וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המבקר נגד ברק: "פעל בניגוד לנורמות ציבוריות"

17.5.2011 / 16:00

דו"ח מבקר המדינה 2011 מותח ביקורת חריפה על העברת כספים לחברות שהיו בבעלותו של שר הביטחון בטרם כניסתו לתפקיד. "פעולותיו לא עולות בקנה אחד עם הנורמות הציבוריות המצופות משר"

"פעולותיו של ברק לא עלו בקנה אחד עם נורמות ציבוריות שמצופות משר או ממועמד להיות שר" – כך נכתב בחוות דעת מיוחדת של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על העברת כספים לחברות שהיו בבעלות שר הביטחון, טרם מינויו לתפקיד. בסיכום חוות דעתו שפורסם היום (שלישי) קבע המבקר כי "ימים ספורים לפני מינויו לשר, פעל השר ברק שלא בהתאם לרוח הכללים ולתכליתם (של "ועדת אשר", העוסקת במניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים – פ.ו.)".

אילוסטרציה. עומר מירון
"גם אם פורמלית לא מונה עדיין לשר בעת העברת המניות לבנותיו, היה מקום להתייחס אליו מהבחינה הציבורית כאל מי שכבר מונה". אהוד ברק ומיכה לינדנשטראוס/עומר מירון

לפני שובו של ברק לפוליטיקה, בשנת 2007, הוא הקים את חברת "אהוד ברק בע"מ" שעסקה בייעוץ לקרנות השקעה זרות הפועלות בניו יורק, ישראל, לונדון ובז'נבה. ב- 15 ביוני 2007, שלושה ימים לפני שנכנס לתפקיד שר הביטחון, ברק העביר את מניותיו בחברות שברשותו לשלוש בנותיו. אלא שכללי "ועדת אשר" קובעים כי מוטלת חובה על שר להעביר עסק ברשותו, בתוך 60 יום, לאדם אחר, שאיננו קרובו. "אומנם השר ברק העביר את מניותיו לבנותיו שלושה ימים לפני מינויו הרשמי לתפקיד שר, אולם לאחר הסיבוב השני של הבחירות לראשות העבודה, היה מינויו כבר בגדר ודאי", ציין לינדנשטראוס. "לכן גם אם פורמלית לא מונה עדיין לשר בעת העברת המניות לבנותיו, היה מקום להתייחס אליו מהבחינה הציבורית כאל מי שכבר מונה".

המבקר קבע כי גם אם ברק העביר את מניותיו לבנותיו, בניגוד לנורמה הראויה לדעתו, היה עליו לפחות לחתום על הסכם עם הממשלה ולהעמיד את החברות הללו לביקורת של מבקר המדינה. לדברי המבקר, מן הראוי היה שברק יפנה לוועדה למתן היתרים לפני או לאחר מינויו כדי שזו תקבע הסדר בנוגע לעסקיו. "יש להצטער כי לא כך נהג השר ברק", נכתב בחוות הדעת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לא מסר מידע מלא

כאשר ברק החל בכהונתו כשר הביטחון הוא מסר לוועדה למתן היתרים מידע אודות החברות שהיו בבעלותו, אולם הוא לא ציין כי מלבד שתי חברות בבעלותו, הייתה לו גם זיקה לחברות נוספות שחלקן מוחזקות בידי שתי החברות. המידע על כך התקבל רק כעבור זמן, בעקבות בדיקת מבקר המדינה. בחוות הדעת מוזכר, כי "העובדה שחברת 'אהוד ברק בע"מ' היא בעלת מניות בחברות בנות, יוצרת למעשה שליטה וקשרים נוספים שגם לגביהם עלול להתעורר החשש לניגוד עניינים, שלא נבדק. בפועל נוצר מצב שלא התקיים גילוי מלא".

המבקר ציין גם את החברה של רעייתו של ברק נילי פריאל. במהלך שנת 2008 החלה פריאל בפעילות עסקית שהמבקר קבע כי היא "עלולה להיות מנוגדת להוראה מהוראות הכללים במסגרת חברה בבעלותה". רק לאחר חשיפת הפרשה בעיתון "הארץ" ובעקבותיה פנייה של מבקר המדינה, סגרה רעיית השר את החברה. בסיכום חוות דעתו בנושא, מציין לינדנשטראוס כי בדרך התנהלותו, הצליח ברק להגיע להסדר שייתכן שהוא לא יכול היה להשיג אילו היה פונה לוועדה. המבקר קבע כי על ברק לפעול מיד לניתוק מוחלט בינו לבין חברת "אהוד ברק בע"מ" והחברה השניה שהיתה בבעלותו.

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה, כי "שר הביטחון, אהוד ברק, מברך על השלמת בדיקת המבקר ועל תוצאותיה. שר הביטחון מכבד את דו"ח מבקר המדינה ואת מוסד המבקר וכבר החל לפעול ליישום המלצות המבקר. לעצם הדו"ח: מבקר המדינה התבקש על ידי הוועדה לביקורת המדינה לבדוק העברות כספים שנעשו לחברות שהיו בבעלות שר הביטחון בעבר, טרם מינויו לתפקיד שר הביטחון".

ברק: "איישם המלצות המבקר"

עוד נמסר כי "בניגוד לפרסומים בתקשורת, דו"ח המבקר קובע בין השאר כי התקבולים שהתקבלו בחברות האמורות שולמו בגין פעילות שקדמה למינויו של מר ברק לתפקיד שר הביטחון. עוד נקבע, כי לאף אחד מהלקוחות של אותן חברות, אין ולא היו קשרים עסקיים כלשהם עם משרד הביטחון ולפיכך בכל רגע נתון לא נוצר חשש לניגוד עניינים. כמו כן, נקבע כי קבלת הכספים בידי החברות הנ"ל אינה אסורה על פי הכללים למניעת ניגוד עניינים הנהוגים היום. המבקר קבע עוד כי רק בעקבות היתר שניתן לו על ידי ועדת ההיתרים הפועלת במשרד מבקר המדינה משך השר ברק כספים".

מלשכת ברק נמסר עוד, כי "מר ברק העביר את מניותיו בהיותו מועמד לשר. מבקר המדינה סבור כי יש לתקן את הכללים באופן שיחולו גם על מועמדים לשר. השר ברק מצטרף לקריאתו של המבקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully