וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידוענים בצינוק למען גלעד שליט: בעד ונגד

ביום שבת ייכנסו 24 אישים לתוך חדר צר וחשוך, בו כל אחד מהם ישהה שעה לאות הזדהות עם גלעד שליט. עינב שיף חושב שטוב שיש מי שהולך רחוק כדי לזעזע, דן מגן מזכיר שתוכניות "שבי VIP" לא ישיבו את גלעד הביתה

כלי לגיטימי במאבק להשבת גלעד

אז מה באמת כל כך מציק לאנשים במיזם "פרויקט גלעד"? העובדה שמכניסים אנשים לצינוק כדי לגרום להם להבין איך זה מרגיש להיות גלעד שליט, או העובדה שמשתמשים באנשים מפורסמים, יפים, מוצלחים ובחלקם גם עשירים, כדי להדגים את זה? האם המצקצקים באמת מוטרדים מכך שמדובר כאן בקונצפט של "דוקו-ריאליטי", או שהבעיה היא השימוש בסלבריטאים הנוצצים לקדם את המאבק לשחרור שליט?

נכון, כולנו היינו מעדיפים שבמקום המאמץ לשבור את שיאי הקריאייטיב המדכא בעולם, ממשלת ישראל היתה מגבשת אסטרטגיה כלשהי בנושא גלעד שליט והחטופים. רובנו היינו מעדיפים שראש הממשלה כבר יסגור עסקה, או לחילופין - שיקום מדינאי בכיר ואמיץ מספיק שיגיד למשפחת שליט את המילים "לא בכל מחיר", שרבים מהפוליטיקאים ואנשי הביטחון מאמינים בהם. אלא שבמציאות בשטח, מעמדו של גלעד שליט בשיח הציבורי לא שונה משמעותית מזה של הקוטג' - הוא מעניין רק כשקורה איתו משהו חדש. לכן, מבחינת דורשי שלומו, גם פרויקט הצינוק לגיטימי בדרך להצפת המודעות הציבורית בנושא.

אפשר גם לטעון ש"פרויקט גלעד" אינו שונה במאום מפרויקט "דיאלוג בחשכה" המצליח, שגרם למאות אלפי ישראלים לסייר בחשכה מוחלטת, להבין את מצוקותיהם של העיוורים במדינת ישראל ולשפר את היחס אליהם. חשוב להפסיק את הצביעות ולומר שבמקום שכולם יגידו "אנחנו בקבוצה של גלעד", יש מי שמוכן לזעזע וללכת רחוק מספיק עם האמירה הזו.

(צילום: רויטרס)

אתנחתא קלה מ"האח הגדול"

לא יהיה מוגזם לומר שהיוזמה להכניס 24 ידוענים למשך שעה לתא המדמה צינוק, ללא מים, מאור או מזון, לציון חמש שנות השבי של גלעד שליט, מזכירה במעט אתנחתא מוזרה של הזכיינית "קשת" בין עונה אחת של "האח הגדול" לזו שאחריה. התוכנית, שאכן נהגתה על ידי המלהק הראשי של תוכנית הריאליטי המצליחה, חוטאת לשתי המטרות שלשמה צצה: הדמיית השבי עבור המשתתפים ויצירת לחץ נוסף על מקבלי ההחלטות.

לגופו של שבי - וברור כי האקט הוא סמלי בלבד, בפרויקט חסר אחד המרכיבים המשפיעים ביותר על הנתון בשבי – חוסר הוודאות. אחד המשתתפים בפרויקט הצינוק, חזי שי, שישב בכלא הסורי במשך שלוש שנים, יוכל ודאי לספר על כך לחבריו. הוספת מוטיב אי הוודאות, כלומר – הבטחה לידוענים שייכנסו לצינוק, אך לפרק זמן שאינו ידוע - הייתה מחזקת את אמינות התרגיל וייתכן כי היתה גם משפיעה על החלטתם של השחקנים, ראשי השב"כ לשעבר והמשתתפים האחרים, לקחת חלק בניסוי.

לא לגופו של שבי – נראה שמשפחת שליט, שכואב לבחון את פועלה בצערה, איננה ממקדת את מאמציה בהשפעה מספקת על אלו האחראים לגורל בנה. מזה חמש שנים היא נאבקת באמצעיה המוגבלים בהחלטות קברניטי המדינה שאינם חותמים על העסקה. אבל על פוליטיקאים צריך לאיים בשפה שהם מבינים; המסר צריך להיות - לא תשיבו את בנינו, נבוא איתכם חשבון בקלפי, ולא תוכניות "שבי VIP”.

(צילום: צחי רונן)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully