וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אונ' בן גוריון: "דין משמעתי למרצה שיקרא לחרם אקדמי"

רמי שני

26.6.2011 / 23:36

סטודנטים התלוננו על מרצים שהתייחסו אליהם כימנים קיצוניים. ההמולה גררה ירידה בתרומות, ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון רבקה כרמי הכריזה כי "יש חופש אקדמי אך יש גם אחריות אקדמית"

"מרצים שיקראו לחרם אקדמי יועמדו לדין משמעתי", כך אמרה אמש (ראשון) נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופסור רבקה כרמי. "אני סבורה שיש חופש אקדמי אבל יש גם אחריות אקדמית. אם אתה קורא לחרם אתה מביא נזק לחבריך. בעצם זה אומר שלא יפרסמו מאמרים. אם לא יעניקו מענקים, לא יאפשרו מחקר". כרמי ביססה את דבריה על שני סעיפים בקוד האתי של האוניברסיטה שאושרו באחרונה, הנוגעים להתבטאויות של חברי הסגל.

פרופסור כרמי נקראה לאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה, כדי להסביר את התנהלות המוסד האקדמי, נוכח שורה של אירועי התבטאות קיצוניים ובמספר מקרים אף פגיעה בסטודנטים. במהלך הישיבה, היא נאלצה להתמודד עם ביקורת שהטיחו אנשי האגודה במרצים שלטענתם חרגו מהכללים המקובלים במוסד אקדמי: "היה מקרה שבו מרצה איתר סטודנטים שהתבטאו שלא לרוחו והוא התייחס אליהם כאל אנשי ימין קיצוני", אמר ירון, אחד מחברי האגודה. הוא הוסיף כי הסטודנטים מרגישים מאוימים "כי זה מבטל את האפשרות להבעת דעות סימטריות, כל זמן שמרצה יכול לאתר סטודנטים ולפעול נגדם".

במקרה אחר, טען ירון, הציגה מרצה את האגודה כגזענית, לאחר ארגון אירוע הוקרה למילואימניקים, ומרצה נוסף צוטט בהתבטאות לפיה "צריך לשבור מפרקות של פעילי ימין ויש כאלה בקמפוס".

"ימשיכו להיות התבטאויות"

כרמי הבהירה בתגובה כי היא אינה מוכנה לקבל מצב בו סטודנטים חשים מאוימים. "אם יש סטודנטים שחשים כך, אני רוצה לדעת את זה כדי לטפל בכך בצורה הנחרצת ביותר", היא הבהירה. בהתייחסה לקשר שבין חופש הביטוי לחופש האקדמי אמרה כרמי כי לא קיימים חוקים בעניין. "אין חוק המגדיר מהו חופש אקדמי. המחיר של חופש ביטוי, של האפשרות להגיד כל מה שרוצים להגיד, כולל ביקורת על החברה והשלטון, הוא כזה שלפעמים נאמרים דברים קשים ומקוממים. יחד עם זה, מי שעובר על החוק צריך להיענש. כל חברי סגל האוניברסיטה, בהיותם אזרחי מדינת ישראל, רשאים לומר את דעתם במסגרת חופש הביטוי".

לטענת כרמי אין לראות במקרים החריגים והקיצוניים את הכלל. "יש 800 חברי סגל באוניברסיטה הזאת. זהות קיצונית ימנית או שמאלנית, היא בטלה בשישים וזה נכון גם בקרב הסטודנטים". כרמי הוסיפה כי הפצת השמועות בדבר האוניברסיטה כשמאלנית, אנטי ציונית ואנטישמית עושה עוול גדול לאנשים שנמצאים בה, "מיילים שמקבלים תורמים ביחס להתבטאויות כאלה, יוצרים מצב של ירידה בתרומות המגיעות אלינו וזה יצר בעיה".

בהתייחסה למדיניות שתנהיג באוניברסיטה, אמרה כרמי כי "אנחנו מדינה דמוקרטית והאוניברסיטה היא כזאת גם כן. ימשיכו להיות התבטאויות, אפילו קשות. אלא אם כן הן יהיו קיצוניות או אלימות, אנחנו נצטרך לסבול אותן".

עוד בנושא:
אפליה באקדמיה הישראלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully