד הביקור הפילה רוח חזקה את שורת העצים, וצ'רצ'יל אמר לדיזנגוף: "עצים צריכים שורשים".

למחאת הדיור המתקיימת בימים אלה בשדרות רוטשילד אין שורשים אמיתיים הנטועים בקרקע המציאות. מדובר במחאה של פעילי אתרים חברתיים, שהמרחב הווירטואלי שיבש את חיבורם למציאות ולהגינות המתבקשת ממי שרוצה להוביל מחאה חברתית אמיתית.

הפגנה בעקבות מצוקת הדיור, הוציאו את תכולת דירתם לכיכר הבימה , יולי 2011. אורי לנץ
אין לה שורשים אמיתיים הנטועים בקרקע המציאות. מחאת האוהלים בתל אביב/אורי לנץ

הזכות לדיור הולם היא זכות חברתית חשובה מאין כמותה, אבל מדינה אינה חייבת לממש אותה דווקא בתל אביב. מי שרוצה לגור בתל אביב המעטירה - שישלם. מסביב לתל אביב יש ערים רבות מאוד שניתן להשיג בהן דירות להשכרה במחירים סבירים. משך הזמן הנדרש כיום להגיע מלוד ומרמלה לתל אביב הוא קצר למדי. רק לשם ההמחשה, כל צעיר בארה"ב מבין כי מדינתו אינה מחויבת לסייע לו לגור במנהטן. מיליוני אנשים עושים בכל בוקר את דרכם מהפריפריה הניו-יורקית לעבודה במנהטן, ואיש מהם אינו מצפה שיסדרו לו דיור מוזל בלובי של מקום העבודה.

הפערים במדינת ישראל בין עשירים לעניים הולכים ומתרחבים. מאבק בלתי צודק על מחירי הדיור בתל אביב רק מקהה את המאבקים האמיתיים מול החברות הריכוזיות במשק, ששולטות בשוק המזון, מוצרי היסוד, משק החלב וגובה השכר. אילו הייתי טייקון ממונף עד שמיים, הייתי מעודד את מחאת שדרות רוטשילד ומספק למפגינים אוהלים כסופים, שמיכות, סושי, תקשורת אוהדת וקצת שתייה אלכוהולית. רק שימשיכו.

לא כיכר א-תחריר

שדרות רוטשילד אינן כיכר א-תחריר, אף שיש גורמים בישראל המבקשים ליצור את הרושם כי מדובר במחאת נדכאים ועשוקים. רוב אזרחי מדינת ישראל מתקיימים בכבוד, הכל כלול. לחלשים ולעניים, ויש כאלה בתוכנו, חובה לעזור. זוהי אחריות יהודית בסיסית. אך החלשים והעניים לא נמצאים בשדרות רוטשילד.

ממשלת ישראל חייבת לטפל בנושא הדיור, התחבורה והתעסוקה, עם הפנים לפריפריה. מדינת תל אביב תוכל להסתדר בעצמה. במשך שנים רבות נשאה הפריפריה על גבה את נטל הביטחון בכל המובנים, ועתה, לאחר הזנחה של שנים רבות, היא ראויה לטיפול אמיתי ומוסדי יעיל ומהיר. כל צעיר שעוזב את הנגב והצפון עקב קשיי דיור ופרנסה מחליש את יכולת העמידה של אותם יישובים, ומקשה עליהם להתמודד עם עולם תחרותי ומאתגר. העתיד להתפתחותה של מדינת ישראל מצוי בגליל היפה להפליא, בנגב הרחוק, בגבעות יהודה ושומרון ובקיבוצי העמק. עם קצת חזון ומאמץ, אפשר להגשים אגדות. כבר הוכחנו בעבר כי אין משימה שהחברה הישראלית לא יכולה לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully