וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלקטור בנתב"ג תיחקר גרמני על פגישה עם פרס

פנחס וולף

30.6.2011 / 14:00

שגריר ישראל בגרמניה שטח בפני חברי כנסת את היחס העוין לו זוכים בנתב"ג אזרחי חוץ המוגדרים V.I.P. "אם אתה מפשיט גברת רק מפני שיש לה חברים ערבים, זה הטעם שנשאר לה"

נשיא איגוד לשכות המסחר בגרמניה, אנטון בורנר, הגיע עם סגן שר במשרד החוץ הגרמני לפני שבועיים לביקור בישראל. השניים נפגשו בין היתר עם נשיא המדינה שמעון פרס ועם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. הביקור הוגדר כ"הצלחה" מבחינה כלכלית ודיפלומטית. אלא שאת היחס אותו הם קיבלו מהסלקטורים בנמל התעופה בן גוריון, גם הנשיא פרס לא יכול היה למנוע.

לא עזר לבורנר מכתב V.I.P מבית הנשיא על כך שמדובר באישיות מכובדת. את הסלקטורים המכתב לא ממש עניין. "תסתכל לי ישר בעיניים, ותענה רק על השאלות שאני שואל אותך", נזף בו לטענתו אחד הסלקטורים, והחל בשורת שאלות חטטניות: "מה היה תוכן הפגישה עם פרס ופישר?", "מה אתה אמרת להם?", "מה השיבו לך?". התוצאה הייתה ברורה: בורנר הודיע כי בצורה הזאת, לא יסכים לשוב עוד לישראל.

את הסיפור של בורנר תיאר שגריר ישראל בגרמניה, יורם בן זאב, בפגישה שנערכה אתמול (רביעי) עם חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כדוגמה ליחס משפיל אותם נאלצים לעבור אנשים המוגדרים כ-V.I.P. היחס הבעייתי כולל גם התנהגות לא נאותה ושאלות פולשניות. במהלך הפגישה, שתוכנה הגיעה לידי וואלה! חדשות, תיאר בן זאב את היחסים הטובים עם הגרמנים, אלא שאז הוא הגיע לשוחח על הסלקטורים בבן גוריון, והשיחה קיבלה תפנית. מדברים על "הכל טוב", התברר שיש גם שמהווה מקל בגלגלי המאמצים הדיפלומטיים והכלכליים של ישראל.

לדברי בן זאב, הדבר גורם לנזק משמעותי ביחסי החוץ עם גרמניה, אבל גרמניה היא רק דוגמה: התופעה היא מנת חלקם של אח"מים ממדינות נוספות. בשגרירות בגרמניה סיפרו כי אנשי עסקים שביקשו להשקיע בישראל, החליטו לוותר על התענוג לאחר שביציאה מישראל עברו סדרת תחקורים עם שאלות חודרניות. לא פעם, אישים מעוכבים שעה ארוכה בעקבות הבידוק והתחקיר הביטחוני, עד שהם מורשים לעלות על המטוס.

לחברי הכנסת סופר כי באחרונה הגיעו טכנאים גרמנים לישראל כדי להרכיב פרוטזות לחיילי צה"ל שנפצעו. אחד מהם הגיע עם עיניים תותבות. בנתב"ג ביקשו ממנו לפרוק את המזוודות, לאחר שהסלקטורים סירבו להאמין שמדובר בטכנאים. "התייחסו אליו כמו למחבל ולמזוודה כמו לפצצה", הסבירו בשגרירות.

"הנושא עורר אמוציות רבות"

בשיחה עם וואלה! חדשות, הוסיף הציר המדיני בברלין, עמנואל נחשון, כי "זו פגיעה חמורה ומשמעותית בתדמית של ישראל. אם אתה מפשיט גברת בתא בידוק רק משום שיש לה חברים ערבים, זה הטעם שנשאר לה מהביקור, גם אם היה ביקור מוצלח. אסור לוותר על הביטחון, אך הדבר יכול להיעשות בצורה נעימה יותר".

יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז, התרשם מהמקרים וביקש מח"כ עינת וילף (עצמאות) לעמוד בראש צוות שיגבש פתרון לבעיה. "הנושא עורר אמוציות רבות גם מנציגי משרדי התרבות, המדע והתמ"ת", סיפרה וילף לאחר הפגישה. "הם מרגישים שהעבודה הקשה אותה הם עושים יורדת לטמיון בגלל שטות בנתב"ג". מבחינת וילף, הפתרון האידיאלי הוא הקמת נציגות בדרג של שגרירות בנתב"ג, שאנשיה ילוו את האורחים החשובים בכניסתם וביציאתם מישראל, ובכוונתה ללחוץ על משרד החוץ לבדוק פיילוט לתוכנית.

לדברי וילף, "אסור להתערב בשיקולי הביטחון, אבל אותו נציג לפחות יוכל לעמוד ליד הדיפלומט ולהסביר לו את התהליך". אלא שגורמים במשרד החוץ לא מתלהבים מהרעיון. לדבריהם, גם היום קיים נוהג לאנשים חשובים כדי שיוכלו לעבור בצורה חלקה, אולם לא תמיד הבודקים מכבדים זאת. "מה אותו נציג שגרירות יעשה, יסביר לאח"מ מדוע מתייחסים אליו כמו לכלב?", תהו הגורמים.

אופציה נוספת שבכוונת וילף לבדוק היא פתיחת "מסלול V.I.P", דרכו יעברו האישים המתאימים. אלה, על פי הצעתה, יזכו לתחקור מסלקטורים בכירים ומבוגרים יותר שיעברו גם סדנאות ביחסי אנוש.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה לדברים כי "רשות שדות התעופה מצפה מהגורמים במשרד החוץ ללוות את אורחיהם כפי שסוכם בעבר. הבידוק הביטחוני נעשה בהתאם לצרכי הביטחון ובהנחיית הגורמים המנחים. רשות שדות התעופה עובדת בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים במשרד החוץ ובמקרים חריגים הדברים מלובנים בפורום מקצועי המשותף לרשות שדות התעופה ולמשרד החוץ".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully