וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימורים, כדורגל ומשפחות הפשע

28.6.2011 / 10:17

המעצרים הרבים סביב פרשת ההימורים במשחקי הכדורגל בישראל יצרו טעות אופטית בקרב רבים וטובים, שטענו כי הידרדרות ענף הכדורגל, כולל העובדה שגורמים מפוקפקים הפכו בעלי קבוצות, היא הסיבה להסתבכויות האחרונות הקשורות בהימורים בלתי חוקיים ובחשדות להטיית משחקים בקנה מידה רחב אשר חייב אפילו גביית הודעה באזהרה מיו"ר ההתאחדות.

פשע מאורגן מוגדר ככזה אם יש לו היררכיית פירמידה ברורה של מנהל, בדרך כלל ראש משפחת פשע, ומתחתיו בעלי תפקידי מטה, הכוללים אנשי מקצוע כמו עורכי דין, רואי חשבון, כלכלנים ומשקיעי כספים המלבינים הון. כך הופך הכסף מהפשיעה לכסף חוקי וכשר.

פשע מאורגן גם שולח זרועות לשלטון, ובאופן זה מייצר עמדות כוח של מידע או יכולת השפעה על קבלת ההחלטות בגוף שאליו הוא מכוון.

איני שותף לדעה כי הפשע המאורגן השתלט על ההתאחדות לכדורגל או חדר לשורותיה. חקירתו המתוקשרת של יו"ר ההתאחדות אבי לוזון יצרה מצג שגוי, שלפיו משהו רקוב בראש הפירמידה בהתאחדות. אולם ברי לכל איש מקצוע כי החקירה נבעה מהצורך לאמת גירסה של חשוד אחר שמסר את שמו של יו"ר ההתאחדות. לפיכך היתה זו חקירה טכנית, וניתן וראוי היה לשקול את קיומה בעיתוי אחר ובצניעות המתבקשת.

הפשע המאורגן לא חדר להתאחדות לכדורגל כי אין לו כל עניין להגיע לשם. שחיתות שלטונית, וכך פשיעה מאורגנת, חודרות לכל מקום שיש בו פוטנציאל לרווח כספי גבוה בזמן קצר. איזה רווח כספי צפוי ממוסדות ההתאחדות?

הבעיה היא אי-טיפול משולב של רשויות כמו המשטרה, רשות המיסים, הפרקליטות וההתאחדות בכל פיסת מידע לגבי מפעלי ההימורים המתקיימים בראש חוצות ובכל פינה, ברחוב ובאינטרנט, ושבהם נוטלים חלק אלפי אנשים בהיקף כספי ענק. יש האומרים כי השוק הבלתי חוקי מגלגל כפליים מההימורים החוקיים, ולדבריהם מעורבים בו מהמרים, סוכני משנה, חיילי שדה, גובים, מנהלי חשבונות ועוד.

צריך לייבש את הביצה

ההימורים הבלתי חוקיים מהווים הזמנה לפשע המאורגן ליטול חלק בנתח שמן. זהו תוצר לוואי של משחק הכדורגל, ואי-הפעילות האכיפתית של הרשויות היא בעיניהם קריצה לגבולות מוסכמים. כאילו הרשויות אומרות "אנחנו יודעים כי גם אתם מלקקים מן השמנת, רק נא לא להגזים ולא להפריע". הבעיה אינה, כאמור, בהטיית המשחקים או בהתמודדות עם משחקים מוטים על רקע תחרות לא הוגנת או רצון להעפיל לליגה גבוהה יותר באמצעים פסולים. זה אכן תחום שראוי לטיפול ההתאחדות לכדורגל ולפעילות משטרתית תגובתית תואמת.

הבעיה היא, ויש לקרוא לתופעה בשמה, שהפשע המאורגן זיהה ענף לרווח קל, כמו בגניבת מתכות ובסחיטת דמי חסות, והוא מנצל את אי-העשייה המערכתית נגדו עד תום

איך מתמודדים עם הבעיה?

כמו בכל טיפול בכל ענף שהפשע המאורגן חדר אליו - ייבוש הביצה. לוותיקים מבין הקוראים ודאי זכורה תופעת הכבלים הבלתי חוקיים, שנעלמה רק לאחר שהפכה בלתי רווחית למפעיליה ונמוגה באחת.

את זה ניתן להשיג גם בתחום הספורט, בתהליך משולב אמיתי, המחבר בין המידע הקיים בהתאחדות לרצון של רשויות האכיפה לפעול באופן רציף, ולא כעוד מצעד של נחקרים שמציף את הבעיה לדיון ציבורי ללא המשך.

כך יסומן גבול גיזרה ברור שיבהיר למשפחות הפשע כי עליהן לחפש אפיקים אחרים. ראוי שהספורט בישראל ימשיך להיות מכשיר לחינוך לאומי ולא כר לפשיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully