וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל"צ: לשמור על עצמאות התחנה

מתי שמואלוף

25.5.2011 / 10:01

אין כמעט מאזין רדיו בישראל שאינו אוהב לפחות תוכנית אחת המשודרת בגל"צ - בין שזו תוכנית מוסיקה, ספורט או אקטואליה. גם מבחינה מקצועית גרידא אין איש תקשורת שיוכל לומר, בכנות ובהגינות, כי גלי צה"ל היא גוף תקשורת גרוע שיש לגנוז אותו. לכולם ברור שבלי להתייחס לשאלת האנומליה של תחנת שידור צבאית במדינה דמוקרטית, מדובר במוצר תקשורתי ראוי.

לכן החלטתו של שר הביטחון, אהוד ברק, לפטר בהפתעה את יצחק טוניק, מפקד תחנת הרדיו הצבאית, היא על פניה החלטה משונה. לכאורה, זו זכותו. הוא שר הביטחון, והתחנה כפופה לצבא. בהודעה של לשכת שר הביטחון אף נמסר כי כהונתו של טוניק ממילא היתה אמורה להסתיים באוקטובר 2010. אבל יש הבדל בין המימד הפורמלי למימד המעשי, כלומר לצורה שבה הוא פוטר.

טוניק התבשר על סיום העסקתו במהלך אירוע פרידה חגיגי מדובר צה"ל הפורש, אבי בניהו. במהלך האירוע המתוקשר, שבו השתתפו מאות אורחים, הגיעה הודעת טקסט מתקשורת שר הביטחון. בהודעה נמסר על הקמת ועדה לאיתורו ולמציאתו של מפקד חדש לגלי צה"ל. משמעות ההודעה היתה הדחתו של טוניק.

היחס האנושי נשכח

אהוד ברק בטח חשב שהודעת טקסט מעידה על כך שהוא מאוד מעודכן מבחינה טכנולוגית, אבל הגישה הזו רק מעידה איך בתוך העולם הווירטואלי נשכח היחס האנושי הפשוט כלפי אדם, כל אדם, ולא משנה מה תפקידו ומה תוכן ההודעה.

על פיטורים, ולא משנה של מי, לא מודיעים בצורה כזו. מה גם שלפי חוות דעת משפטית של אגף כוח אדם בצה"ל, שר הביטחון כלל אינו הגורם המוסמך להעביר מתפקיד את מפקד גלי צה"ל. מדובר באזרח עובד צה"ל שהליך פיטוריו הוא ארוך ומצריך ועדה פרטית.

מעבר לאקט עצמו, מה שחשוב בסיפור הזה הוא גורלה של גלי צה"ל, תחנת רדיו מעולה ופופולרית בישראל, תחנה שהצמיחה ומצמיחה מקרבה אנשי תקשורת מעולים, תחנה שאף שהיא כפופה למסגרת הצבאית מצליחה לשמור על טון אובייקטיבי ועצמאי ביחס למושאי הסיקור שלה, ובהם פוליטיקאים וגנרלים, וזאת עקב מתכונת ייחודית שאומצה בתחנה. המתכונת הזו אכן קצת משונה - כיצד יכול רב"ט לתחקר באמצעות שאלות נוקבות את שר הביטחון, למשל?

אבל השיטה עובדת, גם אם היא משונה, ופגיעה בגלי צה"ל - ואין ספק שפיטורי מפקד התחנה מהווים המחשה לכך שהתחנה ועורכיה תלויים בשר הביטחון - היא למעשה פגיעה בגוף תקשורת חשוב ומשמעותי בישראל. והתקשורת, אם יש צורך להזכיר, היא, על כל גווניה, חלק בלתי נפרד מהמערך הדמוקרטי במדינת ישראל. בהתאם לזאת, פגיעה בתחנה היא פגיעה בדמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully