וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

75 שנים של סדר: אלפי י?יק?ים יחגגו העלייה לארץ

16.6.2011 / 13:32

5,000 ישראלים ישתתפו באירוע לציון 75 שנים לעלייה ממרכז אירופה שייערך ליד כרמיאל. יוזמת האירוע, רעיה שטראוס בן דרור: "איפה שייקה נגע, יש שם משהו טוב"

"דרך הי?יק?ים" – מייקה פוץ לייקה גאה: 5,000 ישראלים, ייקים ואחרים, צפויים לקחת חלק באירוע שיתקיים הערב (חמישי) במרכז "תפן" שליד כרמיאל לציון 75 שנה לעליית הייקים לישראל ותרומתם למדינה. את האירוע יזמו איש העסקים סטף ורטהיימר ורעיה שטראוס בן-דרור, אחותו של מיכאל שטראוס, יו"ר תשלובת שטראוס-עלית ובשיתוף המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית בתפן וארגון יוצאי מרכז אירופה.

העלייה החמישית, הלא היא העלייה הייקית, החלה בשנת 1931 ונמשכה עד שנת 1939. עולים חדשים הגיעו לישראל מאוסטריה, מצ'כוסלובקיה ובעיקר מגרמניה. עולים אלו היוו רק כ-20% מכלל העולים באותה עת, אך השפעתם נראתה היטב. הם הביאו עימם ערכים מערביים, ידע מקצועי רב ורקע תרבותי עשיר. סט הערכים והתכונות הייחודי שהביאו עימם ממדינות אוסטרו-הונגריה השפיעו רבות על הגוונים בחברה הישראלית, אך השיח הישראלי סביב תרומתם המכרעת כמעט ונעדר מספרי הלימוד, ובעיקר התרכז לאורך השנים בראייה הומוריסטית.

רבים מהישראלים המובילים בתחומים השונים הם ייקים. כך למשל, בתחום העסקי ניתן למצוא כיום את מקימי החברות הגדולות במשק - שטראוס, זוגלובק וישקר של סטף ורטהיימר, רשת מלונות דן של מיכאל פדרמן, חברת הביטוח "הראל" בבעלות משפחת המבורגר ועוד. בתחום המשפט ניתן למצוא את השופט גבריאל בך, השופט יעקב טירקל, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, השופטת איילה פרוקצ'יה ואחרים. בתחום התרבות והתקשורת מככבים הייקים עמוס שוקן, חיים יבין, עמנואל רוזן, יוני רכטר ועוד רבים אחרים.

יוזמת האירוע, רעיה שטראוס בן דרור, החליטה כי במקביל לציון חגיגות 75 שנה להקמת נהריה, עיר הייקים הגדולה והמובהקת בישראל, יש צורך לציין גם את תרומתם הייחודית של מקימיה. לדבריה, "60,000 ייקים הגיעו לארץ והקימו מפעל מפואר שאף אחד לא מלמד עליו. ערכים ותכונות של דייקנות נחישות, דבקות במטרה, תמימות וצניעות הביאו אותם לחזית המחקר והמדע בישראל, ובאופן כללי יותר - איפה שייקה נגע, יש שם משהו טוב".

גם תרבות בתי הקפה הישראלים נוסדה על ידי הייקים. עדות היסטורית לכך ניתן למצוא בנהריה עצמה, בבית הקפה "פינגווין" של משפחת אופנהיימר. אמיר אופנהיימר, דור רביעי בבית הקפה שחגג לאחרונה 70 שנה להיווסדו, סיפר על מאכלים מסורתיים כגון שניצל וינאי, מרק גולש, ושטרודל תפוחים שמוגשים לפי אותו מתכון זה עשרות שנים ולא יוצאים מהתפריט. "בית הקפה שלנו משמש גם לאירוח של כנסים ייקים, כאשר בכל פעם עולה נושא אחר לדיון בענייני תרבות. ראשי ממשלות ומנהיגים ממגזרים שונים ביקרו בכנסים שלנו, אבל אני מעולם לא התעסקתי בהיסטוריה. אנחנו אנשים צנועים שלא מחפשים מי יטפח לנו על השכם", אמר.

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully