וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת מפחד מהבגרות במתמטיקה? התקשורת

עליזה רשף

24.5.2011 / 16:38

העיתונים עסקו השבוע באופן אובססיבי בבחינת הבגרות במתמטיקה. עליזה רשף, מורה למתמטיקה מזה 20 שנה, טוענת שהתקשורת צריכה לקחת כדורי הרגעה, ולהפסיק להלחיץ את התלמידים

"סיוט ושמו אסימפטוטה", "היום הגורלי של תלמידי התיכון", "הבגרות הקשה ביותר" קראו כותרות העיתונים בימים האחרונים. מונחים השמורים לאסונות טבע או לתאונות דרכים נבחרו על ידי התקשורת לתיאור מבחן הבגרות במתמטיקה. אך האם עורכי העיתונים ואתרי החדשות חשבו על התלמידים המבוהלים בבואם להשתמש בצבע האדום בכותרת או במילים המאיימות? כנראה שלא, והתוצאות נראו בשטח.

התנאים ההתחלתיים השנה היו קשים יותר: זו הייתה שנה מאוד צפופה מבחינת תאריכי הבגרויות והמתכונות לתלמידים (כיוון שזו שנה מעוברת), ותאריך הבחינה הוא המוקדם מכולם בשנים האחרונות (בשנים הקודמות הוא התקיים ביוני). לאלו התווספו גם ביטול המיקוד, שפירושו יותר נושאים שנשארו לבגרות, וכמובן, האוריינות: על התלמיד לקרוא שלוש שורות שלמות בשאלה הראשונה בשאלון הבסיסי ביותר, רק כדי לגלות שמתכוונים לשאול על נתון שנמצא בגוף השאלה (כמו לשאול כמה ימים נמשכה מלחמת ששת הימים).

על הכול התגברנו עם שיעורי תגבור בפורים, פסח, ול"ג בעומר. התלמידים תרגלו, פתרו מספר הלימוד ומספרים נוספים כבר מפסח, המורים ענו על שאלות און ליין באתר האינטרנט של בית הספר, נתנו עוד מבחנים לתיקון הציון ואף עזרנו בהפסקות. הכול היה ערוך ומוכן לשעת השין.

התלמידים איבדו את הביטחון

ואז הגיעה המכה: התקשורת. בנוסף למונחים המבהילים, החליטו העיתונאים לעסוק בשאלת הרלוונטיות של מקצוע המתמטיקה, ימים ספורים לפני הבחינה החשובה. האם זה באמת הזמן המוצלח ביותר להעלות את הסוגיה הזו? כלי תקשורת אחרים החליטו לדון בהזזת המבחן בגלל מדורות ל"ג בעומר. סוגיה שכנראה נידונה כבר במשרד החינוך על ידי אנשים שידעו לשבת מול לוח השנה. האם הם חשבו על המשמעות של אמירה שכזו לתלמידים? שיש עוד יום או שבוע?

והגרוע מכל: ההיסטריה המוחלטת של כלי התקשורת שנראו מפוחדים יותר מהמבחן הזה מהתלמידים עצמם. במשך שבוע שלם, בוקר צהריים וערב, הפחידו העיתונאים את התלמידים בעצם העיסוק האובססיבי שלהם בנושא ובהדגשה היתרה של חשיבותו.

אני מורה ומגישה לבגרות בכל הרמות מעל ל-20 שנה, וזו הפעם הראשונה שהרגשתי שההיסטריה בתקשורת גרמה ללא מעט תלמידים לאבד את הביטחון. אפילו למצוינים שביניהם. אם תלמיד נמצא ברמה המתאימה לו, לומד באופן שוטף מכין את שעורי הבית ומגיש את העבודות הנדרשות ממנו, הוא יצליח להתמודד עם הבחינה, ואין צורך להפעיל עליו לחץ מיותר. נראה שהשנה התקשורת היא זו שהייתה צריכה את כדורי ההרגעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully