וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לאסון ורסאי: האסון הבא בפתח?

מוטי לוי

24.5.2011 / 16:01

עשר שנים בדיוק אחרי אחד מאסונות הבנייה הגדולים בישראל, עדיין קיימים מאות מבנים בהם יושמה שיטת "פל-קל". "חד משמעית - האסון הבא יבוא", קובע מנכ"ל התאחדות הקבלנים

מערכת וואלה!

בליל ה-24 במאי, לפני 10 שנים בדיוק, אירע אחד מאסונות הבנייה הקשים ביותר בתולדות מדינת ישראל כאשר 23 אנשים שהשתתפו בחתונה באולמי "ורסאי" בשכונת תלפיות בירושלים, קרסו יחד עם רצפת הקומה השלישית של המבנה אל מותם. חלפו עשר שנים מאז האסון, ועוד שבע שנים מאז הסתיימה חקירתו על ידי ועדת זיילר שהוקמה בעקבותיו - אך נדמה שהלקח לא נלמד, והאסון הבא נמצא מעבר לפינה. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות מהתאחדות הקבלנים בישראל עולה כי מאות מבנים בישראל בנויים בשיטת "פל-קל", השיטה הידועה לשמצה שיושמה במבנה שקרס, ואינם עומדים בסטנדרטים שנקבעו על ידי הוועדה שהעדרם גרם לאסון הקשה לפני עשור.

"מאות מבני ציבור בכל רחבי הארץ נמצאים בסכנת קריסה. פעם אחר פעם מתריעים בנושא, אבל מאחר והמדינה לא מתייחסת לאזהרות, אין לנו אלא להמתין בסבלנות עד האסון הבא וחד משמעית – הוא יבוא" מזהיר מוטי כידור, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, שמוסיף "האם בבית חולים? בבנק? באולם תרבות או בבית ספר? לא יודע, אולי בכולם יחד".

לפי נתוני ההתאחדות, בין מבני הציבור בהם נעשה שימוש ב"פל-קל" נמצאים מתחמים שלמים בבית החולים איכילוב בתל אביב, עשרות בתי כנסת, ספריות באוניברסיטת תל אביב, מבנה המכללה האקדמית תל אביב יפו, בניין בנק ישראל ועוד. "פקידי האוצר מונעים את יישום מסקנות ועדת החקירה ובהן סטנדרטיזציה של חוזים בבנייה ציבורית, קביעת נהלי בנייה מסודרים, עשיית סדר בדרכי ההתקשרות עם בעלי מקצוע בענף הבנייה ושינוי מבני במשרדי הממשלה השונים הנוגעים לבנייה ציבורית. זאת, למרות החלטת ממשלה מפורשת בעניין. הממשלה מעדיפה לעצום את העיניים", אומר כידור.

"ברעידת אדמה - כל התקרות הללו יקרסו"

אל כידור מצטרף ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, שאומר כי "למרבה הצער, מי שבפועל עלול לשלם את המחיר של האסון הבא הוא קבלן השיפוצים, אשר על לא עוול בכפו יגיע בתום לב לשפץ בניין שלא נעשה בו החיזוק הנדרש, ויהפוך שותף לאסון הבא. הציבור כלל לא יודע שלמבנים הללו אין תקן של רעידות אדמה. ביום שתהיה כזו, כל תקרות הפל-קל בישראל יקרסו ויהיו אבדות רבות בנפש".

לפני כשנה עתרה התאחדות הקבלנים לבג"צ, ודרשה מהמדינה לנמק מדוע לא יושמו עד עתה מסקנות ועדת זיילר, חרף החלטת הממשלה בעניין משנת 2006. הדיון הבא בנושא נקבע לנובמבר השנה לאחר שלוש בקשות לדחייתו על ידי המדינה. מעבר לסכנה שבקריסה עצמה, מוסיפים בהתאחדות הקבלנים כי בעקבות האסון, מבנים הבנויים בשיטת "פל-קל" הוצאו על ידי חברת הביטוח מהכיסוי של הפוליסות, ולכן במקרה של פגיעה מקריסה של מבנים כאלה המבוטחים אינם זכאים לפיצויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully