וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך מכה בדמוקרטיה

ישי מנוחין

2.6.2011 / 4:55

בשנתיים האחרונות אנו עדו לשינויים רבים שערך משרד החינוך בתוכנית הלימודים. ישי מנוחין מסביר מדוע לדעתו שר החינוך, גדעון סער, מקדם בצעדיו מדינה יהודית לאומית לא-דמוקרטית

כל אדם רוצה שערכיו וחזונו הם אלו שיכוונו את החברה בה הוא חבר. כך גם מתבטא טבעם האנושי של הפוליטיקאים הישראלים, הם רוצים שהאידיאולוגיה אחריה הם הולכים וערכיהם יכוונו את החברה בהווה ובעתיד (כמובן שאין הדבר עומד בסתירה לכיסא הממשלתי שאותו הם רוצים לאכלס). לכן, כל שרי החינוך בעבר ניסו, באופנים שונים ובנחרצות משתנה, להשפיע על כיוון מערכת החינוך – המערכת בה פוליטיקאים בהווה מנסים להשפיע על כיוונם האידיאולוגי של אזרחי המחר. חלקם עשו זאת בעדינות ובמכחול דק, חלקם ביתר בוטות ובמברשת צבע, חלקם בברוטאליות ארגונית כמו בציור על קיר עם מטאטא כביש. אולם, עד כה לא 'זכינו' לשר, כגדעון סער, המנסה לקדם ערכים לאומניים ולחרב ערכים דמוקרטיים בשיטות תעשייתיות של יצור המוני. כבוד השר מקדם כל ערך לאומני וכותש כמעט כל ערך שאינו נראה לתפיסתו כמספיק לאומני.

בשנתיים האחרונות יזם משרד החינוך שורה של מהפכות בתוכנית הלימודים עם מטרה אחת מאוד ברורה. בתוכנית באזרחות למשל, המשרד הורה לשכתב את ספר הלימוד העיקרי במקצוע האזרחות, "להיות אזרחים בישראל", כי הספר "עוסק יותר מדי בביקורת על המדינה" ו"יוצר תחושה אצל התלמידים שהכול רע". בתוכנית בהיסטוריה הגדיל המשרד לעשות ובצעד נדיר הורה לאסוף ולהחזיר את כל העותקים של ספר הלימוד בהיסטוריה "בונים מדינה במזרח התיכון", וזאת כיוון שהוא הציג לראשונה את הטענה הפלסטינית בדבר טיהור אתני שנעשה ב-1948.

במקביל, מעמיק המשרד בעזוז את לימודי היהדות ומורשת ישראל, על ידי סבסוד ודאגה ל"העמקת ההיכרות עם ההמנון הלאומי במערכת החינוך ובתנועות הנוער [...השמת] דגש על חיזוק תחושת השייכות לעם ישראל ולארץ ישראל, תוך העמקת הזהות היהודית, הציונית והישראלית בקרב בני הנוער [...כולל] בניית מקצוע חדש בחינוך הרשמי [...] מורשת ותרבות ישראל (לימודי יהדות וציונות). "אין, אף לא ככיסוי למחדל חינוכי מתמשך והולך, מילה אחת על חיזוק הדמוקרטיה או העמקת המודעות לזכויות אדם. חשוב לשר החינוך להדגיש ש"התוכנית החדשה מקדמת את מדיניות העמקת הזיקה לערכים, למורשת ישראל ולירושלים".

משרדו של 'מחנך הדור', נפרד בשבוע האחרון משלושה בכירים החושבים אחרת מהשר: מפרופ' מייק טרנר, יו"ר הוועדה למורשת עולמית בוועד הישראלי לאונסקו, מפרופ' ידידיה שטרן, יו"ר ועדת המקצוע באזרחות ומפרופ' סוזי נבות החברה בוועדה. פרופ' שטרן מציין שהוא התנגד ל"שינוי עמוק, שיחייב עקירה של תכנים אזרחיים חשובים מאין כמותם מתוכנית הלימודים". הכול מיקרי ובדיוק הסתיימה הקדנציה שלהם בתפקיד.

אולם, לא רק בפרידות אנו עוסקים, לאחרונה למדנו ששר החינוך הנכבד שוב מכה תורה וערכים ויוזם תוכנית חינוכית חדשה ל"העמקת מורשת מדינת ישראל והנצחת חלליה". תוכנית המיועדת לכלל תלמידי ישראל וכוללת אימוץ אנדרטאות לנופלים, כמו גם חלקות קברים של חיילים שנהרגו במלחמת העצמאות, על ידי התלמידים. על פי הדיווחים בתקשורת, מטרת התוכנית היא לקרב את בני הנוער להיסטוריה של מדינת ישראל, למאבק על קיומה ולחזק את תחושת השייכות והנכונות לתרום לחברה ולמדינה כחלק מזהותם האישית. תעשיית שכול אולטרה-לאומנית במרעה.

בשנים האחרונות אנו עדים להידרדרות גוברת והולכת של הערכים הדמוקרטיים וזכויות האדם במדרון החלקלק המובילה את החברה הישראלית אל תחתית התהום הלאומנית והלא-דמוקרטית בישראל. ערכים וזכויות, שעד לא מזמן נתפסו כחסינים משחיקה חברתית, נמוגים אט-אט אל מול עינינו. תוצאות סקר אחר סקר מלמדות אותנו עד כמה הדמוקרטיה בישראל הופכת לנחלת העבר. אין ספק שתרומת משרד החינוך והעומד בראשו להידרדרות מוסרית זו רבה. כמו משפטו האחרון, לפי התלמוד, של אלכסנדר ינאי לאשתו שלומציון -- אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין – דמוקרטיה חייבת להתגונן בפני אותם צבועים שרוממות הדמוקרטיה והחינוך לערכים בפיהם ובמעשיהם מחרבים את הדמוקרטיה כדי לקדם מדינה יהודית לאומית לא-דמוקרטית.

ישי מנוחין הוא מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully