וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לכלוא אנשים, אבל לא רעיונות

הרב רפי פוירשטיין

29.6.2011 / 8:25

למרות ההתנגדות לחלק גדול ממסרי הספר "תורת המלך", מעצר הרב ליאור מעורר תחושת אי צדק הזועקת לשמים. הרב רפי פוירשטיין חושב שמי ששולף רבנים מרכבם קובע תקדים מסוכן

ב"ה

אני מתנגד לספר "תורת המלך" ולרבות ממסקנותיו. אני מתנגד לסילוף היהדות כאילו אין לה דבר עם "חביב אדם שנברא בצלם" גם כשעם ישראל נתון במלחמה אכזרית. בו זמנית, אני מתנגד לאופן שבו מוסדות אכיפת החוק רומסות את חופש הדיבור במדינת ישראל.

הסתה פירושה ניסיון להוביל לביצועו של מעשה ספציפי. כל עוד לא הייתה קריאה לביצועו של מעשה ספציפי, אין כאן הסתה. יהיו הדברים חמורים ככל שיהיו. את המסית יש להושיב מאחורי סורג ובריח (לאחר משפט צדק כמובן); עם זה שהביע עמדה, חמורה ככל שתהיה, יש להתווכח, לשכנע או להתמודד בכל דרך דמוקרטית שהיא, אך אין להביאו לחקירת משטרה.

עוד על מעצר הרב ליאור:
על מה כל המהומה? הכל על הספר "תורת המלך"
מאז המעצר - מכירות "תורת המלך" עלו
הרב ליאור: "לא זקוקים לאישור הקומיסר כדי למכור ספרים"
משרד המשפטים: הרב ליאור אינו מעל החוק
יורם קניוק: אוי לעם היהודי שזוהי סיירתו

הרב דב ליאור חוזר מחקירה משטרתית בעקבות תמיכתו בספר תורת המלך, המון רב מקבל את פניו בכניסה לירושלים, יוני 2011. עומר מירון
הרב דב ליאור עם תומכיו, לאחר חקירת המשטרה בענינו/עומר מירון

זה לא שמילים אינן יכולות להשפיע על מעשים, הן בהחלט יכולות, לטוב או לרע. אך עם מילים יש להתמודד במילים. משלוש סיבות:

1.אפשר לעצור אנשים ולכלוא אותם, אך אי אפשר לכלוא רעיונות וגם אי אפשר לעצור אותם. האם זה יעזור, דרך משל, שנושיב את כל האנטישמיים בעולם מאחורי סורג ובריח? והרי פגיעתם של הללו רעה, אך את האנטישמיות, כתפיסת עולם, כהלך רוח, האם נוכל לכלוא ולמגר באמצעות שלטון החוק? אדרבא, הניסיון מלמד כי ככל שמתעמרים בבעל הדעה כך מתעצמים ומועצמים חסידיה, וראו אך מה אירע אמש בירושלים, בסביבתו של הרב דב ליאור.

2. גם במקרה של מחקר אקדמי, שהשלכותיו חמורות והוא איננו לגיטימי: למשל יחקור אדם ויוכיח כי מדינת ישראל עשתה טרנספר כנגד הערבים ב- 1948 ולכן היא לא קמה על בסיס מוסרי. זהו מחקר אקדמי לכאורה, אך השלכותיו מסוכנות מאוד שכן לא רק שהוא נותן נשק הסברתי בידי שונאינו, אלא גם לגיטימציה לפגוע במדינה, שהרי המחבלים הארורים הפכים ללוחמי חופש לגיטימיים. ואם כן, מה נעשה, נתחיל לכלוא פרופסורים, חוקרים ורבנים?


3. מי ששולף רבנים מרכבם קובע תקדים מסוכן. היום עוצרים וחוקרים את רבני הימין, מחר יהיו אלה פרופסורי השמאל, ומחרתיים תקום ממשלה ימנית שתעדיף להתמודד עם ביקורת השמאל, בעת מלחמה למשל, באופן מקארתיסטי, באמצעות חקירות משטרתיות. את המדרון החלקלק הזה אף אחד לא יוכל לעצור.

וישנה גם בעיה הקשורה לכל אלה שהזכרתי. בעולם השסוע והמקוטב בו מתקיימת החברה הישראלית, קשה להצדיק מדוע נחקר רב פלוני ולא פרופסור אלמוני. תחושת אי הצדק וחוסר המידתיות זועקת לשמים. אין קנה מידה אובייקטיבי שבאמצעותו אפשר לקבוע מי הסית ומי לא. ראו למשל את הפרדוקס הבא. נגד מחברי הספר לא הוגש כתב אישום, אך מי שכתב לו בסך הסכמה נחקר במין צורה כוחנית ונשלף ממכוניתו במחסום משטרתי.

את השסע והקיצוניות בחברה הישראלית לא נפתור באמצעות חקירת משטרה ותאי מעצר. אני מכיר רק פיתרון אחד, הידברות, חינוך ודיאלוג.

* הרב רפי פוירשטיין הוא מראשי ומייסדי ארגון רבני "צהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully