וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס, עובדיה והנזק של דרעי

ד"ר חיים שיין

28.6.2011 / 11:43

בעקבות פרסום ספרי על הרב עובדיה יוסף והנשיא אהרן ברק לפני כשש שנים, זומנתי לפגישה עם הרב. הפגישה התקיימה בביתו של הרב ונמשכה כ-25 דקות (זמן מופלג בהתחשב בסדר יומו של הרב). הרב התעניין לדעת מה נכתב בספר על פסיקותיו האמיצות מההיבט האקדמי, וגילה עניין רב בהשוואה שעשיתי בינו לבין פוסקים חרדים אחרים במחצית השנייה של המאה ה-20.

לקראת סיומה של הפגישה אמרתי לרב כי תנועת החזרה בתשובה והקירוב אל מורשת היהדות, שאותה הוביל והנהיג, היא התופעה החברתית-דתית המעניינת ביותר מאז ייסוד תנועת החסידות על ידי הבעל שם טוב במאה ה-18. למותר לציין, אמרתי לרב, כי היקף תנועת החזרה בתשובה הספרדית גדולה מספרית לאין שיעור מתנועת החסידות על כל שלוחותיה.

בנוסף אמרתי לרב כי בישראל מתנהלת מערכה אדירה על דמות המדינה בין הדוגלים במדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה לבין השואפים לראות את ישראל כמדינה יהודית. המערכה תוכרע בסופו של יום, הוספתי, לפי מידת ההצלחה של תנועתו הרוחנית-דתית של הרב.

לקראת סיום הפגישה הוספתי בפני הרב כי קבוצה של מושחתים הצליחה להשתלט על תנועתו ויש להם יכולת לחסל את תנופתה, ערכיה, עקרונותיה ובעיקר את ישרותה וטהרתה של התנועה. הרב לא הגיב, חשתי שאינו מופתע. ביציאתי מחדרו של הרב עובדיה אמר לי אדם מבית הרב שהאזין לשיחה: "וכי אתה חושב שהרב לא יודע?!". יצאתי מהפגישה מדוכא.

מדרדרי תנועת החזרה בתשובה מבקשים כעת לחזור לעמדות ההנהגה

אכן הרב ידע אז שמעשי ידיו טובעים בים. נציגים מרכזיים בתנועתו של הרב נחקרו, הואשמו, הועמדו לדין ונכלאו בבית הסוהר. עקמומיות נוראה של שחיתות שהתכסתה באצטלה של לשם שמיים. אותם ראשי תנועה שהיו אמורים לשרת את המהפכה המתהווה, סברו כי המהפכה אמורה לשרת אותם ובכך הורידוה אלי בור תחתיות.

כעת, כעבור שנים, מתוך הנחה מוטעית כי זיכרונו של הציבור לקוי, מדרדרי תנועת החזרה בתשובה, בבת עינו של הרב עובדיה, מבקשים לחזור לעמדות ההנהגה. כאילו בהיסטוריה הקצרה של ישראל מתקיים מחיקון, שבסופו של תהליך מטהר כל פשע ושחיתות. כאילו עולם התורה סולח לכל עבריין רק משום שכבר כמה שנים הוא מסתובב חופשי.

ריצוי עונש בבית הסוהר אינו הופך עבריין לצדיק. הישיבה בכלא היא סוג של תשלום חוב לחברה, אין בה משום מקווה טהרה על פגמים של אי-מוסריות, שחיתות, חילול שם שמיים ובעיקר פגיעה בערכי היסוד של תורת ישראל. שחיתות ודת ישראל הן תרתי דסתרי. כל הנביאים הבהירו כי אמונה באלוהים אינה רק במשמעות המופשטת של המושג, אלא בעיקר קיום מצוות התורה שביסודן "ועשית הישר והטוב" שזו מהות היהדות כולה.

סביר להניח שהרב עובדיה לא שכח שגם החברה הישראלית עברה שינוי מפליג. רמטכ"לים, מפכ"לים ונבחרי ציבור נדרשים עתה לנורמות התנהגות קפדניות. החברה הישראלית לא תקבל בהנהגתה עבריינים המבקשים לקיים מיקצה שיפורים על גבה השפוף מעוצמת השחיתות שפגעה בה. המרחק בין שקר לסקר הוא בסך הכל ש"ס. סביר להניח שציבור מצביעי ש"ס לא יתבלבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully