וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלות העישון: "ישראל תצטרף למדינות הנאורות"

אריאל נוי

29.5.2011 / 10:25

השרים ידונו היום על תוכנית לצמצום מימדי העישון, שתכלול החמרות חדשות על עישון במקומות ציבוריים, וכן על היקף מכירת מוצרי הטבק ושיווקם. מחיר התופעה: מעל 10,000 קורבנות בשנה

דיון מיוחד בממשלה ייערך היום (ראשון) על היקף מימדי העישון בארץ, והשרים יצביעו על תוכנית לאומית לצמצום היקפם ונזקיהם. הדיון ייערך לרגל היום הבינלאומי ללא עישון שיחול השבוע, ובמסגרתו יוגש דו"ח מפורט לסגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, הסוקר את מגמות העישון בישראל, וכן פעולות לצמצומן. הדו"ח יתבסס על המלצות הוועדה הציבורית למניעת נזקי העישון, שהוגשו בחודש ינואר.

בדיון יוחלט על הקמת יחידה למאבק בעישון בתוך משרדו של סגן שר הבריאות, שתוביל ותתאם את יישום התוכנית הלאומית לצמצום העישון. כמו כן יוחלט על הפצתו של תזכיר חוק תוך 90 ימים, לתיקון החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון, כך שישפרו את ההגנה על הציבור מפני חשיפה לעישון כפוי. כל זאת ייעשה בתיאום עם משרד המשפטים ויתר משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. "מדובר בצעד חשוב שנועד לצרף את ישראל לרשימת המדינות הנאורות המצמצמות את נזקי העישון האקטיבי והפאסיבי ,לאור המגמה העולמית לצמצם את שטחי העישון במקומות ציבוריים", נמסר ממשרד הבריאות.

בנוסף, יובהרו בדיון החוקים המגבילים על פרסומות למוצרי טבק, וכן ייבחנו הטלת מגבלות נוספות על שיווקם, איסור על מכונות אוטומטיות לממכר מוצרי טבק, הסמכת שר הבריאות לחייב סימון מוצרי טבק באזהרות גרפיות, חובת דיווח על רכיבי מוצרי טבק ובחינת שיעורי המיסוי על המוצרים. כמו כן, השר להגנת הסביבה יקים צוות משותף עם משרד הבריאות, שיעסוק בגיבוש תוכנית לצמצום הנזקים מבדלי הסיגריות, שתוגש לממשלה בתוך שנה. יוזמה נוספת היא שיתוף פעולה של המשרד להגנת הסביבה עם משרד החינוך, על מנת להקים תוכנית לבתי ספר נקיים מעישון.

כ-300,000 ילדים ימותו ממחלות הקשורות בעישון

בישראל, שיעור המעשנים שהצליחו להיגמל עומד על 42.2%. בארצות הברית המספר עומד על מעל 50%, וכיום ישנם שם יותר מעשנים לשעבר מאשר מעשנים. נזקי העישון הפעיל ידועים זה עשרות שנים. לעומת זאת, נזקי העישון הכפוי (שכונה 'עישון פאסיבי') זכו לפרסום נרחב רק משנת 2006. על פי ההערכות, שיעור התמותה עקב עישון פעיל עומד על 9,000 מקרים בשנה, וכמו כן, מעל 1,000 בני אדם מתים בכל שנה עקב חשיפה לעישון כפוי.

שיעור התמותה מעישון גדול יותר משיעור התמותה מתאונות דרכים (כ-360 מקרים בשנה) או מאובדנות (כ-500 מקרים בשנה). על אף זאת, מקרי המוות על רקע עישון זוכים לפחות תשומת לב ציבורית ממקרי המוות האחרים. אם המגמות הקיימות תמשכנה, למעלה מ-300,000 ילדים החיים כיום בישראל, ימותו ממחלות המושפעות מעישון. בשנת 2008 צריכת הסיגריות עמדה על 418 מיליון חפיסות, שהן כ-8.2 מיליארד סיגריות, ירידה של כ-2% בהשוואה לשנת 2007. הכנסות המדינה ממיסי קנייה בלבד היו כ- 3.6 מיליארד שקלים.

העישון גורם לנזקים כמעט לכל איברי הגוף ובין היתר, גורם לסרטן, למחלות לב וכלי דם ולמחלות ריאה. ההערכה הרווחת היא שעישון מתמשך מוריד את תוחלת החיים בכ-10 עד 15 שנים בממוצע. מחצית ממקרי המוות כתוצאה משימוש במוצרי טבק מתרחשים בגיל העמידה. מעשנים רבים מעוניינים להפסיק לעשן, אך עבור רובם האופי הממכר של הניקוטין וההתמכרות להרגל מקשים מאד על תהליך הגמילה.

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully