וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזינו: רכז השב"כ משדל את הסוכן להישאר בשירות

30.5.2011 / 20:00

סוכן שב"כ שהופעל בהתנחלות חוות מעון הצליח להקליט את הרכז שלו. ההקלטות חושפות כיצד לוחץ הרכז על הסוכן להישאר בשירות. "תבוא לי-ם ונדבר על זה כמו שני בני אדם"

ShutterStock

כך מנסה רכז השב"כ לשכנע את הסוכן שלו שלא לעזוב את תפקידו: תיעוד נדיר של שיחות טלפון בין רכז שב"כ באזור דרום הר חברון לבין בחור שהופעל על ידו בהתנחלות חוות מעון, חושף כיצד מופעלים לחצים על סוכני שירות הביטחון הכללי להישאר בתפקיד. ש', המכונה על ידי מפעילו בשירות כ"גדעון", הינו צעיר מירושלים בשנות ה-20 לחייו שלא שירת בצה"ל. הוא גויס לפני מספר חודשים על ידי ד' מהשב"כ ונשלח על ידו להתגורר בהתנחלויות חוות מעון וסוסיא בדרום הר חברון.

במהלך התקופה המדוברת סיפר "גדעון" למקורביו כי קיבל סכומי כסף גדולים מהשב"כ, אולם לאחר שלא השתלב בחיי החברה בהתנחלות, ביקש "גדעון" לעזוב את התפקיד. מפעילו ניסה לשכנע אותו להישאר בתפקיד ובשיחה שהוקלטה, נשמע המפעיל כיצד הוא לוחץ עליו להיפגש עמו. "גדעון" החל להקליט את השיחות שחשפו טפח נוסף בעבודה של מפעילי השב"כ אל מול סוכניהם.

"תבוא לירושלים ונדבר על זה כמו שני בני אדם", אומר הרכז ד' ל"גדעון" בשיחה המוקלטת, "אני לא מחייב אותך לכלום אבל חבל לי שהדברים יצאו ככה שאתה לא מוצא את עצמך. אני לא לוקח סתם אדם מהרחוב ואומר לו 'שלום, מחר אתה בסוסיא'. ברור לך שזה לא הגיוני. ובגלל כל מה שעברנו יחד חשוב לי לפחות להבין מה עובר עליך. אני מבין שאתה רוצה למצוא את הדרך שלך ועכשיו אתה צריך להשתלב איתנו. בוא נשב כמו שני גברים ונדבר על מה שמפריע לך".

במהלך השיחות המוקלטות מחמיא רכז השב"כ ל"גדעון" ואומר לו כי לא סתם נבחר לתפקיד. "למה אתם לא באים עם המתנחלים ומדברים איתם? אפשר לפתור הכל בדו-שיח", מנסה ש' הצעיר לשכנע את רכז השב"כ שמבקש לברר כיצד השב"כ גייס דווקא אותו. "זו בדיוק החשיבות של אנשים כמוך", משיב לו ד', "של התפקיד שלך. אבל מה לעשות ולפעמים אין הידברות ויש אנשים שלא מוכנים לשמוע שום דבר. בוא נשב ונדבר על השאיפות שלך ובפגישה תוכל לשפוך כל מה שאתה רוצה, אפילו לקלל אותי. זה חשוב לי לאור מה שיצרנו ברמה האישית".

"לא פונים לכל אחד ברחוב"

במשך דקות ארוכות ממשיך הרכז ד' בניסיונות לשכנע את הצעיר להיפגש. "אנחנו לא פונים לכל אחד ברחוב. אתה כבר מכיר אותי ואתה רואה עם מי אתה מדבר. אני לא משחק משחקים ואני לא עובד עליך. הקשר איתך הוא משמעותי, לא 'חרטא בארטה'. כמו שלסיירת לא מגיע כל אחד, ככה גם אצלנו. לא חייבים להיות לוחם בשייטת. המטרה אצלנו היא למצוא אנשים עם יכולת מנטלית, עם רגישות לפלח של ההתיישבות. יכול להיות שאם היית רלוונטי לנושא של העיר העתיקה היינו לוקחים אותך לשם. כפרה עליך, תאמין לי שאני רוצה לענות לך על כל השאלות. אני לא אוכל בני אדם. בחייאת ש', מה נסגר איתך? לפחות תדבר איתי כמו בן אדם. בוא ניפגש, מה יש לך להפסיד? אני לוקח את זה אישית. בוא ניפגש לשעתיים, לפחות תן לי את זה".

שיחת הטלפון האחרונה בין השניים התקיימה לפני שבוע, אז הבין הרכז כי הוא מוקלט ומאז ניתק קשר עם ש'. מקורביו של הצעיר טוענים כי השב"כ ניצל את העובדה שמדובר באדם חלש וניצל את מצוקתו האישית על מנת להפעילו והפעיל עליו לחצים כבדים שלא לעזוב את התפקיד. בשב"כ סירבו להגיב על הדברים.

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) מסר בתגובה לדברים כי "מדובר בתופעה שהולכת ומתגברת של ניצול תמימות של צעירים על ידי שירות הביטחון הכללי שנדמה שרוב עיסוקו בשנים האחרונות הוא במחלקה היהודית ונגד מתנחלים ופעילי ימין. במקום להתעסק במודיעין על הפייסבוק בסוריה או להתעדכן בנעשה בבלעין ונעלין אצל פורעי השמאל הקיצוני בחרו להם בשב"כ לשים למטרה את אנשי הגבעות ופעילי הימין ולא מפסיקים לנסות ולגייס סוכנים מדיחים. הגיעה השעה לבדוק לאן משקיעים את רוב המשאבים של שירות הביטחון הכללי ומדוע משקיעים כל כך הרבה כסף לריק. אולי זה ייתן הסבר לכישלונות המתמשכים של השב"כ בשנים האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully