וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על נאום אובמה: נמשיך לקדם השלום יחדיו

22.5.2011 / 19:49

נאומו של נשיא ארה"ב בפני השדולה הפרו-ישראלית, גרר תגובות מעורבות במערכת הפוליטית. רה"מ נתניהו הודה לאובמה על מאמציו לקידום השלום, אך במפלגתו טענו כי הוא מסכן את ישראל

בכירים בהנהגה הישראלית התייחסו הערב (ראשון) לדבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאומו בפני השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, איפא"ק, לפיהם ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, וכי המשא ומתן עם הפלסטינים יתנהל על גבולות שונים מקווי 67'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את הערכתו לדברי הנשיא ואמר, כי הוא "שותף לרצונו של הנשיא לקדם את השלום ואני מעריך את מאמציו בעבר ובהווה להשגת מטרה זו. אני נחוש לפעול יחד עם הנשיא אובמה כדי למצוא דרכים לחדש את המשא ומתן לשלום. השלום הוא צורך חיוני לכולנו".

בסביבתו של נתניהו טוענים כי ראש הממשלה הביע הערכה לשינויים שהכניס אובמה. מקורביו הדגישו כי הנשיא האמריקאי אישר למעשה כי הגבול יהיה שונה מקווי 67', שלא יתנהל מו"מ עם חמאס שחייב להכיר בתנאי הקורטט, והדגיש את המחוייבות האיתנה של ארה"ב לביטחון ישראל בסוגיית אירן ובסוגיות נוספות.

עם זאת, במפלגתו של נתניהו התקבל הנאום בתגובות מעורבות. ח"כ כרמל שאמה הכהן אמר, כי "חכמת פועלו ונחישותו של ראש הממשלה ופירותיהם כבר ניכרו בנאומו של הנשיא אובמה שאמר 'לא' מוחלט ומפורש לגבולות 67' ולחמאס, ותמיכה אינסופית למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והבטחת ביטחונה". עם זאת, ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר כי "על אובמה להבין כי מדינת ישראל לא תשלם את שכר הלימוד הפרטי שלו בהבנת מהות הסכסוך. אובמה מזגזג בהתאם למה שיביא לו יותר קולות ושיצדיק את פרס הנובל לשלום שקיבל. עלינו לעמוד איתנים כדי להבטיח שכל אלו לא יהיו על חשבון מדינת ישראל".

"שיתוף הפעולה עם ארה"ב - חלק מההרתעה הישראלית"

באופוזיציה, לעומת זאת, הביעו תמיכה בנאומו של הנשיא האמריקני. יו"ר האופוזיציה ציפי לבני אמרה בתגובה לנאום, כי "העיקרון של ביטחון ישראל והצורך להגיע לשתי מדינות לאום, זה קודם כל אינטרס ישראלי. לכן, לשם אנחנו צריכים להוביל בשותפות עם ארה"ב. כשישראל דבקה במשימה ומבינה קודם כל מה האינטרס שלה, היא יכולה לגייס את ארה"ב וכל ממשל. חשוב להבין שבכל העולם מסתכלים על מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב, בעיקר אלה שעדיין לא מקבלים את הקיום שלנו כאן. וחלק מכושר ההרתעה של מדינת ישראל זה ההבנה שלהם שאנחנו עובדים ביחד".

ח"כ נחמן שי (קדימה) בירך על הנאום ואמר כי על ישראל לאמץ את תוכנו: "אובמה נשא הערב את אחד מהנאומים החשובים ביותר ביחסי ישראל - ארה"ב ובסכסוך הישראלי פלסטיני. אובמה הניח את היסודות וקבע את המסגרת להסכם. ישראל חייבת לאמץ את הנאום הזה ותוכנו כנקודת מוצא למשא ומתן בינה ובין הפלסטינים בגיבוי ארה"ב והקהילה הבינלאומית".

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) אמר, כי "המאבק להשגת הסדר מדיני דורש לא רק הבנה אמריקאית ואת תמיכת איפא"ק, כי אם גם את תבונת כלל מנהיגי המדינה להגן ולגבות את האינטרסים הלאומיים של ישראל דרך גילוי אחדות המסירה את השיקול הפוליטי מהשיקול הלאומי".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully