וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 70 שנה: מזוזות שהוחבאו בשואה נמצאו בהולנד

קובי מנדל

18.6.2011 / 15:27

תושבת אמסטרדם ערכה שיפוץ בביתה ומצאה קלפים משתי מזוזות שהוחבאו בקירות הבית. היא איתרה את נכדת המשפחה שהתגוררה בבית בזמן השואה, ויחד הן מסרו את המציאות למוזיאון לוחמי הגטאות

קלף מזוזה שהוסתר במהלך מלחמת העולם השנייה בתוך קירות ביתה של משפחה יהודית באמסטרדם נותר חבוי במקום - יחד עם מזוזה נוספת - זה עשרות שנים. הקלף הגיע לאחרונה לבית לוחמי הגטאות שבגליל המערבי. הקלף והמזוזה נמצאו לפני מספר שנים על ידי בעלת הבית כיום, סוזן רודריגז-פריירא, שעסקה בשיפוצו. הוא נמסר לידי המוזיאון באמצעותה ובאמצעות נכדתה של דיירת הבית בתקופת השואה, מרים חנינה-טאפלקרויר המתגוררת במושב אבן שמואל, במסגרת "מבצע בוידעם" לאיסוף פריטים מתקופת השואה.

השתיים, שהגיעו לתרום את הקלף למוזיאון, חשפו בפני עובדי הארכיון בראשות יוסי שביט, סיפור מיוחד במינו. הן סיפרו כי פריירא, יהודיה הולנדית, מצאה להפתעתה שני קלפי מזוזה שהיו מוסתרים באחד מקירות הבית. המזוזות עוררו את סקרנותה והיא החליטה להתחקות אחר בעלי הבית לפני מלחמת העולם השנייה. העקבות הובילו למשפחת טאפלקרויר, משפחה יהודית ממוצא פורטוגזי. סוזן גילתה את סיפורה של משפחת טאפלקרויר, אשר הוריהם יוזף וחזינה נספו בשואה יחד עם בתם. בנם, מאיר, היה חבר במחתרת ההולנדית ואשתו, רבקה, ובנם, יוזה, הוסתרו על ידי רופאה הולנדית, חסידת אומות העולם, מריה איפס.

למרות קשיים רבים, ואף הלשנות מצד שכנים וכן זיופי מסמכים, שרדו מאיר, רבקה ויוזה, ובאוגוסט 1945 נולדה בתם מרים, שעלתה ארצה בשנת 1967. לאחר גילוי המזוזות וחקירת תולדותיה של המשפחה, איתרה באחרונה סוזן ההולנדית את מרים בישראל, וסיפרה לה על המזוזות של סבה. השתיים נפגשו בארץ, ובמפגש מסרה סוזן את קלפי המזוזות למרים. בעלה של מרים, סופר סת"ם בהכשרתו, בדק את קלפי המזוזות ומצא כי הקלף הגדול כשר, וסוזן החזירה אותו למקומו המקורי בדלת הבית ההולנדי. את הקלף הקטן, שנמצא פסול, תרמו יחדיו מרים וסוזן לארכיון בית לוחמי הגטאות.

עוד בנושא השואה:
המוזיאון במחנה ההשמדה בסוביבור ניצל ולא ייסגר
סיפורה של אנה פרנק כובש לבבות גם בסין
שלט הכניסה למחנה אושוויץ תוקן ויוחזר למקומו

"חשיבות ההנצחה ברורה ומובנת"

בביקורה בבית לוחמי הגטאות, סיפרה סוזן לצוות כי בעקבות גילוי המזוזות, ערכו מיוזמתם יתר דיירי הרחוב של סוזן באמסטרדם מבצע מיוחד לאיתור שמותיהם של דיירי הרחוב בתקופת השואה, ואף הקימו אתר אינטרנט להנצחת הנספים. לדבריה, באמצעות מבצע זה גילתה מרים את קורותיהם של קרובי משפחה נוספים אשר התגוררו ברחוב ונספו בשואה.

"הסיפור המרתק של המזוזה הוא רק אחד מהסיפורים הרבים אליהם נחשפנו מאז הכרזנו על 'מבצע בוידעם'", אמר מנהל הארכיון בבית לוחמי הגטאות, יוסי שביט בשיחה עם וואלה! חדשות, "מאות פריטים נמסרו לארכיון מאז פתיחת המבצע, כאשר לעיתים קרובות מוסרי הפריטים כלל אינם מודעים לסיפורים המרגשים המתגלים במכתבים, בספרים ובגלויות הכתובות בשפות זרות. כאשר עובדי הארכיון יוצרים עימם קשר ומספרים על התגליות, התגובות מרגשות".

לדבריו, "חשיבות ההנצחה, במיוחד בימינו, ברורה ומובנת, אנו קוראים לכל מי שיש לו פריטים ומכתבים מתקופת השואה ליצור עמנו קשר ואנו נדאג לאסוף אותם ולשמור עליהם בכבוד למשמרת עולם בארכיון בית לוחמי הגטאות, מוזיאון השואה הראשון בארץ ובעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully