וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פני האפליה: חרדית מזרחית לא הולכת לביה"ס

מוטי לוי

17.5.2011 / 17:30

מבקר המדינה חשף אפליה עדתית בבתיה"ס החרדיים לבנות. הוריה של מ', נערה שיושבת בבית בעשרת החודשים האחרונים, מספרים על תחושות האפליה. "היא חסרת אונים ובוכה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

מ', היא נערה חרדית בת 14 מירושלים. כמו כל בנות גילה היא פנתה בסוף השנה שעברה להירשם לתיכון חרדי בכדי להמשיך וללמוד עם חברותיה. עשרה חודשים חלפו מאז פתיחת שנת הלימודים והיא עדיין יושבת בביתה. עד לא מזמן היו כמוה עשרות בנות בירושלים, כולן ממוצא ספרדי. לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה היום (שלישי) על האפליה ברישום ושיבוץ תלמידות למוסדות יסודיים ועל יסודיים במגזר החרדי ולאור התעקשותה של עיריית ירושלים כי הושלם השיבוץ לבתי הספר בתחומה לשנה הנוכחית "ב-100%", הסכימו הוריה, שמעון ורוויטל, לפרוס את תסכולם וצערם בראיון לוואלה! חדשות.

בראיון ראשון מסוגו, פותחים ההורים צוהר לעולמה של נערה שיושבת בבית מעל עשרה חודשים, כאשר כל "חטאה" מסתכם בכך שהיא אינה משויכת לעדה המתאימה. יצוין, כי בעבר בכל המקרים האחרים סירבו הורים לפניית וואלה! חדשות להיחשף מחשש שיבולע להם בעקבות החשיפה. כמו כן, מלבד מ', נודע לוואלה! חדשות כי יש עוד לפחות נערה נוספת אחת בגילה שיושבת בביתה מאז תחילת השנה, אף היא, כצפוי, ממוצא מזרחי.

"חלק שהיו שייכות למגזר מסוים מיד מצאו, ילדות אחרות כמו הילדות שלנו לא מצאו מענה" אומר שמעון, אביה של הנערה בראיון ומוסיף כי בין 14 ילדיו, עוד שלוש בנות חוו את אותה האפליה והדחייה מצד התיכונים החרדיים. "הבת מרגישה חסרת אונים, חסרת שמחה, אין לה חברות אז היא יושבת ובוכה, והאמא מתחילה גם לבכות, וגם האבא, זה מצער בצורה מאוד קשה" מוסיפה האם רוויטל בראיון.

"אין ברצונה של עיריית ירושלים לפתור הבעיות"

עו"ד יואב ללום מתנועת "נוער כהלכה" תוקף את התנהלותה של עיריית ירושלים במקרה זה ובאחרים. "כמי שמעורה בנושא מקרוב אני מכיר מספר לא מבוטל של בנות שלמרות טענותיה של העירייה יושבות בביתן", אומר עו"ד ללום ומוסיף כי "עיריית ירושלים, פעם אחר פעם, מוכיחה כי אין בדעתה וברצונה לפתור את הבעיות וכל מטרתם רק להגן על מנהלי מוסדות הסמינרים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "אגף המנהלה לחינוך חרדי בעירייה, כחלק ממהלך אסטרטגי פורץ דרך, הגיע להישגים חסרי תקדים בכל הקשור לרישום ושיבוץ תלמידות העיר במוסדות החינוך במגזר החרדי. בבסיס המהלך, הגעה להסדר עם כל מנהלי מוסדות החינוך והסמינרים לשילוב כל בנות העיר, אלפי בנות במספר, במסגרות החינוך המתאימות להן. למהלך זה אין אחר וריע, בשל העובדה שבעבר, בכל שנה, נותרו מספר בנות גדול יחסית מחוץ למוסדות החינוך, על אף הפעילות בנושא".

עוד נמסר מהעירייה כי "באשר לשני המקרים המצויינים בכתבה, מדובר במספר בנות מועט, שעל אף ההסכם להסדרתן במוסדות החינוך, נוצר עיכוב ברגע האחרון וכי לא הושלם הליך השיבוץ בענינן. יודגש מדובר במקרים מיוחדים בעלי מורכבות שונה מהרגיל ומפאת צנעת הפרט נמנעת העירייה מלהיכנס לפרטיהם. גם בימים אלה נמשכת הפעילות בנושא בכל הדרכים, מתוך תקווה כי בקרוב יוסדרו כל בנות העיר במקומות לימוד מתאימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully