וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: אבו מאזן מקשיח עמדות לקראת פרישתו

פנחס וולף

20.6.2011 / 14:32

שר החוץ ליברמן מעריך כי יו"ר הרשות הפלסטינית מונע מאג'נדה אישית: "הוא רוצה לעצמו עתיד בטוח. אחרי הסכם הפיוס וספטמבר הוא יתפטר ויהיה מכובד. דרך יפה לסיים קריירה"

אבו מאזן רוצה הכרזה חד צדדית בספטמבר מפני שהוא דואג לאג'נדה האישית שלו – כך משתמע מדברים שאמר שר החוץ אביגדור ליברמן בנאום בפני הקונגרס היהודי העולמי. "אני מרגיש שאבו מאזן נוקט עמדות מאוד מוזרות, אפילו יותר קשוחות משל ערפאת, באשר לפליטים ולהכרה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ובהקשר לחילופי שטחים.

"מה הכוונה האמתית שלו? חשוב לו שלא יהיה לו גורל כמו של מובארק, ויש לו אג'נדה אישית שלו, שהוא חושש למקומו בהיסטוריה. איך להעניק לעצמו עתיד בטוח ומכובד, ובשביל זה חשוב לו להגיע לאותו פיוס בין חמאס והפתח. והגשת ההצעה למדינת פלסטין חד צדדית מעניינת אותו יותר מפתרון כולל בינינו לפלסטינים".

עוד על המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים
עריקאת: "אם ישראל תבחר בהתנחלויות נפנה לאו"ם"
מקורות ברשות: "אבו מאזן הסכים לחדש המשא ומתן"
צרפת יזמה ועידת שלום: "הסטטוס קוו בלתי נסבל"

"אנחנו גם יכולים להציב תנאים"

"הוא יתפטר אחרי שני ההישגים האלו: יאמר: אני דמוקרט, אתם יכולים לראות את ההחלטות שלי, והוא יהיה אדם מכובד ומקובל, נשיא לשעבר. הוא יסע לכל ארצות המפרץ, יגיע לירדן ומדי פעם יבקר ברמאללה. מה רע? דרך יפה מאוד לבלות את הזמן בסוף הקריירה שלו. היום ברור גם לאנשים ברשות הפלסטינית שהכרה חד צדדית באו"ם היא אג'נדה פרטית של אבו מאזן. זה רע מאוד לפלסטינים אך זו החלטה שלהם, ועדיף להתחיל בשיחות ישירות, אבל היום הכדור במגרש שלהם".

בנושא המשא ומתן המדיני, אמר ליברמן: "ידוע לכם שלתהליך שלום אמיתי ולפתרון כולל אנו זקוקים לשני הצדדים. החל מהיום הראשון של הממשלה הנוכחית אמרנו שאנו מוכנים לשיחות ישרות ומוכנים לדון בכל דבר ועניין. יש לנו הרבה נושאים בסדר היום, אך אי אפשר לקיים שיחות ישירות ואנחנו מוכנים גם לשיחות ביניים ואולי גם למפגשים לא ישירים, שיחות קרבה. אבל קודם כל התנאי הראשון היה הקפאת התנחלויות או כל בניה שם. עשינו מחווה של רצון טוב, החלטנו על הקפאה לעשרה חודשים ולא ראינו תוצאה חיובית. היום יש תנאי מוקדם חדש: הפרמטר הפך להיות חזרה ל- 67'. אנחנו יכולים גם להציב תנאים מוקדמים: יכולים להתחיל בירושלים, הפליטים, אבל אני לא בטוח שזו הדרך הטובה ביותר לסיום הסכסוך".

רוצים דמוקרטיה גדולה במצרים

ליברמן דיבר גם על סדרי העדיפויות מבחינתו כשר החוץ. לדבריו, הבעיה האירנית ניצבת בראש הרשימה, כשאחריה מצב העולם הערבי והניסיון לעשות לישראל דה לגיטימציה. בנוגע למתרחש בעולם הערבי אמר ליברמן כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של רעידת אדמה בעולם הערבי ללא קשר לבעיותינו עם הפלסטינים. מצרים היא השכנה הגדולה ביותר, אולי זו שסמכנו עליה יותר מכולם מאז 1978".

"אנחנו עוקבים אחרי המצב במצרים ואני מקווה גם עבורנו וגם עבורם שאכן הדמוקרטיה שיקימו תהיה משגשגת, שהחברה תהיה דמוקרטית. אנחנו מנסים לתרום מבחינתנו ככל שניתן, והחשוב ביותר זה לשבת בשקט ולא להיענות לכל הצהרה, לכל נאום".

"אנחנו מקווים באמת שבמרוצת השנתיים-שלוש הבאות נראה את מצרים כדמוקרטיה הגדולה ביותר במזה"ת", אמר ליברמן. "אני שמח לומר שישראל היא הדמוקרטיה היציבה במזרח התיכון, אי של יציבות, אבל אני מעדיף להיות הדמוקרטיה השנייה ושמצרים תהיה דמוקרטיה חזקה, ואנחנו מקווים שגם סוריה תהיה דמוקרטית, מפותחת עם חופש דיבור ותנועה, וכך גם בלבנון".

"כפי שאתם מבינים, הרבה אתגרים בפנינו. אני מודאג מהעתיד של העולם הערבי. יש רצון לשינוי עמוק כדי להקים חברה דמוקרטית, אבל אנחנו רואים מאידך את האחים המוסלמים, ג'יהאד, חיזבאללה שמדכאים. זה אתגר המוצב בפני כל הקהילה הבינלאומית. לא נותר אלא לפקח ולקוות שבאמת יהיה שינוי דמוקרטי אמיתי".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully