פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מי גרם למערך ההסברה הישראלי לשווק סרטון הונאה?

      סרטון מבוים, בו מתחזה יחצ"ן תל-אביבי לפעיל זכויות הומואים שמנעו ממנו להשתתף במשט לעזה, הופץ ברשת על ידי משרדי ההסברה והחוץ. במהרה הודו בירושלים כי "עבדו עלינו" - אבל מי?

      סרטון נוגע ללב הופץ בימים האחרונים ביוטיוב. מופיע בו צעיר אמריקאי - לכאורה - בשם "מארק", המזוהה כ"פעיל זכויות הקהילה הגאה". בסרטון מספר אותו מארק על ההחלטה האמיצה שלו להצטרף למאבק זכויות אדם, ולייצג את ארגונו במשט הקרוב לעזה. אך אבוי, מגולל מארק את הסיפור, לאחר שפנה אל אחד הארגונים המשתתפים במשט, גילה כי הם לא מוכנים לקבל אותו - בגלל נטייתו המינית. הסרטון עלה לרשת במספר קישורים שונים, וזכה כבר לאלפי צפיות.

      אלא שאותו מארק, כפי שניתן לזהות על נקלה, אינו מי שהוא מתיימר להיות - ויתרה מכך, הוא אף אינו אמריקאי. למעשה, זהו עומר גרשון, מפיק אירועים ואיש יחסי ציבור ישראלי, הנחשב לסלבריטי בקנה מידה מקומי בתל אביב, שעוסק גם במשחק. זהותו, לצד עוד כמה פרטים בסרטון, לא מותירים מקום לספק - מדובר בהונאה. אבל כל זה לא הפריע לשני ערוצי ההסברה העיקריים של מדינת ישראל - משרד החוץ ומשרד ההסברה והתפוצות - להפיץ את הקישור לסרטון בחשבונות הטוויטר הרשמיים שלהם. בשני המשרדים הודו בהמשך כי מדובר בהונאה, ומחקו את הציוצים.

      הבוקר הוסיפו בלשכת ראש הממשלה, בתגובה לפניית וואלה! חדשות, כי מבלי להתייחס ספציפית למקרה המדובר, המדיניות הרשמית בנושא היא כדלהלן: "גורמים שונים העוסקים בהסברת חוץ מנטרים ומקדמים באופן שוטף תכני אינטרנט שונים ברשת, כאשר הם מזהים תכנים אשר יכולים לשרת את ההסברה הישראלית".

      הפקה מקצועית באופן מחשיד

      ההונאה, יש לומר, הייתה "שקופה" למדי. הראשונים לזהות אותה היו בלוגרים אמריקאיים שמאלנים, בהם בנג'מין דוהרטי בבלוג "אינתיפאדה אלקטרונית", ריצ'רד סילברסטיין בבלוג "תיקון עולם" ומקס בלומנטל. אתמול כבר הופיע הסיפור גם אצל הבלוגר רוברט מאקי באתר ה"ניו יורק טיימס".

      הדבר המיידי שעורר את חשדם של הבלוגרים היה רמת ההפקה הגבוהה של הסרטון, שנראה מבוים ומצולם ביד מיומנת, תוך שימוש בתאורה מקצועית. מלבד זאת, אותו "מארק" המופיע בסרטון, אמריקאי לכאורה, נראה בו כשהוא מסתובב ברחוב בתל אביב, ומצולם כשלידו מחשב נייד עם מקלדת עברית. מעבר לכך, הסרטון אינו מספק כל הוכחה מעשית לטענות - מלבד המונולוג של "מארק" עצמו. ולבסוף, את עצם הטענות המופיעות בסרטון ניתן להפריך על נקלה: לא רק שאין כל עדות אחרת להומופוביה בין מארגני המשט, אלא למעשה, כמה ממשתתפיו הם חברים בקהילה הגאה.

      אז מי עומד מאחורי הסרטון המקצועי (אך ההונאה החובבנית)? אין לכך תשובה ברורה בינתיים. עומר גרשון עצמו אינו ניתן להשגה ככל הנראה בימים אלו, וכל נסיונות וואלה! חדשות (כמו גם ה"ניו יורק טיימס") ליצור עמו קשר עלו בתוהו.

      ציוץ טוויטר של גיא סימן, מתמחה במשרד ראש הממשלה, עם לינק לסרטון הונאה של "פעיל זכויות הומואים" שסירבו לבקשתו להצטרף למשט לעזה (צילום מסך)
      גיא סימן מופיע בטוויטר, מצייץ לינק - ונעלם (צילומסך מטוויטר)

      כמה מהבלוגרים שסיקרו את הפרשה העריכו שההפקה קשורה בצורה זו או אחרת למאמצי ההסברה של ישראל, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות גורמים הפועלים בשיתוף עם משרדי הממשלה. בין היתר, נתמכת סברה זו על ידי מעקב אחר המופעים הראשונים של הקישור לסרטון ברשת. כך למשל, אחד הראשונים - אם לא הראשון - לפרסם קישור לסרטון בעמוד הפייסבוק שלו היה ניל לזרוס, מומחה להסברה בנושא המזרח התיכון, שהועסק בעבר, בין היתר, על ידי משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרד התיירות, ואף הופיע בתוכנית "השגריר" כמומחה להסברה ישראלית.

      כעבור זמן קצר הופיע הקישור לסרטון בציוץ בטוויטר של גיא סימן, צעיר בן 25 המתמחה במשרד ראש הממשלה. הציוץ הזה הוא שהופץ בהמשך (כ"ציוץ מחודש" - ReTweet) על ידי טוויטר ההסברה הרשמי של ישראל (Israeli Government Press Office), המופעל על ידי משרד ההסברה והתפוצות. בהמשך פרסם משרד ההסברה ציוץ התנצלות, בו הודה כי "מדובר כנראה בהונאה. עבדו עלינו". היום אמרו במשרד, לפניית וואלה! חדשות: "אין לנו מושג מי הפיץ את הסרטון".

      חשבון של ציוץ אחד

      ומיהו אותו מתמחה צעיר, גיא סימן? כתב ה"ניו יורק טיימס" איתר אותו, ושמע ממנו כי אין לו כל קשר להפקת הסרטון, וכי "קיבל את הלינק אליו מחבר". במשרד ראש הממשלה אישרו כי סימן משמש כמתמחה במשרד, והוסיפו כי "הציוץ היה טעות שלו, שנעשתה ללא אישור. העניין הופנה לתשומת לבו".

      ציוץ טוויטר של משרד ההסברה והתפוצות, עם לינק לסרטון הונאה של "פעיל זכויות הומואים" שסירבו לבקשתו להצטרף למשט לעזה (צילום מסך)
      משרד ההסברה מצייץ (צילומסך מטוויטר)

      טעות תמימה של משתמש טוויטר צעיר וכפייתי? לא ממש, כנראה. למעשה, נראה כי כל מטרת קיומו של חשבון הטוויטר של סימן הייתה הפצת הסרטון הזה: החשבון נוצר לפני פחות משבועיים, ובזמן שחלף מאז, הסתכמה פעילותו בציוץ אחד בדיוק - הקישור לסרטון ההונאה. זאת ועוד - זמן קצר לאחר שהפרשה החלה להיחשף, נסגר החשבון הזה ונעלם כלא היה.

      גם משרד החוץ, בחשבון הטוויטר שלו, קידם את הסרטון בסוף השבוע האחרון, תחת הכותרת "לא שווים, לא רצויים". שם לא השתמשו בציוץ של סימן, אלא בציוץ אחר שבו הופיע הקישור, גם כן של אישיות המזוהה עם ההסברה הישראלית: דוד סרנגה, דיפלומט לשעבר בקונסוליה הישראלית בניו יורק המועסק כיום במכון אספר למדיה חדשה ודיפלומטיה בהרצליה. הציוץ החוזר בחשבון משרד החוץ הוסר לאחר זמן מה, ולפניית וואלה! חדשות, הסביר היום דובר המשרד, יגאל פלמור: "אנחנו לא קידמנו את הסרטון, אלא רק עשינו לו 'ציוץ חוזר'. מרגע שגילינו שהוא מבוים, הסרנו אותו".

      ציוץ טוויטר של משרד החוץ, עם לינק לסרטון הונאה של "פעיל זכויות הומואים" שסירבו לבקשתו להצטרף למשט לעזה (צילום מסך)
      משרד החוץ מצייץ: "לא שווים, לא רצויים" (צילומסך מטוויטר)

      אז מה היה לנו?

      סרטון מזויף הופיע ברשת, וכמעט מיד, כשעוד היה נטול צפיות ולא נחשף בתקשורת, הופץ על ידי שני אישים המזוהים עם ההסברה הישראלית (לזרוס וסרנגה) ועל ידי צעיר המועסק בלשכת ראש הממשלה (סימן). במהירות הבזק, הוא הופץ הלאה גם על ידי משרד ההסברה ומשרד החוץ.

      בין מדובר במהלך יזום של מדינת ישראל, כפי שטוענים הבלוגרים, ובין אם מדינת ישראל נפלה קורבן לתרגיל הונאה, כפי שטוענים דובריה, בדבר אחד כנראה אין ספק: מאחורי העניין ישנה יד מכוונת כלשהי - תהיה זה ידו של משרד ממשלתי, עמותה, משרד פרסום, סוכנות לייעוץ אסטרטגי או סתם מישהו (עומר גרשון עצמו?) שניסה "לעשות צחוק" ולרכב על הגל האחרון של אושיות-רשת מהעולם ההומו-לסבי שהתבררו כמזויפות. מה שבטוח - בינתיים, התעלול הזה הצליח לגרום להסברה הישראלית יותר נזק מתועלת.

      בהכנת הידיעה השתתף דניס ויטצ'בסקי