וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל, אובאמה ויהודי ארה"ב

איזי ליבלר

17.7.2011 / 8:46

הסקר שפורסם לאחרונה בנוגע לדעותיהם ועמדותיהם של יהודי ארה"ב, חשוב מאוד להבנת המפה הפוליטית והשינויים בקרב הקהילה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל. הנתון הראשון המעניין הוא שהתמיכה המסורתית ארוכת השנים של הקהילה היהודית במפלגה הדמוקרטית נשחקת באופן דרמטי.

העובדה כי 78% מן היהודים הצביעו עבור אובאמה לנשיאות היתה הפגנת נאמנות יוצאת דופן של יהודי ארה"ב למפלגה הדמוקרטית. הם הצביעו לו על אף גישתו כלפי ישראל, קשריו ארוכי השנים עם כומר אנטישמי ומערכת היחסים הקרובה שלו עם פעילים ערבים-אמריקנים בולטים, ובהם בעלי אידיאולוגיה מהשמאל הקיצוני.

אובאמה נבחר על ידי רוב היהודים בעיקר עקב הקשר העמוק של יהודי ארה"ב לליברליזם, אשר עבור רבים מהם הוא מעין דת חילונית. באופן היסטורי - ובוודאי מאז עידן פרנקלין רוזוולט - המפלגה הדמוקרטית טיפחה את קשריה עם היהודים ועם קבוצות מיעוט אחרות שהתקבלו בברכה לשורותיה. מנגד, במפלגה הרפובליקנית נטו להרחיקם. עוד עניין חשוב: היהודים לא רצו להצביע נגד המועמד האפריקני-אמריקני הראשון לנשיאות.

גם כיום, כאשר אובאמה נתפס על ידי רבים כמי שאינו תומך בלב שלם בישראל, בניגוד לקודמיו, רוב יהודי ארה"ב ממשיכים לתמוך בו. ואולם אין זה אומר כי היהודים בארה"ב תומכים בעמדותיו הנוקשות כלפי ישראל. אדרבה: סקר שבוצע עבור ארגון CAMERA (הארגון למען דיוק תקשורתי בדיווחים על המזרח התיכון), אישר כי היהודים מתייחסים ל"תרבות השנאה" של הפלשתינים כמכשול העיקרי לשלום. הנשאלים הסכימו כי על ישראל "לסרב למו"מ עם הרשות עד שחמאס יוותר על הטרור ויכיר באופן רשמי בזכות הקיום של ישראל". 85% מהם מאמינים כי הממשלה הישראלית מחויבת לשלום, וכי ישראל "צודקת בכך שהיא מתייחסת לאיומים על קיומה באופן רציני".

סקר מוקדם יותר, של הוועד היהודי-אמריקני, מצא גם הוא כי 76% מיהודי ארה"ב מאמינים כי "מטרתם של הערבים אינה השבת השטחים הכבושים אלא חורבן ישראל". 95% מהם תמכו בהצעה שלפיה במסגרתו של כל הסכם שלום סופי, יהיה על הפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית.

היהודים אינם מונחים בכיס הדמוקרטים

העובדה שבתנאים אלה ממשיכים היהודים לעמוד מאחורי אובאמה, רק ממחישה את הזיקה בינם לבין ערכי הליברליזם, ומעניקה תוקף לסברות שלפיהן בכל הקשור להצבעה בבחירות הם מעניקים לישראל עדיפות נמוכה בקביעת נאמנותם הפוליטית. ואולם, נדמה כי העימות בין אובאמה לבין נתניהו השפיע בכל זאת. סקר חדש שערך דיק מוריס ופורסם באתר האינטרנט שלו, "הגבעה", מעיד כי 78% התמיכה באובאמה ב-2008 הידרדרו ל-56%. מוריס גורס כי הזרז העיקרי למגמה זו היה דרישתו החדשה של אובאמה מישראל לאימוץ גבולות 67' ולחילופי שטחים כנקודת הפתיחה למשא ומתן לשלום. 83% מכלל היהודים, ובהם 67% מן היהודים הדמוקרטים, מתנגדים להצעתו זו.

העובדה שהתמיכה היהודית בנשיא מכהן יכולה להידרדר מ-78% ל-56% בתוך שנתיים מצביעה על שינוי דרמטי; אם אובאמה ימשיך ללחוץ על ישראל, הוא עלול לאבד את התמיכה היהודית בכמה מדינות אלקטורליות מרכזיות.

חשוב מכך, יהודים עשירים עשויים להפסיק לתרום לקמפיין בחירתו מחדש. בנושא זה תהיה השפעה רבה למידה שבה יעזו מנהיגים יהודים לצאת בביקורת בונה כלפי הנשיא בכל הנוגע לישראל. חשוב שהם לא ישמרו על דממה מתוך פחד מאובדן הגישה לבית הלבן.

כמובן, בכל הנוגע לבחירות ב-2012, לזהותו ולאיכויותיו של המועמד הרפובליקני תהיה השפעה. מועמד ימני קיצוני ירחיק את היהודים, ואפילו כאלו המתנגדים למדיניות אובאמה ימשיכו להצביע עבורו. בכל מקרה, השורה התחתונה היא שבניגוד להערכות העבר, היהודים אינם מונחים בכיסו של אובאמה הדמוקרטי באופן אוטומטי, ולמהלכיו בנוגע לישראל יהיו השפעות על מערכת הבחירות הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully