וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיט עגום: מתבצרים בנמל אשדוד ומחכים לפיטורין

רמי שני

12.7.2011 / 20:03

320 אנשי הצוות של ספינת התענוגות "ריו" מסרבים זה קרוב לחודש לרדת מהסיפון, ודורשים לקבל את שכרם. בינתיים, המזון אוזל והגנרטור מאיים לשבוק חיים, אך כונסי הנכסים אופטימיים

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף; עריכה: יותם בן-דוד)

אנשי הצוות של ספינת התענוגות "ריו" מנסים להבין לאיזה מצב הם נקלעו. הספינה הייתה אמורה להפליג בחודש שעבר לשיט שגרתי בים התיכון, כפי שעשתה פעמים רבות בשנים האחרונות. ערב ההפלגה, קיבלו אנשי הצוות הודעה כי השיט בוטל. 320 מהם ועשרים ישראלים בהם, נתקעו על הסיפון מבלי לדעת מה יעלה בגורלם.

הסיבה, כמו תמיד במקרים מסוג זה, היא כלכלית. התקציב לתפעול הספינה נגמר. בספינה טוענים כי המפעילים בחברת "כספי הפלגות" מתחמקים מהם, ומסרבים למסור להם הודעות פיטורין ולהעביר להם את תשלומי השכר האחרונים והפיצויים.

אנשי הצוות סיפרו כי רבים מהם באו מחו"ל לנמל אשדוד על חשבונם. בין היתר, כוללת הספינה מלחים ואנשי תפעול מסין, מהודו וסינגפור, וכמה אחרים מדרום אמריקה וממזרח אירופה. העובדים מסרבים כעת לרדת מהספינה, כדי לא לאפשר לחברה המפעילה "לשכוח" אותם על החוף.

עובדי הספינה "ריו" מממשיכים להתבצר. שי מכלוף
מריה, אחת העובדות: "זה הבית שלנו. עכשיו אנחנו צריכים לעזוב?"/שי מכלוף

בינתיים, מלאי האספקה על סיפון כמעט אזל. חדרי הקירור שבהם אוחסן המזון התרוקנו, הדלק במכלים אזל וגם הגנרטור המספק חשמל לספינה כמעט ושבק חיים. העובדים מתבצרים בספינה במזג אוויר לוהט ולח, ונאלצים להימנע מלהפעיל את המזגנים. מצב רוחם הלוחמני מהול במרמור עז. "באתי מאוקראינה, ואני תקועה כאן בלי העבודה שהבטיחו לי", סיפרה הלנה, עובדת בצוות תפעול הסיפונים. מריה, העובדת זה שש שנים כמארגנת סיורי חוף מטעם הספינה, אמרה: "חשבנו שזה הבית שלנו. עכשיו אנחנו צריכים לעזוב? זה ממש מכעיס".

גם קצין הביטחון היווני של הספינה, שהגיע לישראל לפני כמה שבועות, הביע הוא תרעומת על התנהלות חברת ההפלגות. "איבדתי את המשרה שלי ואני לא יודע אם אמצא עבודה חדשה", אמר כריסטוס קרטליס. "זה ממש עצוב. תליתי הרבה תקוות בעבודה הזו. עכשיו נשארתי עם אשתי כמעט ללא פרנסה".

בית המשפט לספנות בחיפה העביר לפני כמה ימים את הספינה לכינוס נכסים בידי עו"ד רן שלב ואילן אורלי. לדבריהם, הם גייסו כ-300 אלף דולרים כהון ראשוני מהחברה המחזיקה במשכנתה על הספינה, שנועדו לשלם את חלק מהשכר המגיע לעובדים, ולרכוש להם כרטיסי טיסה חזרה לארצותיהם. הם מבטיחים כי ברגע שיתקבל תשלום ממכירת הספינה, יקבלו כל העובדים את שארית השכר.

עו"ד אורלי אמר כי כמה מהעובדים כבר קיבלו את ההסדר ועזבו את ישראל. "אך רבים נשארו על הסיפון, וצריך לטפל בהם עכשיו. אנחנו מנסים כרגע לנסות מכירה פומבית של הספינה", אמר. עו"ד אורלי מעריך כי ייקח עוד כחודש ימים עד שיימצא קונה. לדבריו, כל יום שהספינה עומדת בנמל עולה כ-30 עד 40 אלף דולרים. הוא אומד את שווי הספינה במעט פחות מהמחיר שבו נרכשה לפני כשנה – 19 מיליון דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully