וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהבית הלבן רואים שחורות

צביקה פוגל

22.5.2011 / 18:33

אובמה אמר את דברו ואנחנו, עוד לפני הדיון על ירושלים וזכות השיבה, נצטרך להחליט להתכופף או להזדקף. צביקה פוגל סבור שנכון להיפרד מהפלסטינים, אבל יש לשמור על האיטרסים שלנו

הטווח מרנתיס הפלסטינית לנמל תעופה בן גוריון הוא 10 קילומטרים, ממש כמו הטווח מקלקיליה לרעננה. הטווח משדות באקה א-שרקיה לפרדס חנה-כרכור הוא רק 9 קילומטרים ומאזור ג'נין לעפולה 12 קילומטרים. אם נניח רגע למחלוקות ונאמץ את תוכנית אובמה, מה יהיה דינה של מדינה פלסטינית, נשלטת על ידי חמאס, אשר משטחה נורות רקטות קסאם מייצור עצמי לעבר נמל התעופה בן גוריון, רעננה או כרכור?

היום, לפני שנחתם איזה שהוא הסכם, עלינו לוודא כי האיום על כביש 6 ועל ירושלים מטווח של כמה מאות מטרים לא יהפוך ממשי. זו הרפתקה שאסור לנו להיכנס אליה בלי ידיעה ברורה איך יוצאים ממנה.

ארה"ב בעידן אובמה משנה מדיניות. במקום ההבדל בין טובים לרעים שהיה מקובל בממשלים הקודמים, מבדיל ממשל אובמה בין עריצים לדמוקרטים. מי שירצה להיות ידיד ארה"ב וליהנות מתמיכתה יצטרך לאמץ משטר דמוקרטי.

ארה"ב בעידן אובמה הופכת להיות מעצמה מיסיונרית המחפשת, בשיטת המקל והגזר, משכן לערכי הדמוקרטיה האמריקנים בעולם הערבי האסלמי. אובמה ואיתו כמה בוגרי הרווארד, משוכנעים כי אתנן כספי וזכויות פרט יצליחו להכניע לא רק את שלטון העריצות והשחיתות החילוניים אלא גם את סוכני הדת האיסלמים. אילו היו הנשיא האמריקני ושאר דוברי האנגלית משקיעים מאמץ להבנת קולות המהפכה בעולם הערבי הם היו מבינים כי המחאה היא נגד "התעשרות חמולתית", נגד ריכוז משרות אצל מיעוט שבטי ולא בעד תהליך שינוי שיטת ממשל.

צווארה של ישראל הונח על המזבח

בסתירה ובניגוד לכל אופי נאומו ופירוט חזונו, אובמה פוגע בגלוי בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, בישראל. את הנשיא האמריקני לא מעניין מה הציבור בישראל בחר, הוא מנסה להכתיב לדמוקרטיה הישראלית סדר יום חדש. הדברים אמנם לא נאמרו בריש גלי אך בין השורות ניתן להבין מדבריו של אובמה, כי אם לא ימולאו דרישותיו, לא תזכה ישראל בתמיכה גורפת כפי שהורגלה עד היום. לא סתם שמר אובמה את חזון השלום הישראלי-פלסטיני לסוף דבריו. הוא משתמש בישראל להוכחת רצינותו וכוונותיו. כדי להקטין את האיום על ארה"ב ועל בני בריתה האירופאיים וכדי להמשיך לינוק מבארות הנפט הערביים הונח צווארה של ישראל על המזבח.

במעורפל וללא אותו פאתוס שליווה קטעים נרחבים מנאומו, פרט אובמה את הסיכונים והמכשולים הצפויים בדרכם של ערכי הדמוקרטיה להיטמע במהפכה במדינות ערב. אך בכל הקשור לסיכונים שבהקמתה של מדינה פלסטינית, נאלמה יכולתו הרטורית של הנשיא האמריקני. על האיום האירני דיבר הנשיא בערך חצי משפט, על הקשר שבין אירן לחמאס ולחיזבאללה ועל מה יהיה אם יפרו הפלסטינים את ההסכמים עם ישראל, או שחלילה יזכה החמאס בבחירות ויבטל את ההסכם או את הגדרות סיום הסכסוך, לא שמענו מילה. אובמה אמר את דברו ואנחנו, עוד לפני הדיון על ירושלים וזכות השיבה, נצטרך להחליט להתכופף או להזדקף, לקבל את התכתיב האמריקני על סיכוניו ומעורפלותו או לייצב גבולות ברי הגנה ולהוליך מהלך נוסף, מושכל ותוך יישום לקחים של התנתקות חד צדדית, שלאחריה נדון על חילופי שטחים וכל השאר, אם בכלל.

צריך ונכון להיפרד מהפלסטינים, ולכן ראוי שנעשה זאת תוך שמירה על האינטרסים הבסיסיים שלנו. עתידה של ישראל לא יכול להיות תלוי בחזונו ובגחמותיו של נשיא אמריקני זה או אחר. ישראל נוסדה לפני שאובמה מונה לנשיא והיא תישאר גם לאחר שהוא יסיים את כהונתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully