וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: אבו מאזן העניק דרכון דיפלומטי למבוקשים

ניר יהב

29.6.2011 / 0:02

ממידע שהגיע לוואלה! חדשות עולה כי יו"ר הרשות העניק את הדרכון, בניגוד להסכמי אוסלו, לשני אחים המבוקשים על ידי האינטרפול וקזחסטן. תגובת הרשות: "הדרכונים הוענקו כאות הוקרה"

האם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, העניק דרכונים דיפלומטיים לשני אחים, המבוקשים על ידי האינטרפול ושאינם בכלל אזרחים פלסטינים? ממידע שהגיע לוואלה! חדשות עולה כי ב-23 בנובמבר 2009 קיבלו במפתיע האחים עיסאם ועאסם חוראני, לבנונים ממוצא פלסטיני, דרכונים דיפלומטיים ללא סיבה נראית לעין. לאור העובדה שרק יו"ר הרשות רשאי להעניק דרכונים דיפלומטיים למי שאינו מקבל באופן אוטומטי, לא ברור מדוע נתן אבו מאזן כבוד כה גדול לשני מבוקשים, הנרדפים מזה שנים על ידי השלטונות בקזחסטן בחשד לביצוע פשעים חמורים ושאינם מחזיקים אפילו באזרחות פלסטינית.

דרכון דיפלומטי הוא דרכון שניתן לדיפלומטים או לבכירים אחרים, כגון שרים או ראשי מנגנוני ביטחון. מי שמחזיק בדרכון דיפלומטי זוכה להטבה חסרת-תקדים: חסינות. הוא יכול לנוע בחופשיות בעולם, מבלי שהוא נבדק בשדות התעופה וזוכה ליחס של אח"מ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרכוכו הדיפלומטי של האח עאסם חוראני/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בכיר ברשות הפלסטינית אישר לוואלה! חדשות כי מי שאינו מקבל אוטומטית דרכון דיפלומטי מהרשות הפלסטינית, מקבל אותו ישירות מאבו מאזן. "מי שמקבל דרכון כזה, מלבד דיפלומטים כמובן, הם שרים, סגני שרים, ראשי מנגנוני הביטחון, אנשי המועצה הפלסטינית, חברי הוועד הפועל של אש"ף, פקידים בכירים ומנהיגים פוליטיים בכירים. יש אנשים שמקבלים דרכון באופן חריג באישור של אבו מאזן, למשל מנכ"לים בכירים, או כאלה שעובדים עם מוסדות בינלאומיים ונדרשים לנוע בחופשיות בעולם", הסביר הבכיר.

האחים חוראני, יש לציין, אינם שרים, אינם מנכ"לים בכירים ואינם עובדים עם מוסדות בינלאומיים למען הפלסטינים. להיפך: הם כלל אינם מחזיקים באזרחות פלסטינית. מספרי תעודות הזהות המופיעים על הדרכונים של השניים הם לא מספרים פלסטינים, כלומר מדובר בשני אנשים שקיבלו דרכון דיפלומטי ממדינה שאין להם כלל אזרחות בה. חשוב לציין עוד, כי בכך שהנפיקה לשני האחים חוראני דרכונים דיפלומטים, הפרה הרשות הפלסטינית את הסכמי אוסלו, שכן לפי הסכמי אוסלו לרשות מותר להנפיק דרכונים רק לתושבים שרשומים בקובץ מרשם האוכלוסין, דהיינו רק לתושבי השטחים. האחים חוראני אינם מתגוררים בשטחים ומעולם לא התגוררו שם.

עיסאם חוראני נולד בעיר בעלבק השוכנת בבקעת הלבנון והוא נושא גם אזרחות קזחית, מתוקף נישואיו לאישה קזחית. רעייתו, אגב, היא אחותו של רחאט אלייב, חתנו לשעבר של נשיא קזחסטן המבוקש על ידי האינטרפול בחשד לביצוע פשעים חמורים במדינה. אחיו של עיסאם, עאסם, המכונה על ידי כולם "דה-וינצ'י", מחזיק באזרחות אמריקאית וכיום הוא גם מתגורר בארה"ב. במשך שנים ארוכות דווח כי שני האחים מעורבים בהלבנות הון, מעשי פשע ואף קשורים לטרור. בשנת 1991 נעצר עיסאם בשדה התעופה בביירות לאחר שניסה להבריח סמים לחו"ל. 14 שנים מאוחר יותר, בשנת 2005, דווח בקזחסטן כי הוא סחט 362 אלף דולר ממנהל חברה ואף היה מעורב בחטיפת מנהל בנק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בתקופה שבה קיבלו השניים את הדרכונים הם לא היו מבוקשים". אבו מאזן עם עיסאם חוראני/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממסמכים ומהתכתבויות פנימיות שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה, כי האינטרפול הוציא נגד עיסאם צו מעצר בשל מעורבותו "בפשעים מסוג חטיפה, גניבה, מעילה וזיוף". במכתב מנציג האינטרפול בקזחסטן לנציג האינטרפול בשוויץ ובלבנון משנת 2007 נכתב כי חוראני ואדם נוסף בשם שוהוב איליץ' "חשודים במעורבות בארגוני פשע". העבירות שבהן השניים חשודים הן חטיפה, הקמת ארגון טרור, סחיטה וגניבה. "אנו מבקשים מכם לבדוק במאגרים אם השניים הללו שוהים בארצכם", כתבו הקזחים לשוויץ ולבנון. במכתב אחר מהקזחים נכתב כי חוראני עודנו מבוקש ובמקרה של מעצר, "טפסי ההסגרה יישלחו בערוצים הדיפלומטים".

"עיסאם עזב את לבנון לפני למעלה מ-15 שנה"

בהתכתבויות בין נציג האינטרפול בקזחסטן לנציג בלבנון עולה כי הקזחים ביקשו מהלבנונים לעצור את עיסאם חוראני בשל חשד לביצוע פשעים חמורים, וביניהם חטיפת מנהל בנק ומעשי סחיטה. מפקד הביטחון הכללי בלבנון, הגנרל אשרף ריפי, חתם במו ידיו על מכתב תשובה לשלטונות בקזחסטן מאוגוסט 2007, שבו הוא מאשר כי חוראני אף חשוד במעורבות בטרור. "עיסאם חוראני עזב את לבנון לפני יותר מ-15 שנה. אנו מאמינים כי הוא מעורב בפעולות חשודות בחו"ל ושהוא קשור לארגוני טרור", הזהיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב ממפקד הביטחון הכללי בלבנון לקזחסטן שמאשר שעיסאם חוראני מעורב בפעולות חשודות וקשור לארגוני טרור/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שיחפש את צו המעצר נגד עיסאם חוראני באתר של האינטרפול לא ימצא אותו. הסיבה, לדברי גורם באינטרפול, היא שככל הנראה מדובר בצו חסוי. יחד עם זאת, ממסמכים שהגיעו לידינו עולה כי בשנת 2009, השנה שבה קיבלו האחים חוראני את הדרכון המיוחס מהרשות הפלסטינית, השלטונות בקזחסטן המשיכו לרדוף את עיסאם חוראני. גם חודשים לאחר מתן הדרכון, ב-2010, העבירה קזחסטן בקשה לארה"ב ובריטניה להקפיא את נכסיהם במדינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעורב בפעולות חשודות בחו"ל וקשור לארגוני טרור". דרכונו הדיפלומטי של עיסאם חוראני/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב להבהיר כי כל החשדות נגד האחים חוראני הם מצד קזחסטן בלבד. המדינה רודפת אחרי השניים כבר שנים ומנסה, ללא הצלחה, לאתר אותם כדי להסגירם למשפט. כל ההליך המשפטי נגדם בקזחסטן עודנו תלוי ועומד וזאת משום שנמלטו מהמדינה. אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שבסופו של דבר יתברר כי כל החשדות מופרכים וכי מדובר בשני אנשים תמימים לחלוטין, אך יחד עם זאת כדאי לתהות מה הקשר בינם לבין דרכונים פלסטיניים, קל וחומר דרכונים דיפלומטיים. הרי הם אינם אזרחים פלסטינים, והם אינם אנשי סגל דיפלומטי. יותר מכך - הם מעולם לא התגוררו ברשות הפלסטינית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב מנציג האינטרפול בקזחסטן לנציג בלבנון, שבו הוא מבהיר שעיסאם חוראני מבוקש לאינטרפול/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בכיר המקורב לאבו מאזן מסר בתגובה: "בתקופה שבה קיבלו השניים את הדרכונים הם לא היו מבוקשים. בנוסף לכך, ליו"ר הרשות יש סמכות ונוהג להעניק את הדרכון הדיפלומטי הפלסטיני כאות הוקרה לאנשים שהרשות רואה בהם ראויים לכך ואינם פלסטינים. יו"ר הרשות נתן את הדרכון לאמנים שונים ואפילו ליהודים שפעלו למען הפלסטינים באירופה".


(עדכון אחרון: 28.06.2011, 20:00)

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully