וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוקץ הבלגי: ביקור נדיר בכלביית צה"ל

מעיין טרנופולסקי

12.7.2011 / 11:34

הרועים הבלגים של יחידת 'עוקץ' הם לוחמים לא פחות מחבריהם ההולכים על שתיים. הכלבים האתלטים הללו מוכשרים פיזית ונפשית להתמודדות עם סיטואציות שבן אנוש היה ניצב מולן חסר אונים

יח"צ - חד פעמי

צילום וידאו: דייב שחר
עריכה: רן צימט

ביום קיץ חם, בבסיס צה"ל במרכז הארץ, קצין מבצע את מסדר הבוקר. כמו בכל יום, חיילי היחידה נשקלים ונבדקים כדי לראות מה מצבם הגופני והנפשי. הם עומדים בתור, חלקם קופצניים, חלקם שקטים ויושבים ברוגע - אחד אחד הם נכנסים למרפאה עם חבר צמוד שמלווה אותם. אבל כאן, החיילים המוכשרים והנאמנים הם כלבים, כלבי יחידת עוקץ, יחידת הכלבנים של צה"ל.

היחידה ההתנדבותית הוקמה בשנות ה-70, אך למעשה גלגול קודם שלה התקיים כבר לפני קום המדינה בדמות יחידת הכלבנים של ארגון "ההגנה". בנוסף לפעילות המבצעית, אותה לא ניתן לחשוף בציבור, הכלבים מועסקים גם במשימות שגרתיות במחסומים ביהודה ושומרון. ביחידה משרתים בנים ובנות כלוחמים ומאלפים. לכלבי היחידה מספר יכולות ולכל כלב ייעוד משלו: כלבי תקיפה, כלבי חנ"מ - לזיהוי חומרי נפץ ואמצעי לחימה, כלבי גישוש - לזיהוי עקבות חשודים ולמרדף וכלבי חילוץ והצלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילי 'עוקץ' עם כלביהם באימונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכלבים נבחרים בקפידה. הם מגיעים מאירופה לאחר שעוברים סדרת מיונים על ידי הווטרינר הראשי של המרפאה, רס"ן ד"ר אילן פרנק, ורק כלבים בעלי התכונות המתאימות - מרץ, אומץ ומוטיבציה - נבחרים. רוב כלבי היחידה הם מגזע מלינואה (רועה בלגי).

מסלול היחידה מתחיל בגיבוש שנעשה ללוחמי חטיבת כפיר. לאחר הגיבוש, הלוחמים מתחילים מסלול 16 חודשים אינטנסיביים: טירונות, אימון מתקדם, אימון לוחם והכשרת הלוחם. בשמונת החודשים האחרונים של המסלול, כל לוחם מקבל את הכלב עימו ישרת והשניים הופכים לצוות בלתי נפרד. רק הלוחם יכול להוביל ולפקד על הכלב, להאכיל ולטפל בו.

ביחידה 60% זכרים ו-40% נקבות. לפני כשנה וחצי, זיווגו כלבים מהיחידה וכך נולדו בגוריית היחידה הכלבים צברים ראשונים. כיום ביחידה, שלושה דורות של כלבים שנולדו פה(בני 3, 8 ו-14 חודשים). לפני מספר חודשים נעשה התבצע ניתוח קיסרי ראשון ביחידה ונולדו 9 גורים בריאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קטנטנים בגוריית היחידה/מערכת וואלה!, צילום מסך
יחידת הכלבנים 'עוקץ' של צה"ל, יוני 2011.
קשר מיוחד. חייל היחידה וגור

כל כלב מתוודע לשניים עד שלושה לוחמים במהלך שירותו, הלוחם האחרון לוקח איתו את הכלב הביתה, לאחר 7-9 שנות שירות ביחידה. החיילים עוברים הכשרה וטרינרית בסיסית למתן עזרה ראשונה לכלב וביצוע בדיקות יומיומיות.
קפיצות מעל קיר גבוה, קפיצות דרך חישוקים, מעבר בצינורות והליכה על דק צר וארוך הם רק חלק ממתחם מסלול המכשולים בו מתאמנים כלבי היחידה. לדברי רס"ן ד"ר פרנק, כלבי עוקץ נהנים מהפעילות והם בשום אופן לא סובלים - הפעילות היא מה "מה שמניע אותם, זה הכיף שלהם".

מעת לעת נערך "שבוע מלחמה" - שבוע אימונים אינטנסיבי שבו כלבי היחידה עוברים "תחנות" שכל אחת מהן מדמה תרחיש אפשרי בזמן מלחמה. כמה מחיילי היחידה "משחקים" בעצמם את תפקידי אויב ויוצרים מצבים שהצוותים אמורים להתמודד עימם.

אחד מביטויי ההערכה של היחידה ללוחמיה ההולכים על ארבע הוא בית קברות החדש, שהוקם עבור כלבים שנהרגו בפעילות מבצעית. בכניסה לבית הקברות החדש מוצב פסל אבן של לוחם וכלבו ובצדי הפסל חקוקה כתובת הקוראת למבקרים לכבד את המקום בהוקרה לכלבים שותפי הגורל.

הכלב שניצח את בן לאדן

אתם בוחרים: רועה בלגי לקחת הביתה

45 עובדות על 'עוקץ' באתר זרוע היבשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully