וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אצטרף לצעדת הסולידריות עם העצמאות הפלסטינית

ירון אזרחי

14.7.2011 / 15:48

דווקא משום שגורלם של העם הישראלי והפלסטיני אינו ניתן להפרדה, יש לעשות מאמץ לבנות היסטוריה עתידית על בסיס סולידריות, שותפות, ומחויבות לשוויון אזרחי. פרופ' ירון אזרחי מסביר מדוע הוא מצטרף לצועדים בשייח' ג'ראח

בניגוד לדעתה של ידידתי פרופסור רות גביזון (הארץ 10.7.2011), אני מתכוון להצטרף לצעדת הסולידריות עם העצמאות הפלסטינית שתיערך מחר (שישי) בשייח' ג'ראח. בניגוד לעמדתה של פרופ' גביזון, אני סבור שמטרת צעדה זו אינה חיזוק הצד הפלסטיני על חשבון הצד הישראלי - אלא דווקא חיזוק שני העמים מול הגורמים מבית ומבחוץ המתנכלים להסדר שלום וחלוקת הארץ שיבססו את חירותם לדורות.

צעדת הסולידריות הצפויה ביום שישי היא בראש ובראשונה ביטוי של הזדהות אנושית עם זכותם של הפלסטינים לממש את שאיפתם לחירות והגדרה עצמית, לאחר שנים רבות של קונפליקט עקוב מדם ושיעבוד לכיבוש ונישול דורסני. יתר על כן, מעורבותה של ישראל כאחת הסיבות העיקריות לסבל של העם השכן מצדיקה היום ביטוי רגשי, סמלי ופוליטי של הזדהות מצד אזרחיה.

צעדת מחאה בשכונת שייח' ג'ראח מאי 2010. עומר מירון
מעורבותה של ישראל כאחת הסיבות לסבל של הפלסטינים מצדיקה ביטוי רגשי של הזדהות. מפגינים בשייח' ג'ראח/עומר מירון

כמו בדרום אפריקה, שם בנתה תנועת ההשלמה בין האוכלוסיות היריבות על מחויבות להכרת האמת ההיסטורית על האחריות לעוולות העבר, גם אנחנו הישראלים חייבים להכיר באחריותנו לעבר הקשה, ולבטא הכרה זו – מתוך תקווה לשכנות טובה ושיתוף פעולה בעתיד. ואולם, הכרה באמת ההיסטורית כבסיס להשלמה ולפיוס מנוגדת למדיניות החינוך של שר החינוך וראש הממשלה, המנסים להסתיר מהנוער הישראלי את מורכבות העבר באמצעות מיתוסים, שכתוב ההיסטוריה תוך מחיקת הנרטיב הפלסטיני, ומתן יד חופשית למשיחיסטים מבית המדרש של הרב ליאור ודומיו בחבורת רבני יש"ע. על יסוד היכרותי עם הנוער הישראלי המגיע לאוניברסיטה אני בטוח שהזלזול הזה באינטליגנציה שלו והמניפולציות מטעם שוטרי התודעה האלה לא ימנעו התפכחות וביקורת.

מעל הכול, צעדת הסולידריות הישראלית-פלסטינית היא ביטוי למחויבות לשוויון אזרחי בין יהודים לפלסטינים בין אם המצב המדיני יגולם בשתי מדינות או במדינה אחת. בכל אחד משני המקרים המחויבות לשוויון אזרחי היא מחויבות לדמוקרטיה ולזכויות האדם. דווקא משום כך שגורלו של כל אחד משני העמים אינו ניתן להפרדה מגורלו של העם השני, המאמץ לבנות את ההיסטוריה העתידית של שני העמים על סולידריות, שותפות, ומחויבות נחושה לשוויון אזרחי תבטיח עתיד טוב יותר לדור הזה ולדורות הבאים.

דווקא עכשיו ראוי לעשות מעשה

דווקא בעת הזאת, לאור מאמצי הימין הקיצוני להדיר את ערביי ישראל ולפגוע בזכויותיהם האנושיות והאזרחיות, לרדוף את תומכיהם היהודים וארגוני זכויות האדם תוך העמקת הכיבוש ומיסודו, ראוי לעשות מעשה. דווקא עכשיו, כשחירותנו כאזרחי ישראל ועקרונות המשטר הדמוקרטי נרמסים על ידי אותם קנאי ממשלת נתניהו בכנסת ובממשלה, המגבים את משטר המתנחלים האכזרי על הפלשתינאים בשטחים הכבושים, ראוי להשתתף בצעדת הסולידריות ההיסטורית הזאת.

צעדת הסולידריות היום צפויה להיות אירוע יוצא דופן במימדיו ובמשמעותו לאור ההתפתחויות האזוריות והבינלאומיות העתידות לפרוץ את חומת הסרבנות של ממשלת קנאי הימין המאיימת לבודד את ישראל ולהמיט עליה אסון. המצפון הדמוקרטי והיהודי האותנטי משדר צו שמונה לאזרחי ישראל רודפי הצדק והשלום להתייצב ביום שישי למאבק על חירות ועתיד שני העמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully