וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: אישי ציבור מנסים לצמצם עצמאות בית המשפט

29.5.2011 / 23:46

נשיאת בית המשפט העליון נאמה בכנס לשכת עורכי הדין באילת והזהירה כי הניסיון לצמצם את עצמאות בית המשפט "מהווה חתירה תחת אושיות השיטה"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, התייחסה הערב (ראשון) לקשר שבין המחוקקים לבית המשפט. בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת, אמרה ביניש, כי אין מקום לדחף הבלתי פוסק המניע חלק מאישי ציבור וח"כים שונים לחפש דרכים לצמצם את עצמאותו של בית המשפט העליון, או להגביר את ההשפעה הפוליטית עליו ועל הליך בחירת השופטים. ביניש אמרה, כי הדיון הציבורי על מערכת המשפט אינו מתמקד בנושאים הדרושים שיפור, אלא דווקא בנכסי צאן ברזל של השיטה, כמו מעמד בית המשפט העליון.

היא הוסיפה שהניסיון לצמצם את עצמאות בית המשפט מהווה חתירה נגד אושיות השיטה, שהוכיחה עצמה וביססה את מעמדו של המשפט בישראל. "יש ניסיון הפחדה כאילו מקור הסכנה בישראל הוא בכך שבביקורתו השיפוטית פולש בג"ץ לתחומן של רשויות אחרות", אמרה.

הנשיאה תקפה את הניסיון לבטל את שיטת "הסניוריטי", שקובעת שהשופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא. "ראינו במוסדות אחרים מה קורה כשיש מירוץ לעמוד בראש המערכת", אמרה. "הכנסת מירוץ מסוכן כזה עלול לפגוע בצורה בלתי רגילה במוסד החשוב הזה".

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, נאם אף הוא בכנס ואמר כי על המשטרה לפעול כגוף יוזם והתקפי לקראת חודש ספטמבר הקרוב, ולכן היא פועלת לבסס מנגנוני תיאום עם גופי ביטחון אחרים.

דנינו, אמר כי המשטרה נערכת לאפשרות של הפרות סדר נרחבות ולניסיונות נוספים לחדור לגבולות ישראל. לדבריו, "המצב בו מצוי המזרח התיכון כולו בימים אלו מציב בפנינו מציאות חדשה. זוהי משימה לאומית, זהו אתגר לאומי".

היועץ המשפט לממשלה, יהודה וינשטיין, התייחס בכנס לשורת המינויים הבכירים שנפסלו בחודשים האחרים, בהם מינוי הרמטכ"ל, מינוי מפכ"ל המשטרה ומינוי נציב השב"ס. הוא דחה את הטענה שמערבותו של היועץ בנושא המינויים גדולה מדי, אבל הוסיף שגם המינויים כפופים לעקרונות המשפט.

"עליי מוטל החובה לבדוק שמינוי עומד בחובה לנהוג בסבירות, בשיוויון ותוך הימנעות ממשוא פנים", אמר. וינשטיין הוסיף כי קבלת ההחלטה הסופית אינה שלו, אלא של הממשלה, אולם הבהיר כי במקרה שחוות דעתו לא תתקבל על ידי הממשלה, "ואחליט שלא להגן על עמדת הממשלה, אעשה זאת בקול רם וברור".

וינשטיין אמר עוד כי הוא בוחן דרכים לשפר את הליכי בחינת המינויים, כולל הקמת גוף לבחינת מינויים במשרד המשפטים. "אנחנו חושבים שההליכים עד היום דורשים שיפור, כי היו אנשים שנפגעו". היועץ הבהיר לאחר נאומו כי אין הכוונה בהקמת גוף שיבטא את הצורך בוועדת טירקל, אלא בהקמת גוף פנימי שמטרתו לסייע ליועץ בגיבוש חוות דעתו לגבי מינויי בכירים.

השופט בדימוס טירקל, שהגוף אותו מציע וינשטיין להקים עלול "לעקוף" את הוועדה לאישור מינויים בכירים, אמר כי שמע לראשונה על ההצעה בנאום וכי לא התייעצו עמו. הוא הוסיף, שבכוונתו להגיש הצעה בנוגע לשיפור המינויים, כולל אי התערבות מצד היועץ או מבקר המדינה ללא פנייה מהוועדה.

לאחר מכן עלה לנאום דנינו, שווינשטיין הזכיר את מינויו בנאומו. "אנו ניצבים בפני תקופה של שינוי, שבסוף התקופה תקבלו משטרה ערכית", אמר. "יש לנו משטרה מצוינת. השוטרים ניצבים מדי יום במרכז של נקודות חיכוך בפני עבריינים, פיגועי טרור והפרות סדר. לכן זה אינטרס לאומי לחזק את הממשלה". דנינו הוסיף שהוא רואה בחיזוק מעמדם ודמותם של השוטרים כיעד אישי ולאומי.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא רון, דיבר בנאומו בנאומו על השחיקה במעמדם של עורכי הדין, ואמר כי אחת הסיבות לכך היא ריבוי מקרי האלימות נגד עורכי דין. "מקרים אלה מצטרפים לביטויי האלימות נגד שופטים, ומהווים סכנה של ממש ליציבות הדמוקרטיה הישראלית. האלימות לא תעצור את מערכת המשפט מלבצע את תפקידה בחברה דמוקרטית. אולם, אני סבור כי יש לתת את הדעת על תופעה זו, ולהקצות בהתאם משאבים להגנה על השופטים", אמר. הוא הוסיף שלשכת עורכי הדין הציעה לבצע תיקון בחוק, כך שתקיפת עורך דין שתישא עונש של חמש שנות מאסר.

(עדכון ראשון: 19:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully