וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוער בסיכון: חוצים כבישים ומדברים חופשי בנייד

14.6.2011 / 12:47

אוניברסיטת בר אילן ערכה מחקר מקיף שבחן את הרגלי השימוש בטלפונים ניידים בקרב ילדים ובני נוער. רק 10% מהנשאלים במחקר מקפידים לנהל שיחות באוזנייה

82% מתלמידי חטיבות הביניים להם טלפונים ניידים מדברים ושולחים מסרונים (SMS) בעת חציית כבישים במעברי חצייה מבלי לשים לב לסיכוני תנועה. כך עולה ממחקר מקיף שנערך באוניברסיטת בר-אילן.

המחקר, שנערך במחלקה לניהול בשיתוף עם "מכבי שירותי בריאות" ו"קופת חולים מאוחדת", נעשה במסגרת עבודת מחקר לתואר שני ע"י מנסור הייתאם, בהנחייתו של פרופ' יונה אמיתי.

פרופ' אמיתי מציין כי זהו מחקר ראשון בהיקף השימוש והרגלי השימוש בטלפונים ניידים בידי ילדים ובני נוער בישראל. מטרות המחקר היו בדיקת היקף השימוש ומאפייני השימוש בטלפונים ניידים על ידי ילדים בגילאים 9-14, וההשפעות השליליות שהשימוש בהם עלול לגרום לילדים.

באישור המדען הראשי של משרד החינוך, נערך סקר באמצעות שאלון מובנה בעברית ובערבית בתלמידי כיתות ד ` - ט` מ- 29 בתי ספר מהמגזר היהודי והערבי במחוז המרכז. בסך הכל התקבלו שאלונים מ – 2,298 תלמידים משני המינים וממגזרים שונים.

שימוש נמוך מאוד באוזניות

מממצאי המחקר עולה כי שיעור בעלות על טלפון נייד היה גבוה יותר בקרב תלמידים יהודיים חילוניים, ובתלמידי החטיבה העליונה. במגזר היהודי, הבעלות על טלפון נייד הייתה יותר גבוהה בקרב הבנות, ובמגזר הערבי - אצל הבנים.

בבדיקת הבעלות על טלפון נייד כפונקציה של המדד הסוציו-אקונומי של כל בתי הספר, "מדד הטיפוח" של משרד החינוך, נמצא שככל שבית הספר היה במדד נמוך יותר, שיעור הבעלות על טלפון נייד היה נמוך יותר. מגמה זו בלטה במגזר הערבי, אך לא במגזר היהודי.

מידת השימוש בטלפון נייד (מספר השיחות ביום) הייתה גבוהה יותר ככל שמשך הגלישה במחשב וזמן הצפייה בטלוויזיה היו גבוהים יותר, שעת ההליכה לישון מאוחרת יותר, ההשתתפות בחוגים גבוהה יותר ומספר האחים והאחיות קטן יותר. בקרב תלמידי חטיבת הביניים מדד השימוש היה גבוה יותר לעומת תלמידי היסודי. בנות דיברו יותר מבנים במגזר היהודי, ובנים יותר מבנות -במגזר הערבי.

שיעור נטילת הסיכון התחבורתי בתלמידים שברשותם טלפון נייד נע סביב 50% בפעולות השונות. כמו כן נמצא כי 82% מתלמידי חטיבת הביניים מדברים בעת חציית הכביש. רק 10% מבעלי טלפון נייד מקפידים לנהל שיחות באוזנייה, וקרוב ל-60% כלל לא משתמשים בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully