וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע לא לתקוף באיראן

יהושוע סובול

14.6.2011 / 11:36

הכנת מלחמה עתידית במתכונת המלחמה שעברה היא דרך בדוקה למפלה. למרות זאת, מדינאים וגנרלים שמכינים מלחמה חדשה נוטים בדרך כלל לדבוק באסטרטגיה ובטקטיקה שהצליחו במלחמה קודמת. במלחמת העולם הראשונה שבר צבא צרפת את פלישת הצבא הגרמני בקו הביצורים של ורדן. ההצלחה של מערכת המבצרים בוורדן הובילה לבניית קו מאז'ינו לאורך הגבול הגרמני-צרפתי לקראת המלחמה הבאה. ואולם, לקראת מלחמת העולם השנייה הפיקו הגרמנים לקחים מתבוסתם בקרב ורדן, ובמקום לתקוף חזיתית את קו מאז'ינו בחרו לאגף אותו מצפון, והותירו את צבא צרפת תקוע ככלי אין חפץ בו בקו המבוצר ביותר בהיסטוריה הצבאית.

הנכון הוא שהגנרל דה גול והמדינאי פול רנו התנגדו לבסס את המלחמה העתידית על תפיסה שהצליחה שני עשורים לפני כן. דה גול טען שהמלחמה הבאה תהיה מלחמת תנועה מהירה, שבה תכריע גישה התקפית המבוססת על כוחות שריון וחיל האוויר. אבל הנטייה להתרפק על הצלחת העבר גברה על הרציונליזם המפוכח, וצרפת בחרה להיאחז בהצלחת המלחמה הקודמת. התוצאה, כידוע, היתה תבוסה מחפירה לגישה הנוסטלגית המתרפקת על הישג צבאי מלפני שנות דור.

ההרהורים האלה עלו בי כשצפיתי במשדר בערוץ 2 שכולו היה התרפקות נוסטלגית על הצלחת הפצצת הכור הגרעיני העיראקי, בפקודתו של מנחם בגין, שבועיים לפני הבחירות של 1981. עורכי המשדר לא חסכו מהצופים תזכורות לעובדה שגם אז, ערב קבלת ההחלטה להפציץ את הכור, היו מדינאים כשמעון פרס ואנשי צבא כעזר ויצמן שהתנגדו לפעולה. כדי לפרוט על מיתרי השואה רואיין גם אחד הטייסים שהשתתפו בפעולה, והוא גילה כי בעת התקיפה חש שהוא נוקם על מה שעוללו הנאצים לקרובי משפחתו.

עמדתו של המושמץ מוצדקת

מוסר ההשכל היה ברור: כאז כן עתה יש הססנים ואנשים חרדתיים שמזהירים מפני תוצאות אובדניות של התקפה ישראלית על מתקני הגרעין האיראניים, אך ראו מה היה עולה בגורלנו אילו שמע בגין לפני 30 שנה בקולם של המתנגדים: היינו עומדים כיום מול עיראק מצוידת בנשק גרעיני, כשבראשה עומד מטורף כסדאם חוסיין, שאיים לשרוף את תל אביב, ואיש לא היה מעז לתקוף אותו מחשש שהתקפה כזו תיענה במטח טילים נושאי ראשי נפץ אטומיים.

המגמה הייתה, כנראה, לשכנע את הצופה כי טוב יעשה בנימין נתניהו אם ילך בדרכו של בגין וייתן פקודה לתקוף את מתקני הגרעין האיראניים, ולא יטה אוזן לקולותיהם של אנשי מערכת הביטחון שמזהירים כי תקיפת הכורים באיראן תמיט עלינו מלחמה אזורית איומה עם רבבות טילים שיזרעו הרס והרג רב בכל ערי ישראל, כולל ירושלים ואילת.

אלא שהאיראנים למדו את הלקח מהפצצת הכור העיראקי ופיזרו את מתקני הגרעין שלהם בכל רחבי איראן ובעומק אדמתה, ומבצע כיום שונה לחלוטין מתנאי המבצע דאז.
אותי הצליח המשדר לשכנע בכך שתומכי פעולה צבאית נגד איראן חולמים בהקיץ שאנחנו עדיין חיים ב-1981 ולא ב-2011. הם הצליחו לשכנע אותי שעמדתו של דגן המושמץ - הרואה את הצפוי לישראל במלחמה העתידית שתתפתח מתקיפת איראן, כמו שדה גול ראה את הצפוי לצרפת מחסידי התפיסה הצבאית הנוסטלגית - מוצדקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully