וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת המדע אישרה את תקנות המאגר הביומטרי

שנה וחצי לאחר אישור החוק, נעשה צעד נוסף בדרך לכינונו של המאגר הביומטרי בישראל. יו"ר ועדת המדע מאיר שיטרית טען כי התעודות הביומטריות בטוחות וכי "מפחידים את הציבור"

ועדת המדע של הכנסת אישרה הבוקר (חמישי) עם מספר שינויים את תקנות המאגר הביומטרי, זאת כשנה וחצי לאחר שעבר חוק בנושא, וכחלק מהמאמץ הממשלתי להעביר את ישראל לשימוש בתעודות זהות "חכמות". כבר בתחילת הישיבה, הודיע יו"ר הוועדה, מאיר שטרית, כי לא מדובר בוויכוח על החוק. הוויכוח, לדבריו, הסתיים, וכעת סתם מטעים ומפחידים את הציבור. באותו נושא, אמר שטרית כי "התעודות החדשות של המדינה, אי אפשר לזייף אותן".

שטרית טען בישיבה כי מדי שנה מאבדים במדינת ישראל כ-200 אלף דרכונים – ויש אנשים שעושים זאת 10 פעמים בשנה - והתעודה הביומטרית תאפשר לגרום לכך שגם אם התעודה אובדת או נגנבת, אי אפשר לעשות עמה שום דבר.

לאורך הישיבה, הצביעו מספר גורמים, ביניהם עו"ד יהונתן קלינגר, על הבעיות האפשריות בתקנות. כך, למשל, לדבריו אין בתקנות סעיפים שמתייחסים באופן מספק למיקום בו יימצא המאגר הביומטרי, לצורך מניעת דליפתו. חשש נוסף מדליפה של מידע רגיש מתעורר בעקבות הדרישה לאפשר לנציגי משרד הפנים לאמת את הזהות של מי שמבקש לקבל את תעודת הזהות החכמה בעזרת נתונים ממאגרים ציבוריים אחרים. לדבריו של עו"ד קלינגר, זה ייתן לעובדי משרד הפנים גישה למידע רגיש מדי.

וזו, בעצם, הטענה העיקרית של מתנגדי התוכנית – דליפת מידע. כפי שמדי כמה שנים דולפים מאגרי בוחרים, וכפי שבמדינות אחרות דלפו המאגרים הביומטריים, החשש הוא כי גם כאן המאגר יודלף. ח"כ שטרית לא קיבל לכל אורך הדיונים, כמו גם בדיון הזה, את הטיעון הזה. לדבריו, המאגר מספיק מאובטח, ואין סיכוי כי ידלוף.

האגודה לזכויות האזרח גינתה את ההחלטה להקמת הפיילוט למאגר. ראש תחום פרטיות ומידע באגודה, עו"ד אבנר פינצ'וק, אמר כי "האופן שבו גובש המתווה לפיילוט, ללא קביעת קריטריונים להצלחה או כישלון, הופך אותו לבדיחה גרועה. הדבר מדאיג במיוחד לאור העובדה שפיילוטים למאגרים ביומטריים, שנערכו במדינות אחרות בעולם הסתיימו בסופו של דבר בהחלטות שלא להקים מאגרי מידע ביומטריים".

מה יקרה עכשיו

כעת צפוי פרוייקט תעודת הזהות החכמה, ועמו גם המאגר הביומטרי, להיכנס לשלב פיילוט בחודש נובמבר הקרוב. לאחר הפיילוט הזה, יוחלט על ידי ראש הממשלה, יחד עם שרי ביטחון הפנים, הפנים והמשפטים מה לעשות – האם לבטל את המאגר או שמא להכילו על כלל התושבים בארץ.

בשלב הפיילוט, אזרחים שירצו בכך יוכלו להצטרף למאגר, כשהם מוסרים לא רק תמונה אלא גם טביעות אצבע. בתמורה יקבלו תעודה חדשה, שאמורה להיות מאובטחת יותר ולאפשר זיהוי קל יותר מול מאגרים ממשלתיים. אם יוגדר הפיילוט כהצלחה, יוחל הצורך למסור את הפרטים הביומטריים על כלל האזרחים.

השתתף בהכנת הידיעה: פנחס וולף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully