וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת הטורנדו בארה"ב: מקרה או גזירה משמיים?

למרות ששנת 2011 עדיין רק במחציתה, היא כבר נחשבת לשנת הטורנדו הקטלנית בהיסטוריה של ארה"ב, עם לפחות 523 הרוגים באלפי סופות. איך נוצרת הסופה, מדוע היא מכה שוב ושוב באותם אזורים, והאם גם אנחנו צריכים להתחיל לחשוש?

רויטרס

שנת 2011 נמצאת אמנם רק במחציתה, אך נחשבת כבר עכשיו לשנה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של ארה"ב בכל הנוגע לסופות טורנדו. לפחות 523 בני אדם נהרגו עד כה בכ-1,500 סופות שתועדו השנה ברחבי המדינה, כמות המתקרבת למניין ההרוגים מן הסופות בעשר השנים שקדמו לה גם יחד. בכך נשבר שיא ההרוגים בטורנדו בארה"ב בשנה אחת, שנקבע ב-1953 ועמד על 519 בני אדם.

הגלים הקטלניים ביותר החלו באמצע חודש אפריל. 36 בני אדם נהרגו אז, כשלמעלה מ-100 סופות טורנדו הכו בתוך פחות מ-72 שעות בדרום מזרח ארה"ב. שבוע בלבד אחר כך הגיע גל הטורנדו הנחשב לחמור ביותר שידעה ארה"ב מאז ומעולם: יותר מ-300 סופות חצו בתוך שלושה ימים את מדינות ארקנסו, טנסי, מיסיסיפי ומיזורי, אך הפגיעה המשמעותית ביותר הייתה באלבמה, ובמיוחד בעיר טוסקלוסה. למעלה מ-305 בני אדם נהרגו בגל הסופות החריג, לפחות 204 מהם בטוסקלוסה לבדה, עליה אמרו עדי ראייה "היא נראית כמו אחרי נפילת פצצת אטום".

לקראת סוף חודש מאי זה קרה שוב, הפעם במיזורי שבמרכז. סופה אדירה חצתה את העיר ג'ופלין בת 50 אלף התושבים, ומחקה כמעט שלושה רבעים מהעיר. 141 הרוגים נמנו בג'ופלין, והמניין עדיין לא סופי. כמה ימים אחר כך הכה גל טורנדו נוסף במדינות קנזס, אוקלהומה, וארקנסו, וגרם לתשעה הרוגים. בראשית החודש נהרגו ארבעה בני אדם בסופת טורנדו נדירה במדינת מסצ'וסטס שבחוף המזרחי.

מה זה בעצם טורנדו?

אז מהי בעצם אותה סופה קטלנית וכיצד היא נוצרת? פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה לחקר האטמוספירה מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית, מסביר כי הטורנדו היא סופה מערבולית הנוצרת כשאוויר חם וצפוף העולה בעוצמה מלמטה פוגש באוויר קר המגיע מלמעלה.

"הטורנדו נוצר כתוצאה מסופות מקומיות ולכן הוא מוגבל מאוד בשטח אבל מגיע לעוצמות מאוד גבוהות", מדגיש פרופ' רוזנפלד. "קוטר העין של הטורנדו הוא בסך הכול כמה מאות מטרים עד כדי קילומטר והמערבולת דומה לזו שנוצרת בכיור כאשר המים זורמים כלפי מטה".

אך מדוע מכה דווקא הסופה הזו שוב ושוב באזור מרכז ארה"ב, שזכה לשם "סמטת הטורנדו"? על פי פרופ' רוזנפלד, התנאים באזור פשוט מושלמים להיווצרות הסופה. "מדובר באזור שמדרום פתוח ללחות ממפרץ מקסיקו, שהוא ים טרופי וחם, מצפון פתוח לאוויר שמגיע מאזורים קרים, וממערב חשוף לאוויר קר המגיע מעל הרי הרוקי, כך שההתנגשות שנוצרת היא אלימה מאוד".

גל הסופות בארה"ב השנה אמנם חריג בעוצמתו ובממדי הקטל שגרם, אך למרות הקולות הנשמעים לא פעם ברחבי העולם, לפיהם מדובר בהוכחה נוספת לכך ש"כדור הארץ השתגע", מדענים ממשיכים לטעון כי זהו בסך הכול רצף של צירופי מקרים שיכול גם להיפסק באותה מהירות בה החל.
ומה לגבי ישראל? פרופ' רוזנפלד מזכיר כי היו דברים מעולם, אך בעוצמות פחותות הרבה יותר. "כבר ראינו סופות טורנדו בארץ", אומר הפרופ', " לפני כמה שנים היכה באזור כברי טורנדו שהעיף מכוניות מהכביש, פירק מבנים ולווה בברד כבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully