וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הוקצו המשאבים לתוכנית הלחימה בהשמנה

אריאל נוי

17.5.2011 / 15:47

על פי הנתונים שליקט המבקר, ישראל היא בין עשר המדינות המובילות בעליית שיעורי ההשמנה. דו"ח בנושא קובע כי על אף שמש' הבריאות גיבש תוכנית למאבק בתופעה, הממשלה טרם אישרה אותה

על פי נתונים שאסף משרד מבקר המדינה מארגון הבריאות העולמי בשנים 2007-2008, ישראל היא בין עשר המדינות המובילות בעליית שיעורי ההשמנה בעולם, ומספר הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר בה עלה פי שלושה ב-30 השנים האחרונות.

בדו"ח שפורסם היום (שלישי), קובע המבקר כי מניעת השמנה מחייבת טיפול מערכתי ושיתוף פעולה של משרדי ממשלה. לדבריו, משרד הבריאות יזם תכנית לאומית לתזונה, שכוללת פעילות גופנית ומניעת השמנה ומחלות כרוניות, אולם הממשלה טרם אישרה אותה וטרם הקצתה לה משאבים מתאימים.

ארגון הבריאות העולמי הכריז בעבר על ההשמנה כמגיפה עולמית. תופעות של עודף משקל והשמנת יתר , נובעות, בין היתר, מהגדלת שפע המזון, ירידה באיכותו כמו מזון מהיר ומוכן, וכן ירידה ברמת הפעילות הגופנית של האוכלוסייה. ההשמנה כידוע מקצרת את תוחלת החיים, פוגעת קשות באיכות החיים ועל פי מחקרים מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות של דרכי הנשימה וסרטן. מנתוני משרד הבריאות עולה כי ההשמנה גורמת למדינה ולאזרחיה נזק כספי ישיר ועקיף המוערך בכ-10 מיליארד שקלים בשנה.

מעקב אחרי הנתונים הגופיים של האוכלוסייה

בדו"ח צוין עוד כי טרם יזמו חוק להגבלות ואיסורים על מכירת מוצרי מזון לא בריא במוסדות חינוך. הנושא צוין רק בחוזר מנכ"ל משרד החינוך שיצא בשנת 2006, שקבע כללים בדבר מכירת מזון במוסדות חינוכיים. "החוזר לא נאכף, ונמצא כי בתיכונים ובחטיבות ביניים עדיין נמכרים מזונות עתירי שומנים, פחמימות וסוכרים", נכתב בדו"ח.

המבקר קבע עוד כי ערכן התזונתי של הארוחות המוגשות לתלמידים על פי חוק ארוחה יומית לא נבדק על ידי משרד הבריאות, ולא ניתן לדעת אם הרכבן התזונתי מאוזן ועומד בהנחיות המשרד. "יש חשש כי תזונתם אינה בריאה ומאוזנת, בייחוד אם הם קונים מזון לא בריא במזנונים ובקיוסקים ובבתי הספר", הוסיף המבקר.

בנוסף, הוזכרו גם תופעותה פרסום והשיווק של מוצרי מזון המיועדים לילדים ."במיוחד הילדים, המושפעים ביתר קלות מפרסומות, עדיין אינם מוגנים בחוק מפני פרסום של מוצרי מזון משמינים, שלא כמקובל במדינות רבות בעולם". מבקר המדינה המליץ עוד כי על משרד הבריאות, בשיתוף עם קופות החולים, לפעול למדידת הנתונים הגופניים של מרבית האוכלוסייה כדי לעקוב אחר ההשמנה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי בימים אלה עובדים על תוכנית לקידום בריאות האוכלוסייה, שתובא לממשלה בחודש יולי 2011. "מצב קידום הבריאות של האוכלוסייה הוא לא טוב, ישנה עצירה בירידה בשיעור המעשנים, ישנה עלייה בתחלואת סרטן, שיעור הפעילות הגופנית של האזרחים איננה עולה, ישנן עדויות לעלייה בהשמנה, צריכת מלח גבוהה ותחלואה כרונית הנלווית לכל אלו. המשרד הציב זאת לפני כחצי שנה כאחד מ"עמודי האש" המרכזיים שלו. מנכ"ל המשרד אף הקציב מתוך תקציב המשרד כ-30 מליוני שקלים מתוך כוונה שסכום דומה יגיע מהאוצר וסכומים נוספים מהמשרדים המעורבים, להיקף מתוכנן של 150 מיליוני שקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully