וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד: המצביעים נקמו ברה"מ בבחירות המקומיות

23.5.2011 / 17:35

מפלגת השלטון הסוציאליסטית איבדה את השליטה בכל העיריות הגדולות במדינה, הסובלת משיעור האבטלה הגבוה באירופה. מפגינים ממשיכים לישון בכיכרות, אך מתמעטים: "אין מי שידבר בשמם"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

ממשלת ספרד ספגה אתמול מהלומה קשה מהבוחרים, כשמפלגת השלטון הסוציאליסטית ספגה שורה של תבוסות בבחירות למועצות המקומיות והאזוריות, שנערכו על רקע ההפגנות הנמשכות בבירה מדריד במחאה על הגזרות הכלכליות ועל האבטלה הגואה, העומדת על השיעור הגבוה באיחד האירופי - 21.2%, בכלל, ו-44% בקרב האוכלוסיה הצעירה.

עם פרסומן של תוצאות האמת הבוקר, מתברר כי הסוציאליסטים איבדו את השליטה בכל העיריות הגדולות במדינה, וברוב המועצות האזוריות של 17 המחוזות במדינה. ראש הממשלה, חוסה לואיס רודריגז ספאטרו, הבהיר אתמול כי למרות התבוסה, הוא מתכוון להמשיך בכהונתו עד סופה. עם זאת, הוא קיבל על הצמו את האחריות לכישלון. "אני יודע שספרדים רבים סובלים מקשיים רבים", אמר, "והם ביטאו את חוסר שביעות רצונם".

ראש ממשלת ספרד, חוסה לואיס ספאטרו, מגיע יחד עם אשתו לקלפי כדי להצביע בבחירות המקומיות, מדריד, 22 במאי 2011. רויטרס
ראש הממשלה ספאטרו עם אשתו, מצביע בקלפי במדריד אתמול. "אני יודע שספרדים רבים סובלים מקשיים רבים, והם ביטאו את חוסר שביעות רצונם"/רויטרס

המצב הכלכלי המידרדר בעקביות זה שלוש שנים הוציא בשבוע האחרון עשרות אלפי צעירים להפגנות מחאה ושביתות שבת בכיכרות ברחבי המדינה, כשהם מאוגדים בתנועה הנקראת "15 במאי". ההפגנה המרכזית נערכה בכיכר פוארטה דל סול בבירה מדריד, שם עדיין ממשיכים מאות צעירים ללון מדי לילה באוהלים, לפי המודל המוכר מכיכר א-תחריר בקהיר.

המפגינים קראו לציבור להחרים לחלוטין את הבחירות, במחאה על אוזלת ידה של המערכת הפוליטית כולה, אולם בסופו של דבר, המרוויחה העיקרית של הבחירות הייתה מפלגת המרכז-ימין (PP), שהשיגה את התוצאות הטובות ביותר שלה בבחירות מקומיות מאז שספרד הפכה לדמוקרטיה ב-1978. עם זאת, גם מנהיג המפלגה, מריאנו ראחוי, נמנע בשלב זה מדרישה להקדים את הבחירות הכלליות, ככל הנראה משום שהיא תתקשה לנצח בהפגנת אי-אמון בפרלמנט, שם עדיין נהנים הסוציאליסטים מרוב, בסיוע מפלגות קטנות כגון המפלגה הבסקית הלאומית (PNV).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

ההפגנות הצליחו או נכשלו?

בחודשים האחרונים הנהיגה ממשלתו של ספאטרו קיצוצי תקציב נרחבים, כדי למנוע קריסה מוחלטת של הכלכלה והליכה בדרכן שך יוון, אירלנד ופורטוגל, התלויות כיום לחלוטין לחסדי חבילות הסיוע של האיחוד האירופי. ספאטרו כבר הבטיח באחרונה כי מדיניות הצנע הסתיימה, אבל המפגינים לא התרשמו, ויצאו לרחובות. היום כבר החל להידלדל הקהל בכיכר פוארטה דל סול, שם היו הצעירים חלוקים בשאלה אם ההפגנות היו הצלחה או כישלון.

מיגל מורנו, פרשן פוליטי ספרדי, סבור כי ההפגנות לא השיגו את מטרתן, אלא רק סייעו למהפך הפוליטי: "זה היה המבחן הראשון. הם הקימו את התנועה הזו עכשיו כי הם רצו להשפיע על הבחירות, הם רצו שאנשים לא יצביעו למפלגות הגדולות, או לא יצביעו בכלל. כשמביטים בתוצאות רואים שלא הייתה להם כל השפעה. זה באמת כישלון עבורם".

מפגינים נגד הגזרות הכלכליות של ממשלת ספרד שנשארו ללון בכיכר פוארטה דל סול, מדריד, 23 במאי 2011. רויטרס
"המפגינים מעוררים אנשים לחשוב על צרכיהם, על העתיד שלהם"/רויטרס

קרלוס גרסיה, אחד המפגינים בכיכר, חולק עליו: "כישלון הוא למנוע מאנשים לדבר, למנוע מהם למחות נגד בעיותיהם. אני לא חושב שזה כישלון. המפגינים מעוררים אנשים לחשוב על צרכיהם, על העתיד שלהם, ועל דרכים לארגן את עצמם בלי כל מוסד חיצוני. אני לא קורא לזה כישלון. להיפך".

"הבעיה של הצעירים האלו היא שאין להם גישה אל הפוליטיקה הרשמית", הסביר לרויטרס פרופ' דייוויד באך, מרצה לאסטרטגיה ומדיניות כלכלית בבית הספר לעסקים במדריד. "אין כאן מפלגה שיכולה לדבר בשמם, כמו למשל המפלגות הירוקות במדינות אחרות באירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully