וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגת האלופות שלנו

גילה גמליאל

30.5.2011 / 9:54

לפני כמה חודשים המליץ מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס לבחון מינוי של אישה לדרגת אלוף בצה"ל. הוא הסביר שיש תא"ליות הראויות לכך וכי הגיע הזמן לתת על כך את הדעת.

והנה עברו כמה חודשים ובמערכת הצבאית והמדינית החליטו לאמץ את המלצת המבקר, וחלק נוסף ב"תקרת הזכוכית" נופץ. תא"ל אורנה ברביבאי, שבקרוב תתמנה לאלופה בצה"ל, תגיע לתפקיד הבכיר ביותר שאישה העפילה אליו בצבא הגנה לישראל - ראש אכ"א.

המינוי האמיץ של הרמטכ"ל ושר הביטחון צריך לשמש אבן דרך במערכת הצבאית, שכן הוא יביא להתאמת הארגון הצבאי הגדול בישראל לעידן שבו נשים מנהלות מערכות גדולות וגופי ענק במגזר הפרטי ובזה הציבורי בהצלחה רבה.

יש לשים דגש על הרכב ההון האנושי

כל ארגון וכל גוף, בין במגזר הפרטי ובין במגזר הציבורי, יכול לאמץ את הגישה הזו. לא רק צה"ל. כל שעליהם לעשות הוא לצאת מהקופסה ולהשתחרר מתפיסות ארכאיות ומפרדיגמות עתיקות.

מקבלי ההחלטות מוכרחים להיות ערים לשינויים החברתיים החלים בחברה הישראלית. עליהם לשים דגש רב יותר על הרכב ההון האנושי בעידן המודרני ולהתאים את המערכות ואת התהליכים הארגוניים לשינויים - וזאת בדיוק כפי שהמערכת הצה"לית מקפידה להיות חלוצה בפיתוחים טכנולוגיים ולזהות את התמורות החלות בהם.

ארגונים יהיו יעילים רק אם יתאימו את מבנה הארגון ואת אופן תפקודו לתנאי הסביבה שבה הם פועלים. חשש משינויים פוגע בכושר ההסתגלות והחדשנות, ועלול להביא לכישלונות.

לכל ארגון יש אלופות משלו שראויות להתקדם, להוביל, לנהל ולהנהיג. עלינו רק להתבונן היטב ולקבל החלטות אמיצות התואמות את ערכי העולם המערבי, המבוסס על שוויון זכויות ועל מתן הזדמנות שווה ללא הבדלים מגדריים.

אני רוצה להאמין כי מינויה של תא"ל ברביבאי ישפיע על קידומן של נשים נוספות במערכת הצבאית כמהלך טבעי ונורמטיבי אל עבר הסטנדרטים המצויים במערכות אזרחיות.

לשקול רפורמה מקיפה בצה"ל

לכן, לצד מינוי מבורך זה, יש לשקול בחיוב רפורמה מקיפה בצה"ל שתביא לכך שמשך השירות הצבאי ייקבע על פי אופי התפקיד ולא על פי המגדר, כפי שנהוג כיום. הנהגת רפורמה ברוח זו תוביל לשינוי אמיתי ולמתן הזדמנות שווה לנשים להתקדם במערכת הצבאית ולהגיע לדרגות הבכירות ביותר.

החלת שוויון בין נשים לגברים במשך שירות החובה תהווה את תחילתו של תהליך חשוב. פתיחת השורות במגוון הרחב של התפקידים תוביל בהכרח להשבחת ההון האנושי. רפורמה מעין זו תוביל את צה"ל להיות צבא חזק יותר, עדכני יותר ומותאם יותר לתמורות ה"אזרחיות" והטכנולוגיות החלות בעולם. ככל שהטכנולוגיות מתקדמות יותר, כך אנו מבינים שמשקלן יהיה דומיננטי יותר בשדה הקרב העתידי, ולפיכך ההבדלים בין נשים לגברים יהיו משמעותיים פחות.

אין לי ספק כי יישום נכון של הרפורמה יביא לכך שלא ירחק היום שבו גם מינוי של שרת ביטחון יהיה מהלך טבעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully