וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הללויה: לאונרד כהן מביא גם חילונים לבית הכנסת

קובי דוד

15.7.2011 / 12:17

בית כנסת בנצרת עלית היה בסכנת סגירה עד שנכנס לתפקידו גבאי חדש והפיח בו רוח רעננה. דף פייסבוק והחלפת טעמי המקרא בלחנים פופולריים הם רק חלק מהשינויים המושכים מתפללים למקום

בית הכנסת "אור הצפון" בנצרת עילית מצא דרך מיוחדת למשוך אליו מתפללים מהמגזר החילוני. גבאי בית הכנסת הקים אתר אינטרנט, פתח חשבון ברשת הפייסבוק - ואפילו החליף את לחני התפילה המקובלים בלחנים מוכרים משירי נעמי שמר, עוזי חיטמן ולאונרד כהן.

בית הכנסת, השוכן ברחוב השלום בעיר היה בסכנת סגירה. גבאי המקום - אלעזר קיזמן, לא הצליח לאסוף מניין של מתפללים בכל יום מחדש. רגע לפני ששערי בית הכנסת נסגרו, קיזמן, בן ה-30, הגה רעיון יצירתי שגרם לציבור החילוני להצביע ברגליו ולהגיע לבית הכנסת.

פרט להקמת אתר אינטרנט לציבור הרחב ופתיחת חשבון ברשת החברתית, קיזמן החליט ליצור תפילה מיוחדת שתדבר לכולם עם שינוי מרענן, את לחני התפילה המוכרים בנוסח עדות אשכנזים וספרדים החליפו לחנים של שירים עבריים מוכרים כמו "חורשת האקליפטוס" של נעמי שמר ו"הארץ הזאת" של עוזי חיטמן.

על המזמור "לך דודי" הולבש הלחן של "הללויה"

"אנחנו רוצים לקרב את התושבים החילונים והצעירים שמתגוררים בשכונה להגיע לבית הכנסת ולהיות שותפים לחוויה, לא רק בהיבט הדתי אלא בהיבט המסורתי יהודי", אמר קיזמן, והוסיף: "לא חששנו להכניס גם לחנים של שירים לועזיים אל תוך פיוטי התפילה. כמו לדוגמא, על המזמור 'לך דודי' לחן הולבש הלחן של השיר המפורסם 'הללויה' של ליאונרד כהן".

קיזמן לא נחשב לגבאי שגרתי, לא רק בשל גילו הצעיר והיותו רווק, אלא בעיקר בשל השכלתו האקדמית; הוא בוגר תואר שני במשפטים ומשמש כיום כיועץ משפטי באוניברסיטת בר אילן. "לאחר שהגבאי הוותיק של בית הכנסת הלך לעולמו, לקחתי את הפרויקט על עצמי והחלטתי להיות גבאי המקום" סיפר. "מאז אני לא מפסיק לקבל מחמאות חמות מהציבור על העשייה במקום".

הגבאי החדש בהחלט דאג להכניס רוח צעירה אל תוך כתלי בית הכנסת, ובעקבות השינויים שערך יותר ויותר מתפללים מהזרם החילוני החלו להגיע אליו ולהשתתף בשיעורי דת. כך הוסר האיום על סגירת בית הכנסת. אם בעבר היה קושי גדול לגייס מניין של עשרה אנשים לתפילה, בערבי שישי המתפללים נלחמים כעת על מקום פנוי בתוך בית הכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם בעבר היה קושי גדול לגייס מניין של עשרה אנשים לתפילה, בערבי שישי המתפללים נלחמים כעת על מקום פנוי בתוך בית הכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצד הלחנים המוכרים והאווירה החדשנית, רב בית הכנסת, דובי הולץ, החליט לבוא לקראתם של המתפללים החילונים ולקבוע שעות תפילה נוחות וגמישות. "בזמן שבשאר בתי הכנסת מתחילים להתפלל בשבתות כבר בשעה שבע בבוקר. אצלנו התפילה מתחילה בתשע", סיפר הרב הולץ. "אנחנו יודעים שלחילונים קשה יותר להתעורר בבוקר שבת אז אנחנו באים לקראתם. מאפשרים להם לישון עוד כמה שעות ביום המנוחה היחידי בשבוע".

ציבור המתפללים המתעורר מתאר את השינוי בהתרגשות רבה. "אני מגיע בימי שבת עם רכב לבית הכנסת", סיפר אחד המתפללים, "כולם יודעים, אבל אף אחד לא מעיר לי. יש הרגשה מיוחדת במקום, אף אחד לא בוחן אותך או שופט את ההתנהגות שלך, גם אם הסלולרי מצלצל באמצע תפילת עמידה, אנחנו ממשיכים כאילו הכול כרגיל".

מתפלל נוסף הוסיף כי "יש קדושה מיוחדת במקום, בלי הרבה פוזה או מורא שמטילים עליו רבנים, 'אם לא תשמור שבת יקרה אסון'. אני לא יוצא מהעיר בסופי שבוע רק בגלל התפילה המיוחדת של יום שישי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אף אחד לא בוחן אותך או שופט את ההתנהגות שלך, גם אם הסלולרי מצלצל באמצע תפילת עמידה". הגבאי אלעזר קיזמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית הכנסת מתפללים גם אנשים דתיים - חרדים שדואגים לשמור על סטטוס הקוו עם הזרם החילוני. אברהם פרי, בן 46, אשר מזוהה עם הזרם הדתי חרדי, אמר כי "אני מכבד כל אדם באשר הוא. זה לא חשוב לי אם הוא הגיע לבית הכנסת עם רכב פרטי, העיקר שהוא מקיים מצוות ומתקרב לעם היהודי". כשנשאל פרי האם לא מדובר בחילול השם הוא מגיב באמרו כי "יהיו כאלה שיגידו שהוא מחלל שבת, אני מתנחם בכך שהוא גם מקיים מצוות. אנחנו בבית הכנסת מקבלים את כולם באהבה".

חזן בית הכנסת, שמוליק בריכטא, בן 32, בירך על היוזמה ועל היענות הציבור ואמר כי "המטרה שלנו היא לא להחזיר בתשובה או להפוך את התושבים לדתיים. אנחנו בסך הכול רוצים לקרב, לחבר ולהיות ביחד - כי כל ישראל ערבים זה לזה."

"אנחנו מזמינים את כולם להשתתף בחגיגה", סיכם הגבאי קיזמן, "כל מי שיגיע מתקבל בברכה ולא חשוב אם הוא בא עם מכשיר סלולרי או ארנק בשבת. גם נשים מוזמנות להיות שותפות בתפילה, יש לנו עזרת נשים פתוחה לכולן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully