וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבדתם את הדרכון? מעתה תשלמו פחות על חדש

גלעד גרוסמן

15.6.2011 / 16:12

485 שקלים - זה הסכום שתשלמו עבור דרכון שאבד, נגנב או הושחת. שופט בג"ץ יורם דנציגר כתב בהחלטה שקיבל בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח כי יש לבטל את האגרה

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את עתירת האגודה לזכויות האזרח, וקבע כי גובה האגרה אותה רשאי משרד הפנים לגבות על חידוש דרכון שאבד, נגנב או הושחת, יעמוד על 485 שקל, ולא 1,000 שקל כפי שהיה בשנתיים האחרונות. עוד נקבע, כי בתוך חצי שנה על משרד הפנים לקבוע את גובה האגרות החדשות להנפקת הדרכונים, ברוח פסק הדין.

ב-2009 קבע משרד הפנים כי גובה האגרה על חידוש דרכון שנגנב או אבד יהיה 1,000 שקל, לעומת כ-250 שקל על חידוש דרכון שתוקפו פג. האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ נגד האגרות, בטענה כי מדובר בהטלת קנסות שמשרד הפנים אינו רשאי להטיל. עוד נטען, כי אין זיקה בין גובה האגרה לעלות הנפקת הדרכון.

מנגד, במשרד הפנים טענו כי האגרות הגבוהות נובעות מעלייה במחירי הנפקת הדרכונים, וכן טענו כי המחירים הועלו כדי לעודד את הציבור לשמור על מסמכי הנסיעה, נוכח מגמה הולכת וגוברת של הנפקת מסמכי נסיעה בנסיבות מיוחדות ובשל תופעה של גניבת מסמכי נסיעה וזיופם. יצוין כי בעקבות העתירה הודיע משרד הפנים לבג"ץ על הפחתת האגרה ל-750 שקל, ולאחר מכן ועדת הכספים של הכנסת הודיעה כי תאשר למשרד הפנים לגבות אגרה של 650 שקל לכל היותר.

המחיר הגבוה אינו מאזן

השופט יורם דנציגר כתב בפסק הדין כי יש לבטל את האגרה, מכיוון שהמחיר הגבוה אינו מאזן בצורה נכונה בין החירות לצאת מישראל לבין התכלית ההרתעתית שביקש משרד הפנים להשיג כאשר העלה את האגרות. "התניית הנפקת מסמך הנסיעה בתשלום אגרה או 'תוספות' פוגעת בזכות לצאת מישראל וזאת נוכח הקשר ההדוק בין החזקת מסמך זה לבין מימוש זכות היציאה מישראל", נכתב בפסק הדין.

עם זאת, השופט דנציגר הבהיר כי הדרישה לשלם אגרה בגין הנפקת מסמך נסיעה אינו בהכרח בלתי סביר או בלתי מידתי. "לשיעורה של האגרה ולשיעורן של 'התוספות' יש משקל מכריע בבחינת סבירותו של עיקרון זה ושל היותו מידתי", קבע.

עו"ד עודד פלר, ראש תחום הגירה ומעמד באגודה לזכויות האזרח, אמר לאחר הדיון כי "איש אינו חולק על החשיבות שבשמירה על הדרכונים, אולם השגת התכלית הזו יכולה להיות רק במסגרת החוק ותוך כיבוד זכות היסוד לצאת מהארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully