וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, מדוזות: כך מתגוננים מפלישת היצור הצורב

קובי מנדל

18.6.2011 / 19:18

ילד שרחץ בחוף בקריית ים נפגע ממדוזה, החל להקיא וחום גופו עלה בצורה מדאיגה. הוא פונה לבית החולים רמב"ם ושוחרר לאחר טיפול לביתו. במד"א פרסמו המלצות כיצד להתמודד עם התופעה

פגיעת ילד בן 11 היום בצהרים (שבת) ממדוזה בחוף הלוויתן בקריית ים הביאה לבהלה רבה בקרב מתרחצים רבים באזור. הנער פיתח נפיחות משמעותית במקום ופונה לרמב"ם כשמצבו קל-בינוני בעקבות תגובה רגישותית בה לקה, שכללה חום גבוה והקאות. לאחר טיפול רפואי שוחרר הילד לביתו ובבית החולים שיבחו את הטיפול שניתן לילד בחוף שכלל שפיכת חומץ על המקום הפגוע.

בעקבות התקרית, התקשרו מתרחצים רבים בחופי חיפה והקריות למוקד מד"א כרמל וביקשו הנחיות כיצד להתמודד עם צריבת המדוזה. במד"א מסבירים כי מדי שנה מעניקים צוותיהם טיפול רפואי למתרחצים שנצרבו ממדוזה, וחלקם אף נזקקו לאשפוז כתוצאה מצריבה ישירה.

עוד אמרו בארגון ההצלה, כי לא חייב להתרחש מגע ישיר עם המדוזה כדי שתיווצר תחושת צריבה. תאי הארס צורבים גם כאשר הם כבר לא על המדוזה עצמה. רבים מאלה שהצליחו לחמוק ממפגש ישיר עם המדוזה מכירים את תופעת 'המים הצורבים', או 'ביצי המדוזה'.

עוד בנושא:
קיץ חם וצורב: המדוזות פשטו על חופי ישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוטר הפעמון של המדוזה הפולשת נע בין 20 ל-80 סנטימטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

צריבת המדוזה בדרך כלל איננה מסוכנת. עם זאת, בעת תחושת הצריבה יש לצאת מהים ולשטוף את המקום הפגוע בחומץ שמנטרל את הארס, כפי שאירע בטיפול בילד בחוף לוויתן. במד"א מוסיפים כי במקרה ואין חומץ, אפשר לשטוף במי מלח ולא במים מתוקים, וכן לא לשפשף בחול שרק יסייע להתבקעות והתפשטות התאים הארסיים. לאחר החיטוי בחומץ יש לשטוף את המקום במי ברז רגילים וסבון.

בתוך כך, המכון לחקר ימים ואגמים לישראל מדווח כי נחיל גדול של מדוזות נע מדרום הארץ לצפונה וממוקם בסמוך לחופי חיפה והקריות. המדוזות ממין "חוטית נודדת" פלשו לים התיכון דרך תעלת סואץ. קוטר הפעמון של המדוזה הפולשת נע בין 20 ל-80 סנטימטרים. מגע עם המדוזה והריר שהיא מפרישה גורם לצריבה קלה עד חמורה.בעבר נהגו המדוזות לפקוד את חופינו בחודשים יולי ואוגוסט, אך מאשתקד ובקיץ הזה הן הקדימו לבוא והופיעו כבר בתחילת חודש יוני.

בלה גליל, חוקרת במכון לחקר ימים ואגמים לישראל, מציינת כי "אם צרת רבים-חצי נחמה, הרי שהחוטית אינה צרה הייחודית לנו - משט ה'חוטיות' היוצא דרומה מעזה ונודד לאורך חופינו ממשיך גם ללבנון, סוריה, תורכיה ומסתיים בתחנה הסופית- יוון".

  • עוד באותו נושא:
  • מדוזות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully