וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נאום אובמה, לפני נתניהו

יוסי ביילין

22.5.2011 / 9:45

לנאומו מרחיק הלכת של אובמה יש שתי שורות תחתונות: ראשית, הוא לא חושש, גם בפתח מערכת הבחירות, להציג עמדות ברורות באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, עמדות שנוגדות את עמדות נתניהו. הוא ויתר על ניסיונות השכנוע בחדרי חדרים, ואינו מאמין בתפנית שתגיע מן הממשלה הנוכחית, ולכן לא נרתע מיצירת עימות. אבל אין זה עימות עם ישראל, וחילוקי הדעות לא אמורים לפגוע בקשר ההדוק בין המעצמה החשובה בעולם למדינה היהודית.

שנית, אין לאובמה תוכנית פעולה מיידית. הוא לא מציע נוסחאות שיעקפו את הקיפאון, והוא אומר לצדדים: זו קודם כל בעיה שלכם. עדיף שתמצאו לה פתרון, ולי יש קווים כלליים לפתרון. אבל אם אתם מעדיפים להתיש זה את זה, לבנות התנחלויות מצד אחד ולהתדפק על דלתות העולם כדי להקים מדינה וירטואלית בספטמבר מצד שני - אין לי כוח או רצון למנוע את זה. אני רק אומר שזה לא מקובל עלי.

"ניסיתי ונכשלתי"

אובמה אמר בבירור כי הפתרון האמריקני לסכסוך הוא הפתרון האירופי והרוסי, האסיאתי והאפריקני והאוסטרלי. זה גם הפתרון שרוב הישראלים מעדיפים, כולל חלק לא מבוטל מבוחרי הליכוד. יכול להיות שהעולם טועה ודווקא ניצי הליכוד צודקים. יכול להיות שהעולם צבוע. יכול להיות שכל הערבים רק רוצים להשמידנו, וכל ויתור ישראלי יהיה עבורם הוכחת חולשה שתגרום להם לדרוש עוד. יכול להיות שהפלסטינים אינם עם ולא מגיעה להם מדינה. יכול להיות שכל עניין הפליטים הוא משחק של מדינות ערב באנשים שעזבו את הארץ מרצונם לפני 63 שנה, ואשר הם וצאצאיהם מנוצלים על ידי גורמים ציניים כדי לפגוע בישראל. ויכול להיות שיש לעם היהודי זכות להקים התנחלויות בכל מקום בארץ ישראל.

אבל לא יכול להיות שאפשר לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית שבה מיעוט של יהודים ישלוט, בעוד שנים מעטות, ברוב פלסטיני. לא יכול להיות שמדינה דמוקרטית ויהודית תמשיך עשרות שנים של כיבוש ותמנע ממיליוני אנשים חופש והגדרה עצמית. ולא יכול להיות שנוכל להתקיים כאן כשכל העולם משוכנע שאנו טועים ופוגעים בנורמות בינלאומיות. גם ארה"ב.

אובמה אמר לנו - ניסיתי ונכשלתי. המשכתם להתנחל, הפלסטינים נטשו את המו"מ. עכשיו שיברו את הראש לבד. אל תיבהלו. נטיל וטו באו"ם בספטמבר. אבל אל תצפו מאיתנו ליותר.

נתניהו יעשה טעות אם בנאומו בקונגרס ינסה, שוב, לשכנע מי הרע ומי הטוב בסיפור. אובמה הציע לו סולם של קיום מו"מ על גבולות וביטחון, תוך דחיית הנושאים האחרים לשלב מאוחר. אישית, הייתי מעדיף לטפל בד בבד בכל הנושאים, אבל ייתכן שלנתניהו זה נוח יותר. עליו לקבל את ההצעה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully