וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו מין פוליטיקה

בועז ביסמוט

16.6.2011 / 7:47

לפני שבועות מספר ביקרתי בפאריס. במהלך הביקור נכחתי במשרדו של מנהל חברה פרטית מצליחה. אחת ממזכירותיו נכנסה אליו לחדר, והבוס העז לומר בנוכחותה דברים שרק מנהל בפאריס יכול לומר בלי להסתכן בעבירה על החוק. "אתה רואה כמה נעים לי שאני חי בצרפת ולא בארה"ב", הבהיר החבר. הפוליטיקה הצרפתית רוויה כעת בשערוריות מין. מנכ"ל קרן המטבע הצרפתי, דומיניק שטראוס-קאהן, נעצר בניו יורק בחשד לאונס חדרנית, שר צרפתי התפטר בעקבות תלונות על הטרדה מינית, ושר לשעבר האשים בתוכנית טלוויזיה את אחד מעמיתיו בפדופיליה.

הצרפתים, יש לומר, אף פעם לא הבינו מדוע האנגלוסקסים מייחסים חשיבות שכזו לסיפורי זימה של הפוליטיקאים. אדרבה, אימרה עממית ידועה בצרפת גורסת כי אם למנהיג טוב בלילה, לאזרח טוב ביום. יש להם עוד משפטים שבכל מקום אחר היו נתפסים כמגונים. ואכן, תראו לי עוד מדינה בעולם שבה בהלוויה של הנשיא משתתפת לא רק האישה אלא גם המאהבת (של מיטראן, כמובן). אבל דומה כי הדברים משתנים מתחת לאייפל. העולם משתנה במהרה, וזה כולל גם את צרפת.

נתחיל בדומיניק שטראוס-קאהן. לא היה ילד צרפתי שלא ידע כי שר האוצר לשעבר הוא שובב גדול. ידעו ושתקו. מספרים כי אפילו אשתו היתה קמה מהשולחן כאשר היו מעלים את הנושא הזה בנוכחותה. רבים ידעו כי דומיניק שטראוס-קאהן עשה הרבה ממה שהצרפתים מכנים "שטויות". אבל הצרפתים, שלא הבינו בעבר את ההאשמות שיוחסו לנשיא קלינטון, קיבלו ביתר הבנה את מעצרו של שטראוס-קאהן. כי מתירנות זה דבר אחד, ואונס זה דבר אחר לחלוטין. בינתיים שטראוס-קאהן נהנה מחזקת החפות, אבל רבים כבר סימנו אותו כאשם.

דיון נרחב בצרפת

פרשת שטראוס-קאהן מעוררת בצרפת דיון נרחב על התנהלות מינית נאותה של אישי ציבור. פתאום שר צרפתי, ז'ורז' טרון, נאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות חשדות כי הטריד מינית וניצל באופן בלתי ראוי את סמכותו. כמה נשים התלוננו גם נגד השר המקורב לרה"מ לשעבר דומיניק דה וילפן. אחת מהן טענה כי מעצרו של יו"ר קרן המטבע הוא הגורם שעודד אותה שלא לחשוש לחשוף את סיפורה.

פרקליטו של טרון, 53, טוען כי השר לשירותיים אזרחיים התפטר כדי להתמקד בטיהור שמו - אולם האמת היא שטרון התפטר בעקבות לחץ של הנשיא סרקוזי, שאינו רוצה לראות ברלוסקוניזציה של החיים הפוליטיים בצרפת.

צרפת טרם נרגעה מהפרשה של טרון, וכבר עורר שר החינוך לשעבר, הפילוסוף לוק פרי, סערה ענקית כשהאשים בתוכנית טלוויזיה שר מסוים בכך שביצע מעשים פדופיליים במהלך חופשה בעיר מרקש שבמרוקו. מקורבים לנשיא סרקוזי כועסים על לוק פרי. שרת המשפטים לשעבר, מקורבת של סרקוזי, ראשידה דאטי, דורשת מפרי לחשוף את זהות השר או לשתוק.

נדמה כי מה שהיה נהוג בעבר, ומה שהיה מקובל לשתוק לגביו, מתחיל לקבל צביון שונה. ברוח האימרה העממית הצרפתית אפשר לומר כי בניגוד לעבר, כיום אזרחי צרפת רוצים שיהיה להם טוב, גם אם זה על חשבון חיי הלילה של מנהיגיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully